העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (בין שני לשלישי) כי לא רק גל המחאה החריג שפרץ שלשום בעקבות פיטורי שר הביטחון יואב גלנט הביא להתקפלות בפועל של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שאמש הודיע על השהייה זמנית של חקיקת המהפכה המשפטית - אלא גם לחץ כבד מצד ארה"ב ב-48 השעות קדמו להצהרתו. לפי הדיווח ממשלתו של נתניהו "הופגזה באזהרות" מצד הממשל האמריקני בראשות הנשיא ג'ו ביידן - שהביע חשש מפגיעה בתדמיתה של ישראל כמדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון.
2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
ביידן ונתניהו
(צילום: רויטרס)
ב"ניו יורק טיימס" הזכירו בהקשר זה את ההודעה החריגה שפרסם הבית הלבן בלילה שבין ראשון לשני, בשיאן של ההפגנות הספונטניות שפרצו בעקבות פיטורי גלנט - אזהרה פומבית שעמדה בניגוד לקו המנחה של וושינגטון ולפיו היא נמנעת מלהתערב בענייניהן הפנימיים של בעלות בריתה. גורמי ממשל אמרו לעיתון כי בשיחות פרטיות היו אנשיו של ביידן נחרצים ובוטים ביותר בעקבות החשש מהשלכות המהפכה המשפטית.
בשיחות הללו הם גם הביעו דאגה מהדחתו של גלנט, שנתניהו הודיע על פיטוריו אחרי שזה קרא בסוף השבוע לעצירת החקיקה - אם כי גלנט טרם קיבל מכתב פיטורים ועדיין מכהן כשר הביטחון. גלנט נחשב בן ברית של האמריקנים בכל הנוגע לנושאים הביטחוניים, ומבחינתם הוא בן שיח אמין, סוג של "מבוגר אחראי" - בטח מול שרים כמו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.
2 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שיבח את החלטת נתניהו. ניידס
(צילום: עמית שאבי)
בדיווח צוין כי שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס, היה ציר חשוב להעברת המסרים האמריקניים בימים האחרונים. ניידס עצמו שיבח הבוקר בריאיון לאולפן ynet את החלטתו של נתניהו להשהות זמנית את החקיקה - עד למושב הבא של הכנסת ובזמן הזה לנהל משא ומתן מול האופוזיציה על פשרה - וחזר על העמדה האמריקנית שקוראת לשיחות על מנת להשיג הסכמה רחבה. "אנחנו מעודדים מהרצון שלו לעשות זאת ומצפים לשיחות שיתקיימו", אמר ניידס על נתניהו.
ניידס נשאל על הלחץ האמריקני שהופעל לפי הדיווחים והתחמק מתשובה ישירה: "היינו בקשר רציף עם רה"מ. כפי שאתם יודעים, יש לנו קשר קרוב מאוד עם רה"מ והצוות הצמוד שלו. אין מחסור בשיחות בין הממשלות, אנשים צריכים להרגיש בנוח עם זה". בנוגע להזמנה אפשרית של נתניהו לבית הלבן - הזמנה שלא ניתנת באופן חריג כבר זמן רב במה שנתפס כמסר של היעדר שביעות ממשלת נתניהו - אמר ניידס כי נתניהו יבקר בסופו של דבר, אחרי תקופת החגים (כלומר פסח והרמדאן), אך הדגיש כי טרם נקבע מועד לביקור שלו.
ניידס גם התייחס על ההאשמות מצד בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שהדהד מסרים שקריים ולפיהם ארצות הברית משתתפת במימון המחאות כדי להפיל את נתניהו. "זה אבסורד", אמר השגריר. "פשוט לא נכון".