שבועיים וחצי חלפו מאז הפיגוע בבני ברק. בפרק הזמן הזה נהרגו 21 פלסטינים, כולם תושבי גדה המערבית. השבועיים האלו הם התגשמות חלקית של שאיפתו של חמאס בכלל ובפרט של סאלח אל-עארורי, סגן מנהיג חמאס ומנהיג הארגון בגדה. במשך שנים חמאס מנסה בכל דרך להוביל הסלמה בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובקרב ערביי ישראל – תוך שמירת רצועת עזה מחוץ למשחק.
4 צפייה בגלריה
עימותים ב חברון
עימותים ב חברון
מציתים צמיגים בחברון, הערב
(צילום: EPA )
לפי שעה התוכנית של חמאס נושאת פירות. הגדה המערבית בוערת והאש בג'נין כבר מתחילה ללחך אזורים אחרים בגדה כמו רמאללה, טול כרם וחברון. התופעה המעניינת היא שמי שמוביל את ההסלמה הזאת הוא ארגון הג'יהאד האיסלאמי, אלא שאתמול (רביעי) בפעם הראשונה גם חמאס התגלה כמי שמעורב בצורה ישירה בגלגול פיגוע.
חשיפת חוליית המחבלים מהכפרים כובר וסילוואד אמש, שחבריה מזוהים בצורה מובהקת עם חמאס, חשפה שגם הוא מנסה לייצר פיגועים משמעותיים מהגדה נגד יעדים ישראלים. העצורים הינם ממשפחות ברגותי בכובר וחאמד בסילוואד – משפחות שמזוהות באופן מובהק עם חמאס.
מיד אחרי מעצר החוליה אמש, אל-עארורי פרסם הודעה בשמו שבה התייחס ישירות למעצר החוליה בסילוואד. מדובר בהודעה חריגה, שכן חמאס נוהג לפרסם הודעות כאלו באמצעות דובריו. הפעם בחר אל-עארורי להוציא את ההודעה בשמו ובזמן אמת.
4 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי. תוכנית חמאס בגדה נושאת פירות
(צילום: AP)
כל זה משאיר את הרשות הפלסטינית במבוכה גדולה מאוד. מצד אחד היא מבינה שההסלמה הזאת מערערת עוד יותר את יציבותה השברירית גם כך, מצד שני הסיפור הולך והופך גדול עליה. עד כה מנגנוני הביטחון הפלסטינים ממשיכים בתיאום הביטחוני מול ישראל, ראייה לכך היא הדרך החופשית שבה צה"ל פועל באזור ג'נין ללא היתקלויות עם המנגנונים, והעובדה שהמנגנונים התפנו מאזור קבר יוסף בשכם בעת כניסת צה"ל לשפצו וחזרתם להגן על המתחם מיד עם יציאת הכוחות מהעיר.
אלא שבפת"ח – הארגון שבראשו עומד אבו מאזן – מתחילים לראות את הדברים אחרת. הנהגת התנזים של פת"ח בג'נין כבר מהללת זה ימים את המחבלים שנהרגו בחילופי האש עם צה"ל בימים האחרונים בעיר ובסביבתה. הנהגת התנזים במחוז רמאללה קראה אתמול והיום להמונים לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון בכל נקודות החיכוך (קרי – מחסומים).
החשש המרכזי ברשות הפלסטינית וגם במערכת הביטחון בישראל הוא מזליגת ההקצנה של פת"ח-ג'נין גם למחוזות אחרים. החשש הזה מתחיל לקרום עור וגידים. עד כמה תוכל הרשות הפלסטינית להכיל את האירועים, הביקורת וההסתה נגדה מצד חמאס ולאכוף את משמעת המנגנונים? לא ברור. בינתיים זה עדיין מחזיק, אבל אף אחד לא יהיה מוכן להתחייב שזה יימשך לאורך זמן, כאשר ההסלמה נשמרת על אש גבוהה.
4 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
אבו מאזן וזירת הפיגוע בתל אביב. הרשות תצליח להכיל את האירועים?
(צילום: AP, EPA)
ברצועת עזה החלו בפעם הראשונה אחרי שבועיים לאותת כי החרפה של המצב הביטחוני לא תוכל להשאיר אותה בצד לאורך זמן. טרם כינוס הפלגים אתמול בלשכתו של יחיא סינוואר נרמז כי בסיומו יוצבו לישראל משוואות ברורות. הישיבה הסתיימה ומשוואות וכללי משחק ברורים לא הופיעו בישיבת הסיכום שלה.
צריך לזכור שמאחורי הקלעים מתרחשים הרבה דברים סמויים מהעין. מצרים מטילה את כל כובד משקלה על חמאס והג'יהאד האיסלאמי כדי למנוע גלישה של עזה לתוך המערכה. ייתכן שקהיר היא האחראית לכך שהודעת הסיכום הייתה ''חלבית'' באופן יחסי – אך הנזילות של האירועים עלולה לשנות הכול, בעיקר מכיוונו של הג'יהאד האיסלאמי, נטול שיקולי הריבונות והמשילות ברצועת עזה.
כמו כל יום שישי ברמדאן, מחר הוא שוב יום מבחן. אלא שליום הזה נוסף גם תחילתו של חג הפסח. הקריאות של תנועות ימין קיצוניות להעלות קורבן בהר הבית רק מלהיטות את הרוחות ומסייעות לחמאס לשלהב ולהסית את הציבור.
4 צפייה בגלריה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
פעילי הג'יהאד האיסלאמי במצעד בעזה. להם אין שיקולי משילות כמו חמאס
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר תפילות יום שישי של הרמדאן במסגד אל-אקצה הסתיימו ללא אירועים חריגים, מחר הרוחות כבר יהיו לוהטות יותר בעקבות המשך ההסלמה ומספר ההרוגים הפלסטיניים ובגלל אותן קריאות לעלות להר הבית עם גדיים. חמאס-עזה סימן את אל-אקצה כקו אדום. היעד המרכזי של מערכת הביטחון יהיה לשמור את ירושלים ואת האגן הקדוש מחוץ לגל ההסלמה כדי שלא תיפתח זירה נוספת מדרום.