בקואליציה זועמים על ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ, שהצביעה נגד חוק הגיוס שנפל אתמול בקריאה ראשונה בכנסת והביך את הממשלה. זועבי הסבירה היום (שלישי) לאולפן ynet את הצעד המפתיע ואמרה: "היה חשוב לי להעביר מסר. אל תמשיכו לקחת את השותפים שלכם - פוליטיקאים ערבים שיושבים בקואליציה הזאת - כמובן מאליו. אנחנו לא גוי של שבת, עם כל הכבוד".
2 צפייה בגלריה
ריידא רינאווי זועבי בועידת מרצ
ריידא רינאווי זועבי בועידת מרצ
"נחצה קו אדום". ג'ידא רינאוי זועבי
(צילום: מוטי קמחי)
"עשיתי כמצפוני ורציתי להעביר מסר של מחאה כנגד מה שקרה בשבוע שעבר – מדיניות ברוטלית כנגד האזרחים הערבים-הבדואים בנגב של הממשלה ושל הקואליציה שאני יושבת בה. נחצה קו אדום", הוסיפה זועבי והדגישה כי עשתה את הצעד על דעת עצמה. "בנוסף לזה, לפני יומיים אנחנו מתבשרים על זה שח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, הביא חוק גזעני-פשיסטי בגרסה של חוק האזרחות, כהכנה לחוק שתביא איילת שקד שרת הפנים והממשלה תומכת בחוק הזה. מבחינתי זה שני דברים שאני לא הייתי מוכנה לעבור עליהם על סדר היום והחלטתי על דעת עצמי להתנגד, לא שיתפתי אף אחד ולא אמרתי לאף אחד".
זועבי גם הסבירה שהיא מתנגדת לחוק הגיוס עצמו כפי שהובא אתמול, כיוון שלטענתה זה יכול לפתוח פתח לגיוס ערבים. "אני באה מתוך הציבור הערבי, אני יודעת מה זה 'כפייה', ובאים במתווה שהוא לא מקובל על הקהילה והציבור החרדי ומבחינתי יש לזה מחירים. עכשיו, בנוסף לכך, זה יכול להוות פתח בעתיד אולי לדרישות כאלו או אחרות שגם הערבים יתגייסו או שאנחנו נשרת שירות לאומי, וזה גם לא מקובל עליי".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
"חוק פשיסטי גזעני". ח"כ שמחה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
למה לא מקובל עלייך שתעשו שירות לאומי, מה רע? "כי כל עוד יש כיבוש וכל עוד יש מצב שבו אין הסדר מדיני כוללני עם העם הפלסטיני, אנחנו לא נשרת בצה"ל – מה לא מובן פה?".
צעירים ערבים לא יעשו שירות לאומי בבתי חולים, בתי אבות וגני ילדים בגלל סכסוך עם הפלסטינים? "לא אמרתי את זה, סליחה. ההצעה הראשונה של הממשלה, זה היה בזמנו של אולמרט, שהערבים יהיו באיזו מסגרת של שירות לאומי/אזרחי, זה התקיים ב-2005 והביאו את זה לקהילה הערבית, למנהיגות הערבית מתוך כוונה שזה יעבור דרך משרד הביטחון. ומבחינתי, אז בזמנו ועד היום - זה לא מקובל. אם עכשיו תהיה איזו קונסטלציה שבה הצעירים שלנו יתנדבו בתוך המסגרות שלנו, בתוך היישובים, בבתי החולים וקופות החולים, אז מה טוב. אבל לא זו הכוונה. אם החוק הזה יעבור, הוא יכול להוות פתח לגיוס בעתיד של הערבים שמבחינתי זה לא מקובל".
"מאז ומתמיד הייתי מאוד ממושמעת קואליציונית, אני חברה בקואליציה הזאת ואני עדיין מאמינה בה", הבהירה זועבי. "אבל היה חשוב לי אתמול להעביר מסר - אל תמשיכו לקחת את השותפים שלכם – פוליטיקאים ערבים ופוליטיקאיות ערביות שיושבים בקואליציה הזאת - כמובן מאליו. אנחנו לא גוי של שבת, עם כל הכבוד. תתחילו לקחת אותנו בחשבון ותתחילו לקחת את המאוויים של הציבור הערבי כמשהו שהוא בבת עיניכם ואז תראו שהקואליציה הזאת תצליח".