2 צפייה בגלריה
ניסו שחם נכנס לכלא חרמון
ניסו שחם נכנס לכלא חרמון
"אינו רואה פגם במעשיו". ניסו שחם נכנס לכלא חרמון, במרץ
(צילום: נחום סגל)
פרקליטות מחוז צפון (פלילי) הגישה לבית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת עתירה נגד החלטת ועדת השחרורים לשחרר את מפקד מחוז ירושלים של המשטרה לשעבר, ניסו שחם, שהורשע בעבירות מרמה והפרת אמונים, מעשה מגונה והטרדה מינית.
בעתירה טענה המדינה כי שחם לא ראוי לשחרור מוקדם, וכי מסוכנותו עדיין עומדת בעינה. לפי העתירה, "שחם לא לקח אחריות על מעשיו ואינו רואה פגם בהם, וגם נזקקותו הטיפולית הלכאורית אינה כנה".

לאור כל אלה, טענה הפרקליטות, "החלטת ועדת השחרורים לוקה בחוסר סבירות קיצוני, המחייבת התערבות שיפוטית בה". בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד צביקה אברמוביץ, נטען כי "נפלו טעויות קשות בהחלטת הועדה, הן במישור המקדמי של בחינת לקיחת האחריות מצד שחם והאופן שבו הוועדה פרשה זאת, והן במישור המהותי של ניתוח הנזקקות הטיפולית מצד שחם".
בשבוע שעבר, נזכיר, הורתה ועדת השחרורים על שחרורו המקודם של שחם, שנידון במקור לעשרה חודשי מאסר בפועל. את עונש המאסר החל לרצות בכלא חרמון שבגליל ב-1 במרץ השנה, כך שאם ישוחרר הוא ישהה בכלא כמחצית מפרק הזמן שנגזר עליו במקור. לפי החלטת הוועדה, שחם ישהה במעצר בית מהשעה 22:00 ועד לשעה 06:00 בבוקר ויתייצב בתחנת המשטרה הקרובה למגוריו אחת לשבועיים.
ההחלטה לשחררו התקבלה בניגוד לעמדת הפרקליטות והרשות לשיקום האסיר (רש"א), שאף מצאה את שחם בלתי מתאים לתוכנית שיקומית. הרשות סירבה לבנות עבורו תוכנית כזאת כיוון שלא הודה בצורך לטפל בעבירות שביצע.
2 צפייה בגלריה
ניסו שחם נכנס לכלא חרמון
ניסו שחם נכנס לכלא חרמון
לא הודה בצורך לטפל בעבירות שביצע. ניסו שחם נכנס לכלא חרמון
(צילום: נחום סגל)
"האסיר הביע חרטה מלאה על כל מעשיו, לקח אחריות עליהם והסביר בין היתר כי לא קיבל את עמדת הרשות לשיקום האסיר, התנהגותו בכלא הייתה תקינה", נכתב בין היתר בנימוקי ועדת השחרורים. "אין לתת משקל מכריע לכך שהאסיר לא הביע נזקקות טיפולית בפני נציג רש"א ואין להסיק מכך שהאסיר לא יוכל להיתרם מהתוכנית השיקומית שהושגה".
עוד נכתב כי "האסיר היה משוחרר למעלה מעשור מאז ביצוע העבירות ועד לתחילת מאסרו, ולא נטען שבתקופה זו עבר עבירה כלשהי. שוכנענו שהאסיר מתחרט על מעשיו, לקח אחריות וגורם ההרתעה הן של ההליך המשפטי והן של ריצוי מאסר בפועל, יש בהם כדי להפחית במידה מספקת את מסוכנתו של האסיר לציבור וזאת בנוסף לקביעה לפיה מסוכנתו המינית נמוכה. לכך יש להוסיף את האינטרס הציבורי לפיו האסיר ישוחרר בתנאים, בפיקוח, בטיפול ובמעקב הוועדה ולא ישוחרר בעוד חודשים ללא תנאים כלשהם".
פרשת ניצב שחם הייתה מהמטלטלות שידעה משטרת ישראל, היא נחקרה ממושכות ע"י מח"ש ובשנת 2013 נפתח משפטו שנמשך מספר שנים. בסיומו הוא הורשע בהפרת אמונים והטרדה מינית. בעקבות זאת גזר עליו בית המשפט המחוזי מאסר בפועל, ובקשתו לערער על פסק הדין נדחתה בבית המשפט העליון.