2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
ארכיון. מחלקת קורונה בשערי צדק
(צילום: אלכס קולומויסקי )
משרד הבריאות מסר אתמול (יום ג') שבבתי החולים בארץ מאושפזים 117 ילדים ובני נוער עד גיל 18 עם קורונה, אולם בדיקת ynet מעלה כי חלק ניכר מהם הגיעו למחלקות מסיבות שאינן קשורות לנגיף, אלא מתמודדים עם מחלות רקע מורכבות.
נתון זה עולה ברקע דרישת בכירי משרד הבריאות - בהם המנכ"ל פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס – לא לבטל את הבידודים במערכת החינוך, כפי שמתוכנן למחר, ולדחות את המתווה בשבוע. במשרד החינוך מתנגדים לכך. בינתיים, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים דיונים עם אנשי משרדי הבריאות והחינוך על מצב הקורונה ועל דחיית מתווה הבידודים החדש. הדיון עצמו הסתיים ללא החלטה, אך מסתמן שמתווה הבידודים לא יידחה. עם זאת, נבחנת אפשרות שההורים יחתמו על תצהיר שהילד נבדק בבדיקת קורונה ביתית. דיון נוסף יתקיים בהמשך היום.
אתמול, בתגובה לקריאת ראש האופוזיציה בנימין נתניהו להמשיך עם בידודי התלמידים, תקף בנט ואמר כי נתניהו "חזר להפיץ כאוס". ככל הנראה, בסופו של דבר יוחלט להתחיל במתווה, אך להגדיל את כמות הבדיקות - צעד שבו תומכים בנט והורוביץ.
על פי בדיקת ynet, בבית החולים הלל יפה בחדרה ישנם שני ילדים חיוביים לקורונה – אך שניהם אושפזו מסיבות אחרות שאינן קשורות לנגיף. בבית החולים זיו בצפת מאושפזת ילדה חיובית אחת, גם היא מסיבה שאינה קשורה למגפה. בבית החולים פוריה בטבריה מאושפזת ילדה מאומתת אחת שהגיעה בשל זיהום בשיניים וצפויה להשתחרר היום.
במרכז הרפואי לגליל מאושפזים שני ילדים חולי קורונה: אחת מהם אושפזה מסיבה שאינה קשורה לנגיף, והשני הוא תינוק עם חום גבוה, שנבדק הקשר לקורונה. באיכילוב בתל אביב מאושפזים חמישה ילדים עם קורונה – רובם עם מחלות רקע שאובחנו כחיוביים לנגיף לאחר שהגיעו לבית החולים.
בבית חולים העמק בעפולה ישנם שמונה ילדים עם קורונה, שבעה מהם אושפזו מסיבות אחרות. בשערי צדק בירושלים מאושפזים חמישה ילדים עם קורונה, ארבעה מהם ללא קשר לנגיף. בוולפסון בחולון מאושפזים שישה ילדים במצב קל ובינוני שהגיעו בגלל תסמיני קורונה, אך מבית החולים נמסר כי אף אחד מהם לא מתמודד עם סיבוכים של המחלה.
ברמב"ם בחיפה מאושפזים שישה ילדים חיוביים – חמישה מהם מתמודדים עם מחלות רקע שאינן קשורות לקורונה. בבית החולים הבהירו כי אין כמעט ילדים המאושפזים עם "קורונה ישירה". בסורוקה בבאר שבע מאושפזים ארבעה ילדים מאומתים, שניים מסיבות כירורגיות ושניים מסיבות שקשורות בקורונה, אחת מהם נזקקת לחמצן. באסף הרופא בראשל"צ מאושפזים 11 ילדים ועוד שישה תינוקות – תשעה מהם בשל סיבות הקשורות בקורונה אך כולם במצב יציב.
בבית החולים קפלן ברחובות מאושפזים שני ילדים - בן 7 ובת 4 - הסובלים מתסמונת פוסט קורונה (PIMS), ומוגדרים במצב בינוני. שניהם אינם מחוסנים. בבית החולים ברזילי באשקלון מאושפזים חמישה ילדים במצב קל, כולם הגיעו עם חום, שיעול, נזלת ודלקת ריאות, אך לא ברור אם מקור התסמינים בקורונה בתחלואת חורף.

