לראשונה בעולם מדוכאי חיסון יחוסנו במנה שלישית של החיסון נגד קורונה - במחקר שייפתח בשבוע הבא במרכז הרפואי שיבא. מדובר באוכלוסייה שכוללת בין היתר מטופלי דיאליזה, מושתלי איברים ואנשים שחיים עם HIV ומערכת החיסון שלהם מוחלשת יחסית ומתקשה לייצר נוגדנים.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
חיסון שלישי למדוכאי חיסון
(צילום: AP)
את המהלך התקדימי תוביל פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי תל השומר. זאת על רקע שורה של מחקרים שפורסמו לאחרונה ומצביעים על יעילות נמוכה במיוחד בקרב קבוצות אלו. הראשונים שיקבלו את מנת החיסון השלישית יהיו 30 מושתלים.
2 צפייה בגלריה
פרופ' גליה רהב
פרופ' גליה רהב
פרופ' גליה רהב. תוביל את המחקר
(צילום: דנה קופל)
תוצאות המחקר עשויות להשפיע על גיבוש עמדת משרד הבריאות באשר למנת חיסון שלישית, בהיעדר הנחיות בינלאומיות בנושא. "יש סיכוי מאוד טוב שהם כן יהיו מחוסנים אחרי שלוש מנות, ואם צריך אז אולי ארבע מנות", מסבירה פרופ' רהב, "החיסון מאוד יעיל אבל לחלק מהמושתלים יש רמה נמוכה של נוגדנים. עוד מנה תעלה את רמת החיסוניות. זו הפעם הראשונה בעולם שזה הולך לקרות. החולים שלנו לוחצים לקבל מנה שלישית, ובצדק".
מחקר חדש, שנערך בבית החולים בילינסון, בדק את יעילות החיסון לקורונה בקרב מושתלי ריאה. עולה ממנו שרק 18% מתוך 168 המשתתפים פיתחו נוגדנים לנגיף - לעומת יעילות של כ־95% באוכלוסיית הכללית.
מנגד, ממחקר שנערך בבית החולים לניאדו עולה כי 96% מ־56 מטופלי דיאליזה שהשתתפו בו פיתחו נוגדנים לאחר שקיבלו שתי מנות - אך רמתם הייתה נמוכה משמעותית.
הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות דן לאחרונה בשאלת מתן המנה השלישית למדוכאי חיסון, אך טרם גיבש המלצה רשמית. "כרגע הציבור הכללי לא נדרש למנה שלישית", אומר ד"ר טל ברוש, מזכיר הצוות, "יש אוכלוסיות שהן לא מוגנות היטב בעקבות החיסון והכוונה בעיקר למדוכאי חיסון. אנחנו לא יודעים אם מנה שלישית אכן תשפר את ההגנה עליהם. אני בעד מתן מנה שלישית כל עוד זה מתבצע בצורה מסודרת ותחת פיקוח מחקרי, על מנת לבדוק את השלכות המהלך. מדוכאי חיסון נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות זיהומיות, לכן ההגנה הסביבתית מאוד חשובה. צריך להקפיד שבני המשפחה שלהם יהיו מחוסנים ושיימנעו מהשתתפות באירועים המוניים".