כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו אמש (יום ב') על עוד טרגדיה הקשורה בתפוצה האדירה של כלי נשק בידי האזרחים: ילדה בת שלוש ירתה למוות באחותה, בת ארבע, בבית בטקסס, בזמן ששיחקו בחדר השינה. היא מצאה אקדח טעון שלא אוחסן כראוי, אחזה בו בידיה – ופלטה בטעות כדור.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
ארה"ב כלי נשק רובים רובה NRA
השריף: "זה יכול היה להימנע". תקרית ירי הן הגורם מספר אחת לתמותת ילדים בארה"ב
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
הפגנה מול כינוס של ארגון NRA ב יוסטון טקסס
מפגינים נגד לובי הרובאים האמריקני NRA ובדרישה להגביר את הפיקוח על הנשק, בשנה שעברה בטקסס
(צילום: רויטרס)
האסון אירע בלילה שבין ראשון לשני (שעון ישראל) בפרברי יוסטון. בזמן הירי היו עם הילדות בבית חמישה מבוגרים, בהם אמן ואביהן החורג, אך מהחקירה עולה כי כל אחד מההורים היה בטוח שההורה השני משגיח עליהן. בשלב מסוים שמעו ההורים ירייה, מיהרו לחדר השינה, ומצאו את הילדה בת הארבע מתבוססת בדמה. כוחות החירום שהוזעקו למקום נאלצו לקבוע את מותה בזירה.
לפי שעה לא ברור אם יוגש כתב אישום נגד מי מהמעורבים. כתב אישום כזה אפשרי משום שעל פי החוק האקדח חייב היה להישמר הרחק מהישג ידם של ילדים. השריף של מחוז האריס בטקסס שבו אירע האסון, אד גונזלס, אמר כי האירוע הטרגי היה ניתן לגמרי למניעה.

הטרגדיה בטקסס מצטרפת לשורה ארוכה של טרגדיות דומות שאירעו בארה"ב בשנים האחרונות ושבהן ילדים בני שנתיים עד ארבע מצאו נשק חם בבית – וירו למוות בילדים אחרים או בעצמם. ירי מכלי נשק – במעשי טבח או בתאונות – הפך בשנים האחרונות לגורם המוות מספר אחת של ילדים בארה"ב, ועקף בכך את תאונות הדרכים והמחלות. כ-19 אלף ילדים ובני נוער נהרגים או נפצעים כעת מירי בארה"ב מדי שנה.
בינואר השנה נדהמה ארה"ב כשבאירוע חריג אפילו במונחים שלה ילד בן שש הגיע חמוש באקדח לכיתה בבית ספרו בווירג'יניה – וירה במורתו. המורה, אבי זוורנר, נפצעה קשה ואושפזה בבית החולים, אבל מאז השתפר מצבה והיא צפויה להשתקם. ימים אחדים לאחר מכן נפוץ סרטון ממצלמות אבטחה שבו נראה פעוט משחק באקדח בחדר מדרגות של בניין מגורים באינדיאנה וסוחט את ההדק – אך למרבה המזל לא נפגע.
3 צפייה בגלריה
    ארה"ב אבי זוורנר המורה ש נורתה על ידי ילד בן 6 בכיתה
    ארה"ב אבי זוורנר המורה ש נורתה על ידי ילד בן 6 בכיתה
המורה אבי זוורנר, שנורתה על-ידי תלמיד בן 6 בכיתה
הקלות שבה יכולים אמריקנים להשיג נשק נמצאת במוקד של ויכוח ציבורי בארה"ב כבר עשרות שנים: בעוד הפוליטיקאים הרפובליקנים וחלק גדול מבוחריהם מתעקשים להגן על התיקון השני לחוקה, המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק, במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים, גם ממקרים שבהם הנשק אינו מאובטח היטב, וילדים נוטלים אותו לידיהם.
פורסם לראשונה: 23:55, 13.03.23