בבית החולים שניידר בפתח תקווה מאושפזים 13 ילדים המאומתים לקורונה, רובם עם מחלות רקע. בלניאדו בנתניה מאושפזות שתי ילדות - אחת בגלל מצב נוירולוגי והשנייה עם וירוס נשימתי שעלול להחריף בגלל קורונה.

הרופאים חלוקים: "מנטליות של עיגול פינות"

בתוך כך נמשכת המחלוקת בין רופאי הילדים באשר לביטול הבידודים במערכת החינוך. "הגישה שלי היא גישת ביניים", אומר ד"ר דורון דושניצקי, רופא ילדים מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית שירותי בריאות. "הבדיקות הביתיות זה לא דבר מיטבי אבל בגלל ההשפעה ההרסנית של מתווה הבידודים, זה הרע במיעוטו. אי אפשר להמשיך בשיטה הקודמת שמשביתה כיתה על כל חשד. לכן צריך את השינוי.
"הבעיה שהמנטליות של עיגול פינות עלולה לגרום להגברת התחלואה, אבל זו בחירה קשה בכל מקרה. רוב הילדים במצב קל ואנחנו עוקבים בדאגה אחרי כמות הילדים עם PIMS. ביטול הבידודים צריך להיעשות במקביל לניסיונות לשכנע את הילדים להתחסן כדי להקטין את האפשרות לתחלואה".
2 צפייה בגלריה
כיתת לימוד כמעט ריקה
כיתת לימוד כמעט ריקה
לימודים בקורונה. "מישהו הכניס לציבור שהמגפה מאחורינו"
(צילום: אלעד גרשגורן)
מנגד, איגוד רופאי הילדים שבימים האחרונים תמך בביטול הבידודים במערכת החינוך, שינה כעת את עמדתו. "יש עלייה במספר הילדים במצב קשה ופתיחת מערכת החינוך תגרום לכך שהמקרים האלה יעלו", אומר יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה וחבר האיגוד, פרופ' דוד גרינברג. "מישהו הכניס לציבור לראש שהמגפה מאחורינו ולכן הרמנו דגל אדום. פתיחת מערכת החינוך תגרום לעלייה במספר המקרים במקום לחסן, לחכות, ואחרי זה לפתוח את מערכת החינוך.
"קיבלתי בלילה ילדה עם התקף אסתמטי ועוד ילדה אובחנה עם פימס. הבעיה שלנו היא בטיפולים הנמרצים. אצלנו יש עשר מיטות לילדים ונותרו שתיים בלבד. אם יגיעו עוד שניים עם קורונה, או שתתרחש תאונת דרכים קטנה בנגב - נגמר הסיפור. אין לנו את המרווח הגדול שיש במחלקות הפנימיות. אנחנו מדברים על יכולות אשפוז הרבה יותר מצומצמות".
ד"ר אפרת הר-לב, מנהלת בית החולים לילדים שניידר, אמרה כי היא מתנגדת לדחיית הפטור מבידודים במערכת החינוך: "יש מעט מאוד ילדים שחולים במחלה קשה של קורונה, אנחנו רואים הרבה יותר ילדים שחולים במחלות קשות שאנחנו רגילים לראות בחורף כמו שפעת ודלקות ריאה. צריך להחזיר את הילדים לשגרה תוך ניהול מסודר של בדיקות".
למתנגדי המתווה הצטרפה הבוקר גם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שפנתה לבנט והורוביץ ואמרה כי "הסתדרות המורים קוראת לכם לדחות את מתווה הבידודים במערכת החינוך שאמור להיכנס לתוקפו מחר לאור התבטאויות של בכירים במערכת הבריאות. המתווה המתוכנן יביא לכך שתלמידים רבים יגיעו לבית הספר מאומתים לקורונה ואין לאיש דרך לדעת על כך. ההתפשטות ההולכת וגוברת של המגפה, תעמיד בסכנת הדבקה את כלל צוותי ההוראה והתלמידים. אנו רואים חשיבות עליונה בשמירה על מערכת החינוך פתוחה, המנהלים וכל עובדי ההוראה נרתמים לכך למרות כל הקשיים והנטל הכבד המוטל על כתפיהם וכל זאת למען ילדי ישראל לאור מצבם הנפשי והרגשי ועל כך יש להוקיר להם תודה. אני קוראת לכם להתעשת ולבטל את החלטתכם ליישום מתווה ביטול הבידודים לתלמידים".
איתמר אייכנר ותמר טרבלסי חדד סייעו בהכנת הכתבה