2 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן
המלך עבדאללה ירדן
המלך עבדאללה. "הבנה טובה בין ישראל לירדן"
(צילום: gettyimages)
מלך ירדן עבדאללה השני אישר בראיון ששודר היום (א') ברשת CNN שנפגש לאחרונה עם ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט ועם שר הביטחון בני גנץ. "יצאתי מהפגישות הללו מעודד ביותר", אמר. "בשבועיים האחרונים לא רק ראינו הבנה טובה יותר בין ישראל וירדן, אלא גם שמענו את קולות בישראל ובפלסטין שלפיהם אנחנו צריכים להתקדם".
כאשר נשאל על הממשלה החדשה בישראל, ועל זהות העומד בראשה שהצהיר בעבר שהוא שולל את האפשרות של הקמת מדינה פלסטינית ותומך בסיפוח הגדה המערבית, אמר המלך עבדאללה: "עלינו להבין שהממשלה הזו לא תהיה המתאימה ביותר לפתרון שתי המדינות, שלדעתי הוא הפתרון היחיד. אנחנו תמיד מסתכלים על חצי הכוס המלאה".
לדברי עבדאללה, הפגישות הביאו לשיפור היחסים בין שתי המדינות והעמקת שיתופי הפעולה הביטחוניים והאזרחיים. הוא נועד עם ראש הממשלה בנט בחשאי ב-29 ביוני ולמחרת עם גנץ. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", המלך נועד בחשאי עם גנץ גם בפברואר – עוד בתקופת הממשלה הקודמת.
בראיון הוסיף עבדאללה כי "היה חשוב שאפגוש את ההנהגה הפלסטינית לאחר העימות האחרון (מבצע שומר החומות, ל"א, א"א), ואכן נפגשתי עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן ועם ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון. עלינו להחזיר את כולם לשולחן הדיאלוג במסגרת הניסיון לחדש את המשא ומתן בין הפלסטינים והישראלים".
2 צפייה בגלריה
טקס השבעת נשיא המדינה מליאת הכנסת
טקס השבעת נשיא המדינה מליאת הכנסת
בנט וגנץ. "היה חשוב שניפגש"
(צילום: עמית שאבי)

הוא הוסיף כי מבצע שומר החומות היה קריאת השכמה לכך שהסכמי אברהם עם איחוד האמירויות ובחריין לא יכולים לבוא על חשבון המשך השיח הישראלי-פלסטיני.
כשנשאל אם הוא צופה שמדינות ערביות נוספות, ובהן סעודיה, ינרמלו את היחסים עם ישראל, השיב כי הוא לא יודע, אבל ציין שיש מדינות שיחסים עם ישראל תואמים את האינטרסים הלאומיים שלהן. עם זאת, הוא הבהיר כי הדבר לא יכול לבוא על חשבון דיאלוג ישראלי-פלסטיני.
בישראל הופתעו מדבריו של המלך, שכן הירדנים ביקשו לשמור בחשאי את עצם קיום הפגישות. גורם מדיני בכיר בישראל התייחס לסוגיית פתרון שתי המדינות שהעלה עבדאללה בריאיון, ואמר: "הממשלה אמרה שלא תלך לאזור המדיני והפלסטינים עושים לישראל עבודה קלה כי הם לא מביעים רצון. זה לא הרכב שממנו תהיה פריצה מדינית. אנחנו בעד פתרון שתי המדינות אבל קשה לראות מבנה פוליטי שיאפשר להיכנס למו"מ עליו. אנחנו אומרים לעולם את האמת. צריך לייצר פתרונות לבניית הכלכלה הפלסטינית ולא לעשות צעדים שמהם אי אפשר לחזור".
הגורם נשאל לגבי הקפאת בנייה בהתנחלויות וציין כי הוא לא מכיר דרישה כזאת.
בראיון ב-CNN נשאל המלך על הפרשייה שהעסיקה את ירדן בחודשים האחרונים וכונתה בחלק מכלי התקשורת "ניסיון הפיכה", ובמסגרתה גורמים בממלכה – בהם אחיו של המלך, הנסיך חמזה - קשר לכאורה קשר נגד עבדאללה. המלך אמר כי כמה אישים ניסו "לנצח" את המצב ואת האנשים במדינה.
"מה שקרה הוא דבר עצוב מאוד, אחד מהאישים האלה הוא אחי", אמר. "אני גאה בבני משפחתי כשהם מגיעים להישגים וכאשר הם נמצאים בקשר עם הציבור. אולם אם לאחד מהם היו שאיפות, יש גבול למה שאני יכול לעשות עבורם".
בנוגע לתהיות על מעורבות סעודית אמר המלך עבדאללה כי "ניהלנו את הפרשייה כעניין ירדני מקומי".