ימים אחדים לאחר הביקור שערכו פקחיה בתחנת הכוח הגרעינית באוקראינה, שהקרבות באזורה מעוררים חשש כבד בעולם מאסון גרעיני, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה אמש (יום ג') דו"ח ראשוני שמזהיר מהמצב המסוכן במתחם וקורא לממשלות בקייב ובמוסקבה להסכים יחד על הפסקת הלחימה באזור. רוסיה ואוקראינה מאשימות זו את זו בהפגזת התחנה, שנמצאת תחת שליטה רוסית, אבל בדו"ח נמנעת סבא"א מלעסוק בשאלה מי אכן אחראי להפגזות הללו, ומציינת רק כי זיהתה נזק נרחב למתקנים בתחנה וקובעת כי ישנו "צורך דחוף" לנקוט בפעולה שתשים להן סוף.
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, נזכיר, היא הגדולה מסוגה באירופה, ושוכנת על גדתו הדרומית של נהר הדנייפר במחוז בעל אותו השם בדרום אוקראינה. רוסיה השתלטה עליה כבר בימים הראשונים של המלחמה, לפני יותר מחצי שנה, אך למרות זאת מי שמתפעלים אותה הם טכנאים אוקראינים. בשבועות האחרונים גברה הלחימה באזור – אוקראינה שולטת בשטחים שבגדתו הצפונית של הנהר וכוחות רבים שלה מוצבים שם – ושני הצדדים מאשימים זה את זה בהפגזות בתחנה ובסביבתה. כלי תקשורת בעולם מדגישים שוב ושוב שלא ניתן לאמת את טענות הצדדים.
8 צפייה בגלריה
אוקראינה צילום לוויין של מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
אוקראינה צילום לוויין של מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
צילום לוויין של ששת הכורים הגרעיניים בתחנת הכוח בזפוריז'יה. עדיין לא ברור מי יורה שם
(צילום: EPA / MAXAR TECHNOLOGIES / HANDOUT)
8 צפייה בגלריה
אוקראינה חייל של צבא רוסיה ב מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
אוקראינה חייל של צבא רוסיה ב מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
חייל רוסי מחוץ לאחד הכורים. סבא"א קבעה: רוסיה הציבה כוחות במבנים הסמוכים
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
אוקראינה מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
אוקראינה מתקן ה גרעין מתקן גרעיני תחנת כוח גרעינית זפוריז'יה
(צילום: רויטרס)
תחנת כוח גרעינית בזפוריז'יה אוקראינה
בצל הקרבות הללו דווח לא אחת על פגיעות ישירות בתחנה, ושלשום נותק הכור הגרעיני הפעיל האחרון במתחם – מבין שישה כורים בסך הכול – מרשת החשמל האוקראינית, בפעם השנייה בתוך חודש. הכורים הללו אמנם ממוגנים היטב, ויכולים לשרוד אפילו התרסקות מטוס בשל שכבת הבטון העבה שמכסה אותם, אבל בעולם חוששים מפגיעה במערכות הקירור שלהם, מערכות שבלעדיהן החום העז הנפלט מהדלק הרדיואקטיבי עלול להביא להתכתם. לתחנה יש גנרטורים שמספקים למערכות הקירור חשמל במקרי חירום, אבל גם אחרי ניתוק הכור אתמול הם לא הופעלו. החברה האוקראינית שמפעילה את התחנה ציינה כי הכור הפעיל מספק את צורכיה באופן עצמאי. מומחים מכנים מצב שכזה "מצב אי" (Island mode), ולדבריהם השיטה הזו אינה אמינה או יציבה.
כך או כך, בסבא"א מזהירים בדו"ח שפרסמו אמש כי המצב בתחנה מסוכן למדי. בדו"ח נכתב כי אף שההפגזות המתמשכות לא חוללו עד עתה "מצב חירום גרעיני", הן מהוות "איום קבוע" שעלול להביא לפגיעה במערכות שנועדו למנוע דליפה רדיואקטיבית במתקן. בדו"ח קוראת כאמור סבא"א למוסקבה ולקייב להסכים יחד על הפסקת הלחימה בתחנה ובסביבתה, ולהגדיר שם "אזור הגנה ביטחוני" – בדומה לקריאות שמשמיעים באו"ם ובמערב להגדרת התחנה כאזור מפורז.

