השביתה הראשונה נגד המהפכה המשפטית: בלי גיבוי של ההסתדרות, ופחות מיממה לאחר שנשיא המדינה פרסם את תוכנית חמש הנקודות להידברות שלו, ישבתו היום (שני) סקטורים נרחבים כמחאה על תוכנית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. האם מדובר בשביתה רשמית, איך אפשר יהיה להגיע להפגנה המרכזית בירושלים והאם יינתן שכר לעובדי מדינה שלא יגיעו לעבודה? הנה התשובות לשאלות.
האם מדובר בשביתה רשמית? אין מדובר בשביתה רשמית של המשק, אלא בשביתה של סקטורים פרטיים שונים בתעשייה הישראלית שמאפשרים לעובדים לקחת יום שבתון על חשבונם או על חשבון העובד. ההסתדרות לא הצטרפה לשביתה.
תלמידים ומורים יכולים לא להגיע לבית הספר? שר החינוך יואב קיש הבהיר כי מערכת החינוך תפעל היום כסדרה. "אם מורים ותלמידים לא יהיו נוכחים – יירשם לתלמידים חיסור והמורים לא יקבלו תשלום", הבהיר קיש בתדרוך לכתבים. "אני קורא להשאיר את מערכת החינוך מחוץ לעניין הפוליטי. התחייבנו לא לערב פוליטיקה במערכת החינוך". לעומת זאת, בבתי ספר כמו בגימנסיה הרצליה הודיעו כי לא ירשמו חיסור לתלמידים שישבתו.
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין. היום תתקיים שביתת מחאה נגד המהפכה המשפטית שהם מקדמים
(צילום: שלו שלום)

8 צפייה בגלריה
מפת חסימת הכבישים ברחובות ירושלים
מפת חסימת הכבישים ברחובות ירושלים
חסימות הכבישים היום בירושלים
ומה בנוגע לאוניברסיטאות? תלוי באוניברסיטה. חלק מהאוניברסיטאות מפגינות גישה אוהדת ביותר להשתתפות במחאות ובשביתה. אוניברסיטת חיפה הבטיחה מועד נוסף לסטודנטים שלא יגיעו לבחינות (כולל מי שיפגין נגד המחאה), וכך גם באוניברסיטה העברית. באוניברסיטת תל אביב ביקשו מחברי הסגל המעוניינים להיעדר לתאם זאת עם הממונים עליהם. באוניברסיטת בן גוריון אפשרו לאנשי הסגל שאינם קשורים למבחנים לשבות.
מנגד, באוניברסיטת בר אילן הלימודים מתקיימים כסדרם ולסטודנטים המעוניינים להשתתף במחאה הוצע לגשת למועדי ב'. באוניברסיטת אריאל הפעילות האקדמית והמנהלית תתנהל כסדרה, ובמכון ויצמן הבהירו שמחיר ההיעדרות הוא יום חופש.
עובדי מדינה שישבתו יקבלו שכר? בנציבות שירות המדינה הבהירו לעובדי המדינה כי עובד ציבור שובת אשר ייעדר ממקום עבודתו לא יהיה זכאי לתשלום שכר ולא לניצול יום חופש מלא או חלקי ממכסת חופשתו השנתית. זאת למעט עובדים אשר אושר להם מראש על ידי הממונה הישיר ניצול יום חופש או היעדרות עקב מחלה, ללא כל קשר לשביתה.
בנציבות ציינו כי ההחלטה לא לשלם שכר לעובד שובת היא הנחיה של הממונה על השכר באוצר: "הוצאנו הבהרה בעקבות הנחייתו. עובד שלוקח יום חופש מראש לא נדרש לפרט מה מטרת החופש. הוא עושה בחופשתו מה שהוא רוצה. כמובן שיש כללים בתקשי"ר לגבי השתתפות בהפגנות ולמי אסור".
מי צפוי לשבות? בין השובתים - רופאות ורופאים, צוותים רפואיים, נשות ואנשי מערך בריאות הנפש, חברות הייטק רבות, משרדי עורכי דין, עסקים קטנים, מסעדות, מרצים, סטודנטים, תלמידי תיכון, אדריכלים וגם שכירים מענפים וסקטורים שאינם חלק מהתארגנות והודיעו עצמאית למעסיקים על היעדרות מהעבודה.
