מדוכאי החיסון שהיו הראשונים לקבל את החיסון הראשון נגד קורונה הם כעת הראשונים לקבל את המנה השלישית, בהם גם שרון פידל (50) מגבעתיים שעברה השתלת לב, "נראה לי שעדיף לקחת את החיסון הזה במקרה שלי מאשר לחיות בחרדות ולחצים אחרי כל מה שעברתי שזה אי ספיקת לב, דום לב ועד ההשתלה עצמה". שרון פידל ומדוכאי חיסון נוספים הגיעו היום (ב') למרכז הרפואי שיבא בתל השומר במסגרת מהלך שממוקד במדוכאי חיסון.
4 צפייה בגלריה
שרון פידל
שרון פידל
"רמת הסיכון שלנו מאוד גבוהה". שרון פידל קיבלה מנה שלישית
(צילום: נעמה עזריאל, דוברות שיבא)
4 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מרדכי אשל קיבל מנה שלישית
(צילוםף AFP)
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, מובילה את מהלך החיסון השלישי למדוכאי החיסון בבית החולים. "לנוכח הירידה ברמת הנוגדנים בקרב המתחסנים והתפשטות זן דלתא, מחובתנו לשמור ולהגן על בריאותם של מדוכאי החיסון", אומרת פרופ' רהב. "בתום שלושה חודשים אינטנסיביים של עבודה מול משרד הבריאות, אושר נוסח הפרוטוקול שהובלתי לחיסון מדוכאי חיסון. המרכז הרפואי שיבא היה הראשון שהוביל את מבצע החיסון הלאומי של מדינת ישראל, וכעת מוביל לראשונה בעולם את מבצע מתן מנה שלישית למדוכאי חיסון. נמשיך להוביל את החזרה לשגרה לצד הקורונה".
היום פרסם משרד הבריאות הנחיות מעודכנות לקופות החולים בדבר חיסון מדוכאי החיסון והודיע כי מעתה ניתן לחסן מדוכאי חיסון במנה שלישית. המשרד המליץ לחסן את מדוכאי החיסון שמונה שבועות לאחר מתן המנה השנייה, ולא פחות מארבעה שבועות אחריה. הקבוצה שתקבל את העדיפות הגבוהה ביותר לחיסון שלישי היא מושתלי לב, ריאה וכליות. קבוצות נוספות שזכאיות לחיסון שלישי: מושתלי כבד, מושתלי מח עצם, חולים בהודג'קין לימפומה, חולי מיאלומה נפוצה, לוקמיה, חולים אונקולוגיים המטופלים בכימותרפיה, כמו גם חולים במחלות ראומטולוגיות.
בשלב זה אין לדעת אם המנה השלישית תגרום לפיתוח נוגדנים ולרמת הגנה גבוהה יותר. המתחסנים צפויים לעבור בדיקות נוספות שיוודאו את רמת הנוגדנים בדמם. "שני החיסונים שקיבלתי לא הביאו לפיתוח נוגדנים נגד הקורונה", סיפר שמואל ברומברג (68), שבחודש נובמבר עבר השתלת לב. הוא אחד המושתלים הראשונים בישראל שקיבל תרומה מבן 65 שהלך לעולמו, גיל שנחשב למבוגר ביותר. ברומברג לא התלבט בעניין חיסון שלישי, "אני סומך על אנשי הרפואה, אך שאלתי את עצמי מי ערב לכך שיתפתחו נוגדנים ואולי גם יכולות להתפתח תופעות שליליות. אבל הסיכון מול הסיכוי שיתפתחו נוגדנים בסופו של דבר הכריע את הכף".
4 צפייה בגלריה
שמואל ברומברג
שמואל ברומברג
"אמרו שניתן להתחסן מעכשיו לעכשיו". שמואל ברומברג התחסן במרכז הרפואי שיבא
(צילום: נעמה עזריאל, דוברות שיבא)
4 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מבצע החיסונים נמשך
(צילוםף AFP)
"התקשרו אליי באמצע היום ואמרו שניתן להתחסן מעכשיו לעכשיו לאחר שקיבלו את אישור משרד הבריאות", שחזר ברומברג, "עד כה אני לא מרגיש תופעת לוואי כלשהן ולפי מה שאומרים יכולות להתפתח תופעות לוואי במשך 24 עד 48 שעות לאחר החיסון. אני מקווה שלא תהיינה תופעות לוואי אך בכל מקרה אני מרגיש בסדר גמור. אני מצפה שיתפתחו נוגדנים ברמה מספקת נגד נגיף הקורונה. אני מרגיש שאני צריך להיות יותר מוגן, כי אני לא מוגן בכלל. אני בקבוצת סיכון משמעותית ומתנהל בהתאם - נמנע מהתקהלויות וממקומות סגורים, ובכלל שומר על ריחוק מאנשים ותמיד עם מסכה".
שרון פידל מגבעתיים עברה אף היא השתלת לב, "הגוף שלי לא פיתח נוגדנים בגלל המערכת החיסונית המוחלשת". היא הודתה כי לולא עברה השתלת לב – כלל לא בטוח שהייתה בוחרת להתחסן. "אני נוטלת כדורים שגורמים למערכת החיסונית להיות מאוד חלשה כדי שהגוף והאיבר הזר, במקרה הזה הלב, יהיו בשוויון ולא תהיה דחייה. אני בכלל נגד חיסונים וגם היה לי מאוד קשה בפעם הראשונה, אבל שמתי לב שאני נכנסת לחרדות. אם זה יכול להרגיע אותי, אעשה את זה. במצב שלי אעשה מה שמבקשים ממני. לא הרגשתי לחץ עליי להתחסן, זו הייתה בחירה שלי ואני מודעת לכך שהיא קשורה למה שקורה בחוץ. רמת הסיכון שלנו מאוד גבוהה, ולכן לא התלבטתי באמת. אני מקווה מאוד שיהיו לי נוגדנים כי אני עוברת המון בדיקות סרולוגיות והגוף שלי לא מייצר נוגדנים. אם יש אנשים שקיבלו חיסון ויש להם נוגדנים אז הם מרגישים בטוחים יותר, אבל אני במצב אחר, גם מבחינה נפשית וגם פיזית".