הטכנאים האוקראינים תשושים: "סיכון מוגבר לטעויות אנוש"

בדו"ח מאששת סבא"א את טענותיה של קייב ולפיהן מוסקבה הציבה כוחות צבא בתוך מתחם התחנה, ולדבריה הפקחים זיהו בין היתר כלי רכב צבאיים בתוך המבנים הסמוכים לכורים, מבנים שבהם שוכנות הטורבינות שמייצרות חשמל. סבא"א קראה ל"הסרת רכבים מאזורים שבהם הם עלולים להפריע לפעילויות אבטחתיות ולמערכות וציוד אבטחתי".
8 צפייה בגלריה
ראש סבא"א רפאל גרוסי לפני צאת משלחת פקחים ל תחנת כוח גרעינית ב זפוריז'יה ב אוקראינה מלחמה מול רוסיה
ראש סבא"א רפאל גרוסי לפני צאת משלחת פקחים ל תחנת כוח גרעינית ב זפוריז'יה ב אוקראינה מלחמה מול רוסיה
ראש סבא"א רפאל גרוסי לפני הביקור בשבוע שעבר בתחנת הכוח הגרעינית. "אנחנו משחקים באש"
(צילום: AFP, AP, RUYRX)
8 צפייה בגלריה
ביקור של חברי סבא"א באתר הגרעיני בזפוריז'יה
ביקור של חברי סבא"א באתר הגרעיני בזפוריז'יה
צוות הפקחים בוחן את האתר. נזק נגרם למתקני אחסון של דלק ופסולת גרעיניים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
חלונות שבורים באחד ממתקני תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ב אוקראינה מלחמה רוסיה
חלונות שבורים באחד ממתקני תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ב אוקראינה מלחמה רוסיה
חלונות שבורים באחד המבנים בתחנת הכוח
(צילום: IAEA)/Handout via REUTERS)
8 צפייה בגלריה
עובדים אוקראינים שמתפעלים את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה בצל מלחמה ב אוקראינה רוסיה
עובדים אוקראינים שמתפעלים את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה בצל מלחמה ב אוקראינה רוסיה
העובדים האוקראינים שמתפעלים את התחנה. "תנו למשפחות שלהם לתמוך בהם"
(צילום: רויטרס )
סבא"א כוללת בדו"ח רשימה של מתקנים בתחנה בזפוריז'יה שנפגעו מההפגזות, והיא כוללת מתקן לאחסון דלק גרעיני, מתקן לאחסון פסולת רדיואקטיבית ומבנה שבו שוכנת מערכת אזעקה. סוכנות הגרעין הביעה גם חשש ממצבם של העובדים האוקראינים שמתפעלים התחנה: לדבריה הצוות חווה שם לחץ מתמיד וסובל ממחסור בכוח אדם. המצב הזה, היא הזהירה, עלול להגביר את הסיכון לטעויות אנוש.
הסוכנות קראה לרוסיה לספק לצוות האוקראיני תנאי עבודה נוחים יותר, ולאפשר לבני משפחותיהם לתמוך בהם. לפי הסוכנות הטכנאים גם לא מקבלים גישה חופשית לכל המתקנים במתחם, ולעתים נדרשים לקבל אישור מיוחד מהחיילים הרוסים. ראש הסוכנות רפאל גרוסי מסר כי הדבר עלול לפגוע ביכולתו של הצוות להגיב למקרי חירום. גרוסי תדרך אמש את מועצת הביטחון על הדו"ח, והזהיר כי "אנחנו משחקים באש" ללא טיפול מיידי במצב בתחנה. בדיון הביע שגריר רוסיה וסילי נבנזיה צער על כך שסבא"א לא ציינה מי האחראי להפגזות – אוקראינה לטענתו.
הלחימה באזור תחנת הכוח נמשכת בינתיים: שעות אחדות לפני פרסום הדו"ח דיווח הממשל הפרו-רוסי שמינתה מוסקבה בעיר אנרהודר – שצמודה לתחנה הגרעינית – כי העיר הופגזה על ידי אוקראינה ונותקה מחשמל בשל כך. אוקראינה מכחישה כאמור שהיא זו שמבצעת את ההפגזות שם, ולטענתה רוסיה מפגיזה את תחנת הכוח ואת אנרהודר כחלק ממבצע "דגל כוזב" שמטרתו להאשים את קייב במתקפות הללו וכך לפגוע בתמיכה בה בזירה הבינלאומית.

חצי שנה למלחמה ב אוקראינה אזורי השליטה של רוסיה אייל

המודיעין האוקראיני דיווח במקביל כי בשל החשש מאסון גרעיני תושבי אנרהודר, שערב המלחמה התגוררו בה כ-53,000 בני אדם, בורחים ממנה בהמוניהם. קייב קראה לרוסיה לספק להם "מסדרונות פינוי" בטוחים מפני הפגזות. בנוסף, אוקראינה האשימה היום כי רוסיה הפגיזה את העיר ניקופול, שנמצאת בשליטה אוקראינית ושוכנת מול תחנת הכוח בצידו השני של נהר הדנייפר.