8 צפייה בגלריה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
מחאת ההייטקיסטים בחודש שעבר
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
המפגינים חוסמים את נתיבי איילון
המפגינים חוסמים את נתיבי איילון
ההפגנה אתמול בתל אביב
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
המפגינים חוסמים את נתיבי איילון
המפגינים חוסמים את נתיבי איילון
(צילום: טל שחר)
8 צפייה בגלריה
המפגינים חוסמים את נתיבי איילון
המפגינים חוסמים את נתיבי איילון
(צילום: טל שחר)
עשרות חברות הייטק הודיעו כי יצטרפו לשביתה ולהפגנות, וחברות רבות כבר הודיעו שיאפשרו לעובדיהן לשבות. בין החברות שעובדיהן יוכלו לשבת היום נמנות נטורל אינטליג'נס, אפספלייר, הלו הארט, טריגו, SKAI, אירוויז דרונס, INX, אלגוסק, סורבט ועוד עשרות חברות מתחום התוכנה והביוטק. חברת TLV Partners תעמיד אוטובוסים בחינם לטובת עובדים שרוצים לעלות לירושלים.
איך ניתן להגיע להפגנה המרכזית ב-12:00 בירושלים? שרת התחבורה מירי רגב ביקשה מהרכבת להתכונן לתגבור הקו לירושלים בעת הצורך - אבל בינתיים לא יתוגברו רכבות. בכל מקרה, לא יהיו שינויים בתנועת האוטובוסים לעיר מרחבי הארץ. "עדיף למי שיעלו לירושלים לעשות זאת ברכבת", אמר ל-ynet גורם במשרד התחבורה. עקב ההפגנה, יחולו גם שינויים בתנועת התחבורה הציבורית בבירה, ורחובות ייחסמו.
האם יעוכבו ברכבת מוחים עם חולצות נגד המהפכה המשטרית? לנוכח המקרים האחרונים, שבהם עוכבו אנשים בכניסה לתחנות רכבת בשל כיתוב על חולצתם, ברכבת חידדו את הנהלים אצל אנשי הביטחון ועובדי התחנות בכדי להימנע ממקרים דומים. ההנחיות למאבטחים הן לאפשר כניסה לתחנות הרכבת עם ביגוד הכולל כל כיתוב שהוא, למעט כזה המעודד אלימות.
8 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן  בועדת החוקה בכנסת
שמחה רוטמן  בועדת החוקה בכנסת
היום תחל החקיקה. יו"ר ועדת החוקה רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ' )
האם המעסיק יכול לחייב אותי להשתתף בהפגנה נגד הממשלה בניגוד לרצוני? עו"ד רענן קריב, מומחה לדיני עבודה, משיב: "לא, המעסיק אינו רשאי לחייב עובד להשתתף בפעילות פוליטית או אחרת שאינה קשורה ישירות לעבודה, ואם יפעל נגד העובד על רקע סירובו ליטול חלק בפעילות כזו, זו אפליה לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה".
האם מעסיק יכול להציע לשלם על הזמן שבו העובד יוצא להפגנה נגד מהלכי הממשלה והאם זכותו לא לשלם? עו"ד קריב: "המעסיק רשאי לשלם מה שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה למי שהוא רוצה ועל מה שהוא רוצה. אם הוא מחייב עובד להשתתף בפעילות מטעם מקום העבודה הקשורה לעבודה - חובה עליו לשלם בגין זמן הפעילות. לעומת זאת, אם הפעילות לא קשורה לעבודה, לא ניתן לחייב עובד להשתתף בה, ואין חובה לשלם בגין זמנה. היא בגדר הפסקה שעליה אין חובה לשלם".
עמדתו הפוליטית של העובד עשויה להתגלות אם הוא לא מצטרף להפגנות או אם הוא כן מצטרף. מה בין עמדה פוליטית לדיני עבודה? "עובד זכאי לאחוז בכל דעה פוליטית ולהביע אותה בלי שתהיה לה כל השפעה על עבודתו בכל מובן שהוא. גם אם היא מקוממת מאוד. יש הבדל בין דעה מקוממת ולא פופולרית לבין הסתה שהיא מהווה עבירה פלילית".
האם מעסיק יכול לאסור על עובדים לצאת להפגין בשעת העבודה מאחר והמעסיק לא מעוניין להיות מקושר למחאה? "כן. המעסיק רשאי לעמוד על כך שזמן העבודה מוקדש לעבודה, ושהעובדים יקיימו פעילויות שאינן קשורות לעבודה על חשבון זמנם הפרטי".
אני עובד במקום שוועד העובדים בו החליט לצאת להפגנה נגד המהפכה המשפטית בזמן העבודה. הוועד יכול לחייב אותי להשתתף? "הוועד לא יכול לחייב עובד ליטול חלק בפעולות שאינן חלק מיחסי העבודה או מסכסוך עבודה. המאבק נגד המהפכה המשפטית אינו סכסוך עבודה".
פורסם לראשונה: 22:58, 12.02.23