נשיא צרפת עמנואל מקרון המשיך היום (שלישי) בניסיונותיו להשיג פריצת דרך שתמנע שיתוק של המערכת הפוליטית, ואולי אף הליכה לבחירות חוזרות, אחרי המפלה שנחל שלשום בבחירות לפרלמנט, שבהן איבד את הרוב המוחלט בבית התחתון, האסיפה הלאומית. מפלגת הרפובליקנים, מפלגת הימין המתון שממנה צמחו לצרפת נשיאים כמו ז'אק שיראק וניקולא סרקוזי, היא המפלגה העיקרית שבה תולה מקרון תקוות להקמת קואליציה שתיתן לו רוב, אבל מנהיג המפלגה, כריסטיאן ז'אקוב, הצהיר היום אחרי פגישה עם מקרון כי למפלגתו אין שום כוונה לכרות הסכם שכזה עם הנשיא.
7 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן
נשיא צרפת עמנואל מקרון ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן
מכתב ההתפטרות נדחה. הנשיא מקרון ורה"מ אליזבת בורן
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מנהיג מפלגת הרפובליקנים כריסטיאן ז'אקוב ארמון האליזה
נשיא צרפת עמנואל מקרון מנהיג מפלגת הרפובליקנים כריסטיאן ז'אקוב ארמון האליזה
כריסטיאן ז'אקוב עם הנשיא מקרון. מנהיג הרפובליקנים: "ננהג באחריות"
(צילום: AP )
בבחירות שלשום ירד מספר המושבים של גוש המרכז של מקרון באסיפה הלאומית מ-350 ל-245, בעוד כדי לשלוט באסיפה בלי צורך בהסכמים עם מפלגות אחרות הוא היה זקוק ל-289 מושבים. קואליציית מפלגות שמאל בראשות מנהיג השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון הגיעה למקום השני עם 131 מושבים, ומפלגת האיחוד הלאומי של מרין לה פן מהימין הקיצוני רשמה הישג אדיר כשהגדילה את כוחה משמונה מושבים ל-89. הרשימה של מפלגת הרפובליקנים מהימין המתון השיגה 61 מושבים, והסתייעות בה תוכל להביא את מקרון אל מעבר לרף הנכסף של 289 מושבים.
היום נפגש מקרון עם ראשי המפלגות הגדולות בגישוש אחר האפשרות להגיע להסכמות עם חלקם, ולכול ברור שהמועמדת הטבעית ביותר לשיתוף פעולה שכזה היא מפלגת הרפובליקנים, משום שמצעה הכלכלי תואם ברובו את זה של הנשיא, כולל את תוכניתו להעלות את גיל הפרישה מ-62 ל-65. עם זאת בכיריה מאותתים ביומיים האחרונים כי הם אינם ששים לחבור למקרון, ומנהיג הרפובליקנים ז'אקוב כינה היום את הנשיא "יהיר". אחרי שנפגש עם מקרון דיווח ז'אקוב: "אמרתי לנשיא שכניסה להסכם קואליציה איתו לא עומדת על הפרק, ושזו תהיה בגידה בבוחרים שלנו".
7 צפייה בגלריה
צרפת בחירות פרלמנט עמנואל מקרון מרין לה פן
צרפת בחירות פרלמנט עמנואל מקרון מרין לה פן
מימין: המפלה של מקרון על שער העיתון "לה פיגרו", אתמול. משמאל: לה פן, שדורשת מהנשיא להקשיב למצביעיה
(צילום: AFP)
אם מקרון לא יצליח לשכנע את הרפובליקנים להיכנס איתו לקואליציה, המערכת הפוליטית בצרפת עלולה להיקלע לחוסר יציבות שכמותו לא ידעה שנים. האפשרות הסבירה ביותר הבאה שתעמוד בפני מקרון היא להסתפק בממשלת מיעוט, ולנהל משא ומתן עם חברים בפרלמנט על כל חוק וחוק בניסיון לגייס את תמיכתם בו, תרחיש שכבר התממש בימי הנשיא הסוציאליסט פרנסואה מיטראן ב-1988. מנהיג הרפובליקנים ז'אקוב אמר היום כי מפלגתו תנהג "באחריות", וההצהרה הזו נתפסת כרמיזה לכך שהמפלגה עשויה להסכים לשיתוף פעולה כזה עם מקרון, שיתוף פעולה שלא יכלול כניסה שלה לקואליציה איתו.

