ימים אחדים לאחר שנכשל סבב שיחות נוסף בין ארה"ב לאיראן בתיווך מעצמות אירופה, בניסיון להחיות את הסכם הגרעין, דווח אתמול אחר הצהריים (שישי) ברשת "בלומברג" כי המשא ומתן הלא-ישיר צפוי להתחדש רק לאחר ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן בישראל ובמזרח התיכון באמצע החודש.
השיחות על החייאת ההסכם, נזכיר, הגיעו למבוי סתום במרץ האחרון, אולם בסוף השבוע שעבר הוכרז על חידוש השיחות, כשבמקום בווינה הן נערכו הפעם בדוחה בירת קטאר – שבניגוד לרוב מדינות המפרץ נחשבת לקרובה לטהרן. אלא שביום רביעי הודיע הנציג האירופי שמתווך בין הצדדים, אנריקו מורה, כי גם השיחות הללו הסתיימו בתום יומיים ללא התקדמות.
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן ראיסי, הצנטריפוגות להעשרת אורניום והנשיא ביידן. עדיין צועדים בדרך הדיפלומטיה
נשיא איראן ראיסי, הצנטריפוגות להעשרת אורניום והנשיא ביידן. עדיין צועדים בדרך הדיפלומטיה
נשיא איראן ראיסי, הצנטריפוגות להעשרת אורניום והנשיא ביידן. עדיין צועדים בדרך הדיפלומטיה
(צילום: AP, EPA, AFP)
כעת, לפי גורם אחד שמעורה בפרטי השיחות בקטאר ושוחח עם "בלומברג", המאמצים לחידוש הסכם הגרעין יחודשו כנראה בקטאר לאחר הביקור של ביידן. הנשיא יגיע לישראל ב-13 ביולי, בשיחות שבהן איראן תהיה ככל הנראה במוקד, ויבקר במהלך שהותו בארץ גם ברשות הפלסטינית. הוא ימריא מנתב"ג לסעודיה ב-15 ביולי, שם יערוך פסגה אזורית עם שורה של מנהיגים ערביים. גורמים דיפלומטיים אמרו לפי הדיווח כי ישנו ניסיון לעודד מדינות שונות במפרץ הפרסי – שרבות מהן רואות באיראן איום קיומי של ממש – לשחק תפקיד משמעותי יותר במאמצי התיווך בין טהרן לוושינגטון.
שני גורמים נוספים אמרו ל"בלומברג" כי אף שלא נרשמה בסבב בקטאר התקדמות כלשהי, המאמצים להחייאת ההסכם צפויים להימשך גם מעבר לשלב שבו לפי סוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ייתכן שכבר לא תהיה תועלת בחידוש ההסכם, לנוכח העובדה שאיראן מגבילה כעת משמעותית את יכולת הפיקוח שלה.
ראש סבא"א רפאל גרוסי הזהיר בחודש שעבר כי בשל החלטתה של טהרן לנתק 27 מצלמות מעקב של הסוכנות במתקני הגרעין האיראניים, בהם המתקן התת-קרקעי בנתנז והמתקן באיספהאן, נותר חלון הזדמנויות קצר מאוד כדי לחדש את "רציפות הידע" על פעולותיה הגרעיניות של איראן – כלומר להחזיק בתיעוד על מעשיה בלי שיישארו בו פערי זמן שאיש אינו יודע מה עשתה בהם. גרוסי אמר אז – לפני כשלושה שבועות – שהחלון הזה יימשך כשלושה עד ארבעה שבועות בלבד. הוא אמר כי אם לא תישמר רציפות הידע – זו תהיה "מכת מוות" למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין.
4 צפייה בגלריה
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
ראש סבא"א גרוסי ודגם של 27 מצלמת המעקב שאיראן ניתקה ממתקניה
( צילום: AFP )
אלא שכעת לפי הדיווח ב"בלומברג" האפשרות לחזרה להסכם, מבחינת ממשל ביידן, תימשך עד הרבעון השלישי של השנה, עד בחירות האמצע בנובמבר. בבחירות הללו גבוהים הסיכויים שהדמוקרטים יאבדו את הרוב הזעום שלהם בקונגרס, באופן שיגביל את כוחו של ביידן להגיע להסכם – שאליו מתנגדים הרפובליקנים באופן נחרץ.
הסכם הגרעין מ-2015, נזכיר, מעניק לאיראן הקלות משמעותיות בסנקציות בתמורה להגבלת תוכנית הגרעין שלה. ב-2018 הודיע הנשיא האמריקני דאז, דונלד טראמפ, על פרישה מההסכם – בטענה כי הוא גרוע ביותר. הוא החזיר את הסנקציות נגד טהרן וגרם נזק גדול לכלכלה האיראנית, אך לא כזה ששכנע אותה לסגת מתוכנית הגרעין. מאז הפרישה האמריקנית הסכם הגרעין נמצא על סף קריסה, ואיראן מבצעת הפרות רבות של סעיפים בהסכם.
