נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, מסר הערב (יום שבת) הצהרה בשידור ישיר על המלחמה ברצועת עזה שגבתה את חייהם של לפחות 300 נרצחים ישראלים. "ארה"ב עומדת לצד ישראל ולעולם לא תפנה לה גב", אמר ביידן בפתח הצהרתו, והדגיש כי המראות מישראל הם בגדר "טרגדיה נוראית". לדבריו, יש לישראל גיבוי מלא מארה"ב להגן על עצמה.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"נוודא שיש לישראל כל מה שהיא צריכה". ביידן לצד בלינקן
(צילום: The White House)
ביידן הבהיר כי "אנחנו נוודא שאזרחי ישראל יקבלו את ההגנה שהם צריכים". הוא הדגיש כי במתקפת הפתע שוגרו אלפי רקטות לערי ישראל, ונרצחו ונפצעו אזרחים בבתים וברחובות, ומשפחות שלמות נלקחו בשבי על-ידי חמאס.
"שוחחתי עם נתניהו ואמרתי לו שארה"ב עומדת לצד אזרחי ישראל", הדגיש ביידן, כשלצידו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. "לישראל יש זכות להגן על עצמה ועל אזרחיה, נקודה. אין הצדקה לטרור".
הוא חזר על מחויבות הממשל בראשותו לביטחון ישראל, והזהיר "כל צד עוין אחר" לישראל מפני "ניצול המתקפה הזו". הוא הדגיש כי שוחח גם עם מלך ירדן ועם חברים בקונגרס, וביקש מיועציו לשוחח עם אנשי מערכת הביטחון בישראל "כדי לוודא שיש לה כל מה שהיא צריכה".
בסיום דבריו הבהיר שוב: "שלא תהיה טעות - ארה"ב עומדת לצד מדינת ישראל, כפי שהייתה המדינה הראשונה שהכירה בה אחרי הקמתה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מהקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מהקריה בתל אביב
"מערכה ממושכת". נתניהו
לפני ההצהרה נמסר מהבית הלבן שביידן מקבל עדכונים שוטפים מהנעשה בישראל. הנשיא האמריקני שוחח כאמור גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומסר לו כי ואמר לו ש"ארה"ב לצידכם, ומציעה את כל מה שיידרש כדי שישראל תוכל להגן על עצמה". נתניהו, מצידו, השיב כי "תידרש מערכה ממושכת שבה ישראל תנצח".
"שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו על ההתקפות המחרידות והמתמשכות על ישראל", אמר ביידן בהצהרה קודמת על שיחתו עם ראש הממשלה. "ארצות הברית מגנה באופן חד משמעי את התקיפה המזעזעת הזו על ידי טרוריסטים של החמאס נגד ישראל. הבהרתי לראש הממשלה נתניהו שאנו מציעים את כל מה שיידרש כדי לתמוך בממשלה ובתושבי ישראל. אין הצדקה לטרוריזם אף פעם. לישראל יש זכות להגן על עצמה ועל אנשיה. ארה"ב מזהירה כל גורם עוין אחר לישראל שמחפש להשיג יתרון מהמצב הזה.
"ג'יל ואני מתפללים עבור כל המשפחות שנפגעו מהאלימות הזו. אנו שבורי לב מכל החיים שנגדעו בצורה כה טרגית ומקווים להחלמה מהירה של כל הפצועים".
בנוסף, שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם שר ההגנה האמריקני לוי אוסטין. "כוחות צה"ל ומערכת הביטחון פועלים כעת להכרעת האויב והצלת אזרחינו וערוכים להרחיב ולהעמיק את הפעילות", הוא אמר לו. שיחת הטלפון התקיימה לבקשתו של שר ההגנה האמריקני. גלנט הבהיר לאוסטין כי מדינת ישראל נמצאת במלחמה החל מהבוקר ותחת מתקפת טרור המכוונת כנגד אזרחים והודה על עמידתה של ארה"ב לצד ישראל. גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הביע תמיכה בישראל.
משעות הבוקר זכתה ישראל לתמיכה ממדינות המערב, שהדגישו כי הן תומכות בזכותה להגן על עצמה - וגינו את מתקפת הפתע של חמאס.