7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
(צילום: שלו שלום)
רגע לפני תחילתן של ההצבעות הראשונות בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, אזרחים רבים מענפים וסקטורים שונים ישבתו מחר (שני) ברחבי הארץ, וחלקם גם יגיעו להפגין מול הכנסת נגד תוכנית נתניהו-לוין. בסוף הכתבה: רשימת הרחובות שייחסמו בירושלים.
במהלך היום צפויות להתקיים ברחבי הארץ שיירות, צעדות, חסימות, תהלוכות והפגנות ספונטניות. ההסתדרות לא הצטרפה לשביתה, ובממשלה ניסו לסכלה. בין היתר הודיעו מנציבות שירות המדינה כי עובדי מדינה שישבתו לא יקבלו שכר, ושר החינוך הבהיר כי לתלמידים שלא יגיעו יירשם חיסור ושכר מורים שייעדרו ינוכה.
בשביתה מחר ייטלו חלק רופאות ורופאים, צוותים רפואיים, נשות ואנשי מערך בריאות הנפש, חברות הייטק רבות, משרדי עורכי דין, עסקים קטנים, מסעדות, מרצים, סטודנטים, תלמידי תיכון, אדריכלים וגם שכירים מענפים וסקטורים שאינם חלק מהתארגנות והודיעו עצמאית למעסיקים על היעדרות מהעבודה. במקביל, עשרות אלפים צפויים להגיע מחר ב-12:00 בצהריים להפגין בירושלים מחוץ למשכן הכנסת, בהפגנה שתימשך לכל אורך היום.
7 צפייה בגלריה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
שביתת העסקים להצלת הדמוקרטיה
"אין עתיד לתעשיית ההייטק בישראל ביום שאחרי החקיקה"
(צילום: שאול גולן)
עשרות חברות הייטק הודיעו כי יצטרפו לשביתה ולהפגנות, וחברות רבות כבר הודיעו שיאפשרו לעובדיהן לשבות. ההערכות הן כי מרבית הענף יצטרף לשביתה. בין החברות שעובדיהן יוכלו לשבת מחר נמנות נטורל אינטליג'נס, אפספלייר, הלו הארט, טריגו, SKAI, אירוויז דרונס, INX, אלגוסק, סורבט ועוד עשרות חברות מתחום התוכנה והביוטק. חברת TLV Partners תעמיד אוטובוסים בחינם לטובת עובדים שרוצים לעלות לירושלים.
ארז שחר, שותף מנהל בקרן ההון סיכון 'קומרה קפיטל' שמתמקדת בהשקעות בהייטק, קרא לכל המנכ"לים החברים במטה מאבק ההייטק לאפשר לעובדים לשבות. "מנכ"לים יקרים, הגיע העת למעשים", קרא שחר. "הממשלה ממשיכה בדהירה לחקיקת בזק לקעקוע הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו, כאנשי תעשיית ההייטק שחולקים ערכים של הכלה, שקיפות, מצוינות, וחופש - חייבים לנקוט עמדה ברורה.
"זו אינה עמדה פוליטית, זו עמדה ערכית, וזו גם מלחמה על עתיד התעשייה שלנו כאן בישראל. אין עתיד לתעשיית ההייטק בישראל ביום שאחרי החקיקה, וחובתנו לעצמנו, לעובדים שלנו, לבעלי המניות שלנו, למשפחות שלנו ולמדינתנו לא לאפשר לזה לקרות. אני קורא לכולכם, מנכ"לים ויזמים של חברות הייטק ישראליות, להצטרף באופן אקטיבי לשביתה במשק ביום שני".

לשביתה יצטרפו גם רופאים ועובדי מקצועות בריאות הנפש שהודיעו כי ייעדרו מהעבודה מחר ויצטרפו להפגנות. ארגוני "החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" קראו גם כן לרופאים, למטפלים בבריאות הנפש ולשאר בעלי מקצועות הבריאות בישראל לצאת לחופשה יזומה מחר ולהשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת וברחבי הארץ. "ההיעדרות היזומה תתבצע באחריות הנדרשת וללא פגיעה במטופלים", ציינו המארגנים.
"הדמוקרטיה הישראלית תחת מתקפה ברוטלית ואסור לעמוד מנגד", נמסר מטעם הרופאים ומטפלי בריאות הנפש. "השינויים המסוכנים שמקדמת הממשלה יגרמו לפגיעה אנושה בבריאות הגוף והנפש של הציבור, וברפואה בישראל. זהו פיקוח נפש ואנו עושים זאת מתוך מחויבות למטופלים שלנו ולמען עתיד ישראל".

גם עשרות מנהלי בתי ספר יסודיים יצטרפו לשביתה. במכתב שהועבר ממנהלים של עשרות בתי ספר יסודיים בתל אביב, לקראת השביתה, הם כתבו: "אני מביעים את דאגתנו העמוקה לקיטוב החברתי בישראל ולחששות האמיתיים למבנה המשטר הדמוקרטי. המחאה מחר, שנערכת על רקע דאגה זו, מחייבת אותנו. אנו מאמינים ומאמינות שזכות המחאה החברתית, ובפרט על רקע ערכים של דאגה לשלום החברה בישראל, היא בעלת ערך חינוכי ממעלה ראשונה. בהתאם, נכבד את התלמידים, המורים וההורים שימצאו לנכון ליטול חלק בפעולות חברתיות על רקע זה - בפרט ביום שני הקרוב".
