יותר מ-2,000 איש התכנסו אחר הצהריים (שני) בהר הרצל בירושלים להלווייתם של האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה, שנרצחו אתמול בפיגוע הירי בעיירה הפלסטינית חווארה מדרום לשכם. "אנחנו עם של חמלה, אני מודה באשמה", ספד סבם של האחים, "נישאר כך - הלב שלנו ימשיך לראות את הטוב".
16 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלווייתם של האחים הלל ויגל יניב
(צילום: חיים גולדיטש)
16 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
(צילום: רפי קוץ)
ההורים אסתי ושלום ספדו: "בנים אהובים, נתגעגע. הייתה לכם תורה של ארץ ישראל, ללכת בנחישות קדימה עם זיק של אידיאליסטיות שלא נכבה. הלל - הלל אהוב שלנו, איזה ראש גדול, חד, תמיד חושב מה צריך מסביב, פעיל, תורם, ועושה הכול בראש גדול, מה הפלא שקיבלת מצטיין יחיד של מפקד הבסיס? איזה לב, לב זהב, לב רגיש, לב אוהב. כל מי שצריך עזרה, אתה שם, לטפל ברכב. עזרה בשעה קשה. תמיד ברגישות, כל נער בקרבתך מרגיש שאתה החבר הכי טוב שלו. כל נער ירגיש שאתה תעשה הכול בשבילו.
"בית המדרש היה משוש חייכם", הוסיפו ההורים, "לשמוע את חוויתכם באופן חופשי ומשתף, איזה משפחתיות הייתה לנו ועוד יש לנו, וכמה תחסרו לנו בביחד, למה שמרכיב את משפחת יניב, כי רעות שכזו מעולם, לא תיתן את ליבנו לשכוח. איזה חברים הייתם, כמה ברק היה לכם בחברות עם הנוער, כמה פשטות עם כולם בשביל אחד, ועכשיו יצאה האבן מהמשקוף, מי ידביק אותנו חזרה? היינו ועודנו הורים גאים, גאים בכם, על מי שאתם, על מה שעשיתם אותנו, אבא ואמא, על שצמחתם בדרככם שלכם והפירות שיצאו מהאילן, מתוקים היו. הלל ויגל, כמה שמחה הייתה בשמות שלכם, נהפך לאבל מכוננו, כמה חיכינו לחתונה ובא המוות בחלונינו. הלל איננו ויגל איננו ואנה אנה באים".
רחל, אחותם של הלל ויגל, ספדה: "הם לא היו מושלמים אבל הם היו הכי שלמים שיש, האחים הכי מדוייקים שיכלו להיות לי. מה לא הייתי עושה בשביל עוד צחוק מתגלגל ונסיעה עם השירים האהובים עלינו. מה הייתי נותנת בשביל עוד שטויות של יגל, עוד שיחת טלפון שאני משאירה את הכביסה על הרצפה, עוד קפה מוקצף שלא ויתר עליו. השמחה, הצחוק, הנתניה, לבשל יחד, להתווכח, להינות, לעשות טיול אחים כשאבא ואמא בנופש, אני לא יודעת מה יהיה עכשיו, נראה לי שיהיה משעמם. אוהבת ומתגעגעת כבר מעכשיו לשטויות שלכם".
האח הצעיר צור ספד: "לאחיי האהובים, אני עוד לא מצליח לעכל את מה שקרה. תמיד חשבתי עליכם מי יותר טוב, הלל שתמיד הכין לנו אוכל חם ומושקע או יגל שהיה מביא לנו כל מיני שטויות. הלל ארגן לי כסף ויגל היה מארגן לי מיצים וממתקים. שניהם היו שונים אבל שניהם היו מציקים לי תמיד. היינו משחקים יחד באקדחים, תמיד הייתם מנצחים אותי אבל אף פעם לא ויתרתי להם ועכשיו אתם למעלה בגן עדן, רבים וצוחקים עליי ומרכלים עליי, ואני לא יכול לצחוק עליכם".
