ממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, פנה היום (חמישי) לשר המשפטים יריב לוין בדרישה לקבוע בהקדם ישיבות של הוועדה לבחירת שופטים לפני חגי אפריל, כדי להתגבר על המחסור הקשה בשופטים בכל הערכאות. בנוסף מבקש פוגלמן שלוין יכנס בהקדם את הוועדה כדי לבחור נציב חדש לתלונות על שופטים, במקום אורי שוהם שכהונתו תפקע באמצע החודש הבא.
1 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן ויריב לוין
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, שלו שלום)
פנייתו של פוגלמן מגיעה לאחר שלוין סירב השבוע למנות שופטים חדשים לבית המשפט המחוזי בירושלים, עקב היעדר הסכמה לבחירת שופטת השלום ג'ויה שפירא סקפה. זאת לאחר שנציגי הימין בוועדה הטילו וטו על בחירתה, בטענה כי הקלה בעונשים שהטילה על פלסטינים שהורשעו בעבירות אלימות והסתה, אל מול שופטי העליון פוגלמן ודפנה ברק ארז שעמדו על בחירתה.
לוין הצהיר בעבר כי שופטים חדשים ימונו רק בהסכמות פה אחד, בעוד שפוגלמן מחה וטען כי ניתן להסתפק בבחירה באמצעות רוב. הוא הוסיף כי "אי בחירתה של השופטת שפירא תראה כמו סיכול פוליטי". שופט העליון נועם סולברג הצטרף לדיון, והציע פשרה על פיה תבחר השופטת במינוי בפועל עד להשגת הסכמות. השר לוין עמד על בחירה לפי הסכמה פה אחד - ואף שופט לא נבחר בירושלים.
בנוסף לעמדתו הנוקשה בוועדה, לוין סירב עד כה למנות נשיא חדש לבית המשפט העליון, שמתפקד ללא נשיא קבוע יותר מארבעה חודשים, מאז פרישתה של אסתר חיות באמצע אוקטובר. בנוסף, בבית המשפט העליון מכהנים 13 שופטים בלבד במקום 15 בעקבות פרישתן של חיות ושל ענת ברון.
הסיבה לכך שלא מונה עדיין נשיא קבוע היא ששר המשפטים לוין מסרב לעלות את הנושא להצבעה בוועדה לבחירת שופטים. ללוין אין רוב בוועדה כדי לבחור נשיא, וברגע שהנושא יעלה להצבעה צפוי להיבחר שופט העליון יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי. עתירה ראשונה בנושא הוגשה לבג"ץ בסוף החודש שעבר.