5 צפייה בגלריה
יאכטה אלישר אוסמנוב
יאכטה אלישר אוסמנוב
היאכטה דילבאר של אלישר אוסמנוב
(צילום: gettyimages)
המערב נגד היאכטות של האוליגרכים: בזמן שהמיליארדרים הרוסים מנסים להעביר את יאכטות הענק שלהם למקלט במלדיבים עקב הסנקציות, לפחות יאכטה אחת כבר עוקלה. על פי דיווח ב"פורבס", הרשויות בגרמניה תפסו במספנה בהמבורג יאכטה ענקית בשווי 600 מיליון דולר השייכת לאוליגרך אלישר אוסמנוב.
אוסמנוב נמצא ברשימת המיליארדרים שהאיחוד האירופי צפוי להטיל עליהם סנקציות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. לפי הדיווח, המבוסס על שלושה מקורות בתעשיית הספנות, היאכטה דילבאר שאורכה 156 מטרים ונחשבת לגדולה בעולם מסוגה, נלקחה ביום רביעי על ידי הגרמנים.
יועץ שר הפנים באוקראינה, אנטון גרשנקו, הגיב לדיווח בערוץ הטלגרם שלו וכתב: "היאכטה צריכה להישלח לאוקראינה כדי שתוסב לספינת טילים". אוסמנוב עצמו לא מסר תגובה, וגם הגרמנים סירבו להעביר תגובה רשמית.
5 צפייה בגלריה
אלישר אוסמנוב ולדימיר פוטין
אלישר אוסמנוב ולדימיר פוטין
אוסמנוב לצד פוטין
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אלישר אוסמנוב
אלישר אוסמנוב
האוליגרך אוסמנוב. היאכטה נבנתה במיוחד עבורו, במשך 52 חודשים
(צילום: EPA)
אוסמנוב קנה את דילבאר ב-2016 תמורת 600 מיליון דולר מהחברה הגרמנית לורסן, שבנתה אותה במיוחד עבורו במשך 52 חודשים. בחברה כינו זאת "אחת מהיאכטות המורכבות והמאתגרות ביותר שנבנו אי פעם". בעת השקתה, אמר יו"ר החברה פטר לורסן: "לדיבלאר יש את טכנולוגיית הביטחון המתקדמת ביותר של סופר-יאכטות בעולם. אבל הדברים שנכתבים על זה שהיא כוללת מערכת טילי נ"מ הם שטויות".
הצוות של היאכטה הענקית כולל 96 בני אדם, ויש בה 12 סוויטות ל-24 נוסעים. היא כוללת את הבריכה הגדולה ביותר שהותקנה ביאכטה אי פעם, וכן שני מתחמי נחיתה למסוקים, סאונה, מכון יופי וחדר כושר.
נתוני מעקב אחר ספינות הראו כי לפחות חמש יאכטות ענק שנמצאות בבעלים של אוליגרכים רוסים עוגנות כעת באיים המלדיבים, או שמשייטות לשם. הסיבה: למדינת האיים באוקיינוס ההודי אין הסכם הסגרה עם ארצות הברית.
היאכטה קליו, שבבעלות אולג דריפסקה - מייסד ענקית האלומיניום רוסאל שעליה האמריקנים הטילו סנקציות ב-2018 - עגנה בבירת המלדיבים מאלה אתמול. יאכטת ענק אחרת, טיטאן שבבעלות אלכסנדר אברמוב - ממייסדי יצרנית הפלדה ארבאז - הגיעה ב-28 בפברואר.
5 צפייה בגלריה
היאכטה של רומן אברמוביץ'
היאכטה של רומן אברמוביץ'
היאכטה של רומן אברמוביץ' בברצלונה
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
יאכטה אורורה אנדריי מולצ'אנוב ברצלונה
יאכטה אורורה אנדריי מולצ'אנוב ברצלונה
היאכטה אורורה של מולצ'אנוב
(צילום: EPA)
שלוש יאכטות נוספות שנמצאות בבעלות מיליארדרים רוסים נראו משייטות למלדיבים אתמול. בין היתר מדובר ביאכטה נירוונה שאורכה 88 מטרים ונמצאת בבעלות האדם העשיר ברוסיה, ולדימיר פוטאנין. רוב הספינות הללו נראו עוגנות בנמלים במזרח התיכון מוקדם יותר השנה.
יאכטות אחרות של כמה אוליגרכים עדיין עוגנות בברצלונה. בין היתר מדובר ביאכטה סולאריס של רומן אברמוביץ', שהודיע אתמול שימכור את מועדון הכדורגל צ'לסי, וביאכטה אורורה של אנדריי מולצ'אנוב.
ביום ראשון הודיע הבית הלבן כי "השבוע נקים כוח משימה בינלאומי טרנס-אטלנטי לזיהוי, לכידת והקפאת הנכסים של החברות הרוסיות שעליהן הוטלו סנקציות ועל האוליגרכים - היאכטות שלהם, האחוזות וכל רווח אחר שהשיגו בצורה לא חוקית".
וושינגטון הטילה סנקציות על דריפסקה ובכירים אחרים ברוסיה ב-2018 עקב קשריהם לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין - בעקבות המעורבות הרוסית לכאורה בבחירות ארצות הברית ב-2016, מעורבות שמוסקבה מכחישה.