כבר לא מחליט לבד: מקרון ייתן דין וחשבון

אם מקרון לא יצליח להשיג תמיכה לחוקים שאותם יקדם בתרחיש של ממשלת מיעוט, צרפת עלולה להיקלע למבוי סתום שבסופו של דבר יאלץ אותו להכריז על בחירות חדשות – תרחיש שיש מחוקקים בפרלמנט שמעריכים כי יתממש במוקדם או במאוחר. גורם בתוך ממשלת מקרון אמר היום כי לעת עתה אין לנשיא אינטרס להכריז על בחירות חדשות, אבל הודה: "זה קלף שהוא מחזיק בו למקרה שהמדינה תמצא עצמה משותקת".
7 צפייה בגלריה
צרפת מרין לה פן מגיעה לפגישה עם עמנואל מקרון ב ארמון האליזה
צרפת מרין לה פן מגיעה לפגישה עם עמנואל מקרון ב ארמון האליזה
לה פן מגיעה לארמון האליזה, היום. "הנשיא לא יכול להמשיך באותה מדיניות"
(צילום:רויטרס )
7 צפייה בגלריה
צרפת מנהיג המפלגה הסוציאליסטית אוליביה פור
צרפת מנהיג המפלגה הסוציאליסטית אוליביה פור
מנהיג הסוציאליסטים אוליביה פור. "מקרון יצטרך להבין - לפרלמנט יהיה עכשיו חלק מרכזי יותר"
(צילום: AFP )
יריביו של מקרון אינם מסתירים את שביעות רצונם מהמכה שספג. מנהיגת הימין הקיצוני לה פן, שרשמה את ההישג הגדול ביותר של המחנה שלה אי פעם בבחירות לפרלמנט, הדגישה היום שמקרון חייב כעת לשמוע את מה שלה ולמפלגתה יש לומר, ושהוא "לא יכול להמשיך במדיניות שאותה הנהיג עד כה". אוליביה פור, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית שהצטרפה לגוש השמאל של מלנשון לקראת הבחירות, אמר כי מפלגתו עשויה לתמוך בחלק מהצעות החוק של מחנה מקרון – אבל רק אם הנשיא יקדם גם את רעיונותיה שלה: "הייתה לנו תקופה שבה הנשיא החליט לבדו ושבה הוא לא נתן דין וחשבון לאף אחד", אמר פור לכתבים. "מעתה ואילך – הוא חייב לקבל את העובדה שלפרלמנט יש חלק מרכזי יותר".
מקרון עצמו לא דיבר בציבור מאז המפלה בבחירות שלשום, ובעל בריתו פרנסואה ביירו אמר כי הנשיא שוקל כעת היטב את הדברים וכי יידרש זמן כדי לפתור אותם. כבר מחרתיים יצטרך מקרון להתנתק מהפוליטיקה המקומית ולנסוע לשבוע של פגישות במסגרת שלוש ועידות פסגה שייערכו בחו"ל: זו של האיחוד האירופי, זו של ה-G7 וזו של נאט"ו.

כבר בעוד שבועיים: אי-אמון נגד הממשלה

בצהריים נחשף כי ראש הממשלה אליזבת בורן, שמונתה לתפקיד רק לפני כחודש, הציעה למקרון את התפטרותה, כפי שכמה בכירים פוליטיים דרשו שתעשה מאז פרסום התוצאות שלשום. חלק מהפרשנים מאשימים את בורן כי ניהלה קמפיין חסר ברק, שהשפיע על התוצאות. ארמון האליזה מסר כי מקרון דחה את ההצעה "כדי שהממשלה תמשיך לעבוד", ובצרפת מפרשים את נוסח ההודעה כרמז לכך שבורן עשויה לפנות את המקום בעתיד הלא רחוק.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן בראש ישיבת ממשלה
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן בראש ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה בראשות אליזבת בורן, היום. בינתיים ממשיכים לעבוד
(צילום: AP )
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן
שלושה מהשרים איבדו את המושב בפרלמנט. רה"מ בורן
(צילום: AFP )
בצרפת התפטרות של ראש ממשלה אחרי בחירות לפרלמנט היא דבר שכיח, במיוחד אחרי מפלה בבחירות, ובדרך כלל הנשיא מקבל את ההתפטרות ואז ממנה לתפקיד מחדש את אותו ראש ממשלה שהתפטר, כדי שיוכל לשקוד על הקמת ממשלה חדשה. הפעם המקרה שונה, ומקרון ביקש מבורן להישאר בתפקיד עם אותו צוות שרים, מבלי להתפטר. פרשנים מעריכים כי זהו ניסיון לקנות זמן, ויש סיכוי לא מבוטל שהיא תיאלץ לפנות בקרוב את הכיסא. ממשלת מקרון ממילא תצטרך לערוך שורה של מינויים חדשים בקרוב, משום ששלושה מ-15 השרים בממשלה איבדו את מושביהם בפרלמנט, ולכן צריכים לפנות את מקומם.
מנהיג השמאל הרדיקלי מלנשון שב ואמר בצהריים לכתבים שבורן חייבת לפנות את הכיסא. אתמול הודיע כי יגיש הצעת אי-אמון נגדה בתחילת יולי, אז היא אמורה להציג את מדיניות ממשלתה לחמש השנים הקרובות.