שר המשפטים יריב לוין טען היום (שלישי) כי "ועדת השניים", המייעצת לקידום שופטי שלום לבית המשפט המחוזי, "חותרת תחת פעילת הוועדה לבחירת שופטים ומאיימת לדמות אותנו למדינות שאנחנו לא רוצים להידמות להן". הוא הוסיף כי הוועדה המייעצת הופכת את פעילות הוועדה לבחירת שופטים "לפיקטיבית".
3 צפייה בגלריה
יריב לוין שר המשפטים
יריב לוין שר המשפטים
שר המשפטים. "ועדת השניים מאיימת לדמות אותנו למדינות שאנחנו לא רוצים להידמות להן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אתמול החליט השר להעלות לדיון בוועדה לבחירת שופטים את שאלת מעמדה וסמכותה של הוועדה המייעצת - למורת רוחו של מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן. השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) התריסה היום נגד "ועדת השניים", וטענה כי היא עוקפת את הסמכות המעוגנת בחוק של הוועדה לבחירת שופטים. לטענתה, כמו גם לדעתם של יתר נציגי הימין בוועדה, "ועדת השניים" נשלטת על ידי נשיא העליון.
סטרוק ביקשה כי אחד מחברי הוועדה לבחירת שופטים יצורף לוועדה המייעצת כמשקיף בעת קיום ראיונות למועמדים לקידום. היא אף פנתה לשופטי העליון, ואמרה כי "אם אתם רוצים שאתן מבטחי בהמלצות הוועדה, תנו למישהו מאיתנו להתרשם מפעילותכם". השר לוין הוסיף: "לא מקובל עליי שתהיה פעילות שחותרת תחת עבודת ועדת הבחירה".
מנגד, חברת הוועדה ח"כ קארין אלהרר מסיעת יש עתיד אמרה כי "ההמלצה אינה מחייבת. בסוף הרוב קובע". השופט פוגלמן, מ"מ נשיא העליון אמר, כי מדובר ב"וועדה מקצועית שאין לה זכות וטו בנוגע לקידומים". כעת ממתינים השר לוין והשרה סטרוק לתשובתו הרשמית של פוגלמן באשר לבקשה לצרף משקיף.
3 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, אורית סטרוק
עוזי פוגלמן, אורית סטרוק
השרה סטרוק טענה שהוועדה נשלטת על ידי נשיא העליון
(צילום: אתר בתי המשפט, עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
ג'ויה סקפה שפירא
ג'ויה סקפה שפירא
השופטת ג'ויה סקפה שפירא
(צילום: אתר הרשות השופטת)
מכיוון שלא הושגה הסכמה לבחירת שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים מונו היום רק תשעה שופטי שלום, ובהמשך תיקבע ישיבה נוספת. היעדר ההסכמה בנוגע למחוזי בירושלים נרשם על רקע אי-קידומה של שופטת השלום ג'ויה סקפה שפירא. נציגי הימין התנגדו לקידומה בטענה כי היא מפלה לטובה נאשמים פלסטינים בעבירות אלימות והסתה, ואילו שופטי העליון פוגלמן ודפנה ברק ארז עמדו על בחירתה.
ביוני האחרון גזרה השופטת סקפה שפירא שמונה חודשי מאסר על תנאי על לוחמת מג"ב אוריאן בן כליפא, שאותה הרשיעה בתקיפת ערבייה בת 25 בעיר העתיקה בירושלים. בנוסף, גזרה על בן כליפא קנס בסך 4,000 שקלים, ותשלום של 2,000 שקלים נוספים כפיצוי לנפגעת העבירה. "10 אגורות אני לא משלמת", אמרה בן כליפא - שבמועד ההרשעה פרצה בבכי. השופטת דחתה אז את בקשתה לביטול ההרשעה, קבעה כי היא "אינה זכאית להקלות כמו מי שלוקח אחריות על המעשים", והוסיפה: "לא ניתן להתעלם כי האלימות נמשכה ללא צורך או סמכות גם לאחר שהתנגדותה של הנפגעת נוטרלה".

לוין הבהיר כי הצהיר בעבר בפני בג"ץ שבתקופת מלחמה ימונו שופטים חדשים רק בהסכמות פה אחד, ופוגלמן מחה וטען כי ניתן להסתפק בבחירה באמצעות רוב. הוא הוסיף כי "אי בחירתה של השופטת שפירא תראה כמו סיכול פוליטי". השופט העליון נועם סולברג הצטרף לדיון, והציע פשרה על פיה תבחר השופטת במינוי בפועל עד להשגת הסכמות. השר לוין עמד על בחירה על פי הסכמה פה אחד - ואף שופט לא נבחר בירושלים.
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, הגיב: "לא ניתן יד לסיכול פוליטי של שופטים. השופטת ג׳ויה סקפה-שפירא תמונה לבית המשפט המחוזי על אפו וחמתו של בן גביר וכל גורם קיצוני אחר שחושב להתנכל לשופטים בגלל פסיקותיהם. שמירה על הדמוקרטיה משמעותה הגנה על עצמאות השופטים ופסיקות שנקיות משיקולים פוליטיים".
בהודעה מטעם מ"מ נשיא בית המשפט העליון ושר המשפטים נכתב כי לבתי המשפט לענייני משפחה במחוז צפון מונו עו"ד גלית מרגלית ביטון לנקרי והרשם הבכיר איתי כרמי; לבתי המשפט לתעבורה במחוז מונו עו"ד יוסף יעקבי ועו"ד רומן קלוגרמן. לבתי המשפט לענייני משפחה במחוז חיפה מונו עו"ד ירון אלטרזון, עו"ד רונית ויצמן ורשמת ההוצאה לפועל אלה פטל; לבתי המשפט לתעבורה במחוז מונו עו"ד יואב נוריאלי ועו"ד ג'נווה נחאס עארף. לרשמות בכירה מונה עו"ד מילאד תלחמי.