לצד מתקפת-הנגד בדרום: קייב מבטיחה "חדשות טובות" מחרקוב

הלחימה נמשכת בינתיים באזורים אחרים באוקראינה, כשבימים האחרונים עיקר תשומת הלב העולמית מופנית למתקפת-הנגד האוקראינית בדרום, במחוז חרסון השוכן מערבית למחוז זפוריז'יה וכמוהו נכבש גם כן בתחילת המלחמה. אוקראינה דיווחה בימים האחרונים כי הצליחה לשחרר כמה וכמה יישובים שם, ואף פרסמה אתמול צילום שבו נראה חייל תולה את דגל הלאום על גג של בית באחד הכפרים המשוחררים.
אמש אישרה את הדיווחים הללו גם ארה"ב, ובתדרוך לכתבים בוושינגטון אמר בכיר בפנטגון כי ארה"ב "מודעת" לכך שכמה כפרים בחרסון נכבשו על ידי אוקראינה. לדבריו האוקראינים "ממשיכים להשיג התקדמות מסוימת" במתקפת-הנגד. רוסיה טענה אמנם כי המתקפה סוכלה, וכי אוקראינה ספגה אבדות כבדות במהלכה, אבל במה שנראה כאישור חריג להצלחות האוקראיניות שם הודיע שלשום השלטון הפרו-רוסי בחרסון על דחיית "משאל העם" שתוכנן שם על סיפוח לרוסיה, בשל מה שכונה "המצב הביטחוני".
8 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים מניפים את דגל אוקראינה ביישוב במחוז חרסון בדרום המדינה
חיילים אוקראינים מניפים את דגל אוקראינה ביישוב במחוז חרסון בדרום המדינה
תמונה שפרסמה אוקראינה: חיילים מניפים את דגל הלאום באחד הכפרים שנכבשו מחדש באזור חרסון

כחלק מניסיונה של אוקראינה לערער את השלטון הרוסי בשטחים הכבושים דווח בחודשים האחרונים על שורה של פעולות חבלה מאחורי הקווים, מצד פעילים מקומיים התומכים בממשלה בקייב או אף יחידות עילית אוקראיניות. בין הפעולות הללו חיסולים של משתפי פעולה, ואמש דווח על חיסול נוסף שכזה: הממשל הפרו-רוסי בעיר הכבושה ברדיאנסק, השוכנת לחופי ים אזוב, הודיע כי מפקד המשטרה שם, ארטיום ברדין, נהרג בפיצוץ מכוניתו סמוך למטה הממשל בעיר. השלטונות האשימו "טרוריסטים אוקראינים" בפיצוץ הרכב. רק בסוף החודש שעבר חוסל סגן מפקד משטרת התנועה בברדיאנסק, גם כן בפיצוץ רכב, ובאזור חרסון נורה למוות מחוקק אוקראיני ממפלגתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, שערק לצד הרוסי ומונה שם לפקיד מקומי.
לצד מתקפת-הנגד בדרום, אוקראינה מקווה להישגים גם בחזית המזרחית: ראש הסגל של הנשיא זלנסקי אמר אמש כי הנשיא צפוי להכריז על "חדשות טובות" מהקרבות באזור חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה ששוכנת בצפון-מזרח המדינה. העיר עצמה מופגזת מאז תחילת המלחמה, ואף שהרוסים כבשו שטחים מסוימים במחוז שבו היא שוכנת הם התקשו להתקדם שם באופן משמעותי. פרשנים צבאיים העריכו כי ייתכן שאותן "חדשות טובות" קשורות ללחימה בעיירה בשם בלקלייה, ששוכנת באמצע הדרך בין חרקוב לאיזיום – שנמצאת בשליטה רוסית. שליטה על בלקלייה תאפשר לדברי הפרשנים לכתר לפחות באופן חלקי את איזיום, שהשליטה בה סייעה לרוסיה בקרבות דרומה משם, בחבל דונבאס שברובו שולטים המורדים הפרו-רוסים.
חדשות פחות טובות מבחינתה של קייב הגיעו היום מוושינגטון: בניגוד לקריאותיו החוזרות ונשנות של זלנסקי, הבית הלבן הודיע אמש כי הנשיא ג'ו ביידן החליט סופית כי לא יגדיר את רוסיה כמדינה שתומכת בטרור. מוסקבה איימה בעבר כי הכרזה שכזו תביא לקרע מוחלט ביחסים בין שתי המעצמות, ודוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר הסבירה כי הכרזה שכזו מצד ביידן הייתה מסכנת את ההסכם שהושג רק לאחרונה בין קייב למוסקבה, הסכם שאפשר לחדש את ייצוא התבואה האוקראינית לרחבי העולם. זלנסקי אמר אמש בתגובה להחלטת ביידן כי הגדרת רוסיה כמדינת טרור הינה מהלך "חשוב", והבטיח להמשיך לדחוף ליישומו.
פורסם לראשונה: 23:29, 06.09.22