יועץ בכיר של עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, אמר היום (א') בראיון לאל-ג'זירה שלטהרן יש את היכולת הטכנית לייצר פצצה גרעינית – אך היא טרם החליטה אם לעשות זאת. באיום נגד ישראל הצהיר היועץ שאם ישראל תפגע בביטחונה של איראן היא תיענה בתגובה "ישירה".
ברקע המבוי הסתום בשיחות הגרעין אמר היועץ הבכיר, כמאל חראזי: "בתוך כמה ימים הצלחנו להעשיר אורניום ברמה של עד 60%, ואנחנו יכולים לייצר בקלות אורניום ברמה של 90% (הרמה הנדרשת לייצור פצצה). לאיראן יש את האמצעים הטכניים כדי לייצר פצצה גרעינית, אבל לא התקבלה החלטה אם לייצר אותה". בהתייחסות למגעים עם המעצמות ולעמדותיה של איראן אמר חראזי שארצו לעולם לא תנהל מו"מ על תוכנית הטילים והמדיניות האזורית שלה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: AP, EPA)
ב-2018 החליט הנשיא האמריקני דאז, דונלד טראמפ, שארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין עם איראן שנחתם בין טהרן למעצמות שלוש שנים קודם לכן. וושינגטון חידשה את הסנקציות נגד איראן - שהגיבה בהפרות רבות של הסכם הגרעין. השנה נערכו כמה סבבים של שיחות לא-ישירות בין ארה"ב לאיראן על הסכם חדש, אך בחודשים האחרונים נקלעו המגעים למבוי סתום.
אחת ההפרות האיראנית שמדאיגה במיוחד את המערב היא העשרת האורניום לרמה של 60% בחלק ממתקני הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית - הרבה יותר מהכמות המותרת לה במסגרת ההסכם מ-2015 - אך רחוקה מרף ה-90% הנדרש עבור נשק גרעיני. איראן מקפידה להכחיש שהיא מעוניינת לייצר נשק גרעיני, וטוענת שהעשרת האורניום שלה היא למטרות "אזרחיות".

בכיר ביטחוני בישראל: "דברי רהב שמראים על היסטריה"

גורם ביטחוני בכיר בישראל הגיב לדברי היועץ הבכיר לחמינאי, ואמר היום ל-ynet: "אלא אם נולד להם ידע ביממה הנוכחית, זה לא יותר מדברי רהב. בשביל פצצה צריך חומר בקיע ולבנות את המתקן עצמו - שהוא דבר מורכב, ולוקח שנתיים לבנות אותו. אין פה חידוש. זה דברי רהב על רקע המכות שהם חוטפים. לנוכח האסטרטגיה הישראלית שמשלמים מחירים בתוך איראן באופן הולך וגדל הם במצוקה ולכן דברי הרהב האלה. זה מראה היסטריה".