מנהל הגימנסיה הרצליה בתל אביב, זאב דגני, קרא להורים ולתלמידים לעלות לירושלים ולהפגין מחר מול הכנסת – ולא להגיע לבית הספר. "אני מזמין את כולם. אנחנו מאפשרים לתלמידים שלנו בי', י"א וי"ב שרוצים להצטרף להורים ורוצים לנסוע ולהיות יחד איתנו. ההנהלה עולה לירושלים מחר. אנחנו עושים הכול כדי לשמור על הדמוקרטיה שכל כך יקרה לנו ורגע לפני ריסוק. אני מזמין את כולם לקחת יום ולהקדיש אותו למלחמה כנגד העוולות והתופעות שהולכות להתרחש כאן בארץ".
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, תל אביב
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, תל אביב
ההפגנה בתל אביב, אמש
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, תל אביב
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בקפלן, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מנגד, שר החינוך יואב קיש אמר היום כי מערכת החינוך תפעל מחר כסדרה, למרות התוכניות של חברות במשק לשבות כמחאה על המהפכה המשפטית. "אם מורים ותלמידים לא יהיו נוכחים – יירשם לתלמידים חיסור והמורים לא יקבלו תשלום", הבהיר קיש בתדרוך לכתבים. "אני קורא להשאיר את מערכת החינוך מחוץ לעניין הפוליטי. התחייבנו לא לערב פוליטיקה במערכת החינוך".
"מערכת החינוך צריכה להישאר ממלכתית. אני מאמין בזכות ההפגנה שהיא קריטית, אך אני חושב שלא צריך להכניס אותה בין כותלי בתי הספר", המשיך קיש. "הדיון כדיון לגיטימי והכרחי במדינה דמוקרטית, אבל לקחת את הדיון ולכפות דעה או להוביל מאבק חד-צדדי זה פסול. נכון לקיים דיון במערכת החינוך, אבל לקחת צד זה פסול". לגבי סוגיית נקיטת עמדה על ידי מוסדות להשכלה גבוהה, אמר קיש כי הנושא ייבחן במל"ג.
7 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"קורא להשאיר את מערכת החינוך מחוץ לעניין הפוליטי". שר החינוך יואב קיש
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל לשביתה, עשרות אלפים יגיעו כאמור להפגין מחר בירושלים מחוץ למשכן הכנסת. בהפגנה ינאמו דמויות מפתח בציבוריות הישראלית ויהיו הופעות של מוזיקאים. עוד לפני כן, ב-10:00, תיערך ברחבת כותל "תפילה המונית להצלת הדמוקרטיה" בהשתתפות דתיים וחילונים.
ממארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית נמסר: "ברגע האפל ביותר של מדינת ישראל, מאות אלפי ישראלים מתגייסים להציל את ישראל. הימים הקרובים הם קריטיים לדמותנו כמדינה ולאופי החיים של כל אחת ואחד מאיתנו. אלה רגעים היסטוריים ומכוננים. בכל מחיר, אנו מבטיחים: נצא מהם כדמוקרטיה".
בהסתדרות הודיעו כאמור כי לא יצטרפו לשביתה. "השבועות האחרונים מדירים שינה מעיניי כאזרח וכיו"ר ההסתדרות", כתב יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד במכתב שנשלח לעובדים. "השיח והשסע הפוליטי הוא החמור ביותר מיום הקמת המדינה. במהות שלי אני אדם אופטימי ואף פעם איני אומר נואש, אבל הפעם אני באמת מודאג. אני שומע את כל הקולות, מנהל שיחות ומפגשים עם כל הצדדים ובעיקר רואה ושומע את האדם העובד, האדם הפשוט. את האזרחים. הקרע העולה מכנסת ישראל מפרק את מפעל חיינו. המדינה שלנו, הבית של כולנו - על סף פילוג".
7 צפייה בגלריה
הפגנת העובדים במפעל בנהריה
הפגנת העובדים במפעל בנהריה
"לא אכנס לוויכוח הפוליטי שחוצה את המדינה". יו"ר ההסתדרות
(צילום: שרון צור)
"מה שלא הצליחו האויבים שלנו הצלחנו אנחנו כחברה לעשות לעצמנו", המשיך בר דוד. "בואו נרגיע את השיח וניצור הידברות אמיתית, זה המסר שהעברתי בשיחות שקיימתי בימים האחרונים עם כבוד נשיא המדינה יצחק הרצוג ועם שר המשפטים יריב לוין. על כתפיי מוטלת אחריות רבה. ישראל היא מדינת חוק ואת הסמכות להשבית את המשק יש רק ליו"ר ההסתדרות. אני פועל בימים אלה ואפעל בכל כוחי וכוחה של ההסתדרות להידברות וגישור אמיתי בין הצדדים".
בר דוד הסביר מדוע ההסתדרות לא מצטרפת לשביתה: ״לא אגרר למצב שבו אסכן את האחדות שהובלתי בבית של העובדות והעובדים בישראל. לא אכנס לוויכוח הפוליטי שחוצה את המדינה. את עוצמתה וכוחה של ההסתדרות אפעיל אל מול כל ניסיון לפגוע בזכויות עובדים ובשעה הנכונה. מיום כניסתי לתפקיד תמיד שמרתי על פרגמטיות וחתרתי ליישב סכסוכים ומאבקים בשיח, ולא בצעדים חד צדדים. אני אמשיך בדרך זאת כדי לקדם את החברה והכלכלה במדינת ישראל. אין לנו ארץ אחרת".
אלו הרחובות בירושלים שייחסמו ממחר בבוקר לכלי רכב, בעקבות המחאה:
- רחוב קפלן ייחסם בקטע בין דרך רופין (כיכר השעון) עד כיכר אגרנט (שד' רבין).
- רחוב רוטשילד בקטע בין שד' רבין ועד משכן הכנסת.
- רחוב הנשיא השישי בקטע בין שד' רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה -העלייה.
- רחוב רופין בקטע בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת הרחובות וולפסון-לורך נתנאל.
חיים גולדיטש השתתף בהכנת הכתבה