בצל שורת החיסולים של בכירים איראנים ומתקפות הסייבר שסופגת הרפובליקה האיסלאמית, טהרן לא הסתפקה רק בהפרת הסעיפים בהסכם – אלא גם בהעשרת אורניום לרמה גבוהה של 60%, כזו המקרבת אותה מאוד לרמה הדרושה לפיתוח פצצה גרעינית. לפי הדו"ח הרבעוני שפרסמה סבא"א בסוף מרץ, טהרן אגרה כבר 3,809 ק"ג של אורניום מועשר, פי 18 משהותר לה בהסכם מ-2015, וכ-43 ק"ג מתוכם הועשרו ל-60%.
4 צפייה בגלריה
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהאוויר
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהאוויר
צילום לוויין של אחד המתקנים בנתנז. סבא"א לא רואה מה איראן עושה
(צילום: AFP)
דיפלומט בכיר אמר אז לסוכנות הידיעות רויטרס כי אף שתיאורטית 42 ק"ג אכן עשויים להספיק, בפועל כדי לפתח פצצה גרעינית אחת נדרשים יותר מ-55 ק"ג שהועשרו לרמה של 60%, בשל החומר שמתבזבז תוך כדי תהליך ההעשרה. כך או כך, פירוש הנתונים הוא שאיראן הולכת ומתקרבת לכמות הזו.
הדיווח אתמול הגיע יממה אחרי שגורמים באיראן אמרו לרויטרס שהשיחות צפויות להימשך חרף הסיום הלא-מוצלח של הסבב בקטאר. הגורמים, ששוחחו בעילום שם, אמרו כי ממשלתו האולטרה-שמרנית של הנשיא איברהים ראיסי עדיין מתכוונת לצעוד בדרך הדיפלומטיה. לפי הדיווח, גורם מרכזי שמניע את איראן להמשיך בשיחות הוא הברית הביטחונית בין מדינות האזור שאותה מקדמות ישראל וארה"ב.
שר הביטחון בני גנץ אמר בחודש שעבר כי הברית הזו כוללת שיתופי פעולה שונים נגד איראן, בהם קידום מערך הגנה אווירי אזורי שהביא כבר לסיכול של מתקפות איראניות נגד ישראל ומדינות אחרות. את הדברים אמר על רקע דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שלפיו הרמטכ"ל אביב כוכבי השתתף במרץ האחרון בדיון חשאי במצרים עם הרמטכ"ל הסעודי על איום הכטב"מים מאיראן.
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
שר החוץ האיראני עבדוללהיאן. "רוצים הסכם ריאליסטי"
(צילום: AP)
אמש מתחו דיפלומטים אירופים ביקורת על איראן, ואחד מהם טען כי נציגיה העלו בשיחות בקטאר הצעות חדשות ולא ריאליסטיות, אולם לפי הדיווח ב"בלומברג" גורמים במערב מעריכים כי אין כוונה לשים סוף לניסיונות לחדש את ההסכם. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולליהאן, מצדו, טען אמש כי טהרן ממשיכה להיות מחויבת למשא ומתן, "עד אשר יושג הסכם אשר מבוסס על ריאליזם".
המשא ומתן, נזכיר, נקלע במרץ למבוי סתום על רקע דרישת איראן להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני טרור הזרים של ארה"ב, דרישה שהנשיא ג'ו ביידן סירב לה על רקע מחאה חריפה מצד ישראל ומדינות מפרציות. על רקע חידוש השיחות בקטאר דווח כי האיראנים הסירו את הדרישה הזו – אך לפי הדיווח אתמול ברויטרס, טהרן עדיין דורשת את החרגת הזרוע הכלכלית הענפה של משמרות המהפכה, חתאם אל-אנבייה, מאותה רשימה שחורה. הזרוע הזו מחזיקה ברשת נרחבת של עסקים, מחברות נפט וגז ועד חברות בנייה.
איראן מעוניינת גם שביידן יבטיח שאף נשיא אמריקני בעתיד לא יוכל לפרוש מהסכם הגרעין פעם נוספת, כפי שעשה טראמפ. עם זאת, ביידן יתקשה מאוד לספק הבטחה שכזו – כיוון שמדובר בהסכם הבנות לא מחייב עבור ממשלים עתידיים, ולא הסכם שמחייב מבחינה משפטית (ההסכם, נזכיר, מעולם לא אושרר על ידי הקונגרס בוושינגטון).
פורסם לראשונה: 18:58, 01.07.22