שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה הבוקר (חמישי) בריאיון ל-ynet radio כי הממשלה המיועדת, שחלק מחבריה מתחו ביקורת קשה על רפורמת הבגרויות ועל ההנחיות שפרסם משרד החינוך השבוע להתנהלות עם תלמידים מקהילת הלהט"ב, רוצה להחזיר את המדינה אחורה, כלשונה. "אני רואה פה ראש ממשלה מיועד סחיט, בן ערובה של השותפות שלו רק בשביל ההישרדות הפוליטית. מבחינתם אין בעיה שתישרף המדינה, נחזיר אותה אחורה בהתייחסות לקהילות שונות ולמערכת החינוך. הכול כשר, העיקר הישרדות פוליטית", אמרה. האזינו לריאיון בפתח הכתבה.
1 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
השרה שאשא ביטון. "יש פשרות, ויש להיות סחיט"
(צילום: עמית שאבי)
השרה, חברת הכנסת מהמחנה הממלכתי, הוסיפה כי "יש פשרות, ויש להיות סחיט – לוותר על כל יתרון אפשרי, למכור את הילדים החרדים, את העתיד של הילדים החרדים ולוותר על לימודי הליבה, לפגוע בלהט"בים ולתת את שר הביטחון למישהו שבכלל לא מתאים להיות שר הביטחון ואנחנו יודעים שרק יכול להבעיר את המדינה מבפנים".
השבוע, אחרי שפרסם משרד החינוך את ההנחיות להתנהלות עם קהילת הלהט"ב, פנה לשאשא ביטון ח"כ אבי מעוז במליאת הכנסת ושאל אותה אם תרצה שיכנו אותה אדוני השר. "אני חושבת שזה מבטא את מה שאנחנו נראה פה בהמשך", אמרה היום בתגובה. "האמת שכששמעתי אותו מה שכאב לי זה מה חושבים או מה מרגישים הילדים שמסתכלים עליו ושומעים אותו אומר את הדבר האלה. היה לי עצוב שאלה הדברים שנאמרים, ושאלה הולכים להיות פניה של הממשלה המסתמנת".
שאשא ביטון הסבירה כי הנהלים שפרסם משרד החינוך קובעים כי כל בית ספר יצטרך לתת מענה ייחודי בעצמו, ולעשות "עבודה מקומית", כלשונה. "הילדים האלה חווים אלימות בתדירות גבוהה, חרמות. הרבה פעמים הם לא רק שקופים, אלא גם זוכים לקיתונות של בוז וזלזול. יש לנו חובה אמיתית לדעת להתמודד עם זה ולהכיל את כולם. ההיקפים בקרב הקהילה הלהט"בית הם הרבה יותר גבוהים מאשר באוכלוסייה הכללית".

את חושבת שבממשלה הבאה יהיה שינוי אמיתי? או שזה קצף על המים? "אנחנו שומעים הרבה מאוד אמירות קיצוניות שמסתמנות כאילו לעתיד לבוא, כולל ביטול של צעדים שאנחנו קידמנו לטובת המערכת ולטובת הילדים. רק בתוך ההסכמים הקואליציוניים ראינו את ביטול רפורמת שאשא ביטון. הם רוצים להחזיר את חובת הבגרויות במקצועות המורשת, חברה ורוח. הבגרויות האלה מעולם לא בוטלו, נהפוך הוא, אנחנו מחזקים אותם, אנחנו הופכים אותם לרלוונטיים".
הביקורת היא על כך שפגעת, בציטוט, בלימודי התנ"ך. "לא רק שלא פגענו בלימודי התנ"ך, שעות התנ"ך נשארו כפי שהן. אנחנו הפכנו את זה לאחד המקצועות היותר מחוזקים. השיטה של הבגרות השתנתה, היא תהיה משמעותית יותר, היא מתקדמת יותר, היא חדשנית יותר, היא רלוונטית יותר. הבגרויות בתנ"ך, בהיסטוריה, אזרחות וספרות לא בוטלו. להפך".
נראה שזה לא כל כך נורא בעיניכם. יכולתם להיכנס לקואליציה עם נתניהו. "אלה דברים ספקולטיביים ולא רלוונטיים כרגע. יש פה קבוצה שקיבלה רוב בבחירות, רוצה לממש את הרוב הזה. אנחנו לא יכולים להיות חלק מהדברים המטורפים שהרוב הזה רוצה להביא. אין מה לעשות. אני מדברת לגופם של מעשים – ביטול חוק השבות, הביטחון, לימודי הליבה. אנחנו לא יכולים להיות חלק מדבר כזה. אנחנו נמשיך לשרת המדינה גם מהאופוזיציה, אנחנו נהיה אופוזיציה לממשלה ולא למדינה, אם יעשו דברים טובים נתמוך בהם אם יעשו דברים פחות טובים אנחנו לא נתמוך בהם".
האם יש לך העדפה למחליף מבורסת השמות? רגב, ברקת, אלי כהן, או אולי שר מהציונות הדתית? "ברמה הכללית יש לי העדפה שמי שייכנס לשם יהיה ממלכתי, שר או שרת חינוך של כל ילדי ישראל. שיזכרו שלפוליטיקה אין מקום בתוך מערכת החינוך, מערכת החינוך היא מעל הפוליטיקה. אני אעשה את החפיפה לכל מי שייכנס למשרד החינוך, ככל שהוא ירצה, כמה זמן שהוא ירצה, בצורה הכי רצינית שיכולה להיות. זה לא בשבילם, זה בעיקר בשביל הילדים והמערכת".