16 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלווייתם של האחים שנרצחו בפיגוע בחווארה
(צילום: EPA)
16 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
(צילום: רויטרס)
עם חברי הכנסת והשרים שהגיעו ללוות את האחים בדרכם האחרונה, נמנים בין היתר שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה), שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית), שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק (הציונות הדתית), וחברי הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), מתן כהנא (המחנה הממלכתי) אוריאל בוסו (ש"ס), עמית הלוי (הליכוד) וטלי גוטליב (הליכוד). ממלא מקום שר הבריאות, ח"כ יואב בן צור (ש"ס), הגיע כנציג הממשלה.
חיילי חיל הים נשאו את גופתו של הלל, שלמד בישיבת ההסדר קריית שמונה בעיר הצפונית, והשתחרר באחרונה משירות בחיל. במקביל, חבריו של יגל, תלמיד ישיבת ההסדר בגבעת אולגה - שנרצח טרם גיוסו לצה"ל - נשאו את גופתו. הרב אליעזר איגרא, קרוב משפחה של האחים, ספד לנרצחים: "אסתי, עם כל הכוחות, שלומק'ה, שיהיה לכם הרבה כוח. חז"ל אומרים - סוף הניסים, סוף החושך שיבוא האור". תוך כדי ההספד, שרה המשפחה עם המשתתפים בבכי: "מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר".
16 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלווייתם של האחים הלל ויגל יניב
(צילום: EPA)
הרב שמואל יניב, סבם של האחים, אמר: "התורה תחיה אותנו, רק ממנה נקבל תעצומות נפש, בלב אמיץ ובעזרת השם. זו סגולתנו - מסירות נפש. אנחנו עם של חמלה, אני מודה באשמה. נישאר כך. גם כאשר יהיו רשעים, לא נגיד על כל האדם שהוא לא נברא בצלם אלוקים, כולם כך. אנחנו נוסיף קדושה על קדושה, חמלה על חמלה, נביא את הגאולה. הלב שלנו ימשיך לראות את הטוב".
הרב שבתאי נאומברג, סבם הנוסף של הנרצחים, ספד לנכדיו: "לפני חודש וחצי חגגתי את יום הולדתי ה-70, ואמרתי תודה רבה שהגעתי ליום הזה. היום אני צריך לקבור שני נכדים אהובים. סבתא מרים תמיד אמרה שאתם צריכים לשיר בבית המקדש, עכשיו הלל ויגל שרים בבית המקדש של מעלה. ידוע שלחופה של האדם מגיעים גם הדורות הקודמים. היום, כשהלל ויגל עולים לשמיים, הדורות הקודמים באים ונמצאים פה. אמרתי אתמול ששני הקדושים האלה נהרגו על קידוש השם. אני נותן מכאן כוחות לשלום ואסתי שצריכים לעבור את המסע הזה מהיום. רק תראו את כל מי שבא לכאן כדי לתת את הכבוד לשני הקדושים האלה".
הרב אסף נאומברג, דודם של האחים, הוסיף: "יגל יעקב, הלל מנחם - ומי ינחם? הקדוש ברוך הוא, הבאת אותנו עד הלום. מי יספר את הנסתר? השאיפות? את מה שבפנים ועוד לא התגלה. נקמתנו תהיה לא באלימות והתפרצות ולא בברבריות - אלא בבניית יישובים, בהגברת לימודי תורה, בקשר למסורת. המטרה שבשבילה חייתם ולשמה עליתם השמיימה - תורה, עם וארץ".
מפקד פלגת הביטחון השוטף (בט"ש) 916 בחיל הים, סגן-אלוף רועי גרדוש, ספד להלל: "אני מתקשה לדבר עליך כאן בלשון בעבר. בעוד כשבועיים היית אמור לעלות כאן כמצטיין, ורק שם הייתי אמור להכיר את משפחתך לראשונה - לספר להם כמה משמעותי היית. כמה חתרת למגע, דאגת ללוחמיך, כל הפלגה הכירה אותך בשל הערכיות שלך. תמיד הסבת לי גאווה והייתה זו זכות גדולה עבורי לפקד עליך".
הרב הראשי לישראל דוד לאו ספד לאחים: "כשאנחנו נמצאים כאן ליד קבר טרי, איך אפשר להתנחם? איך אפשר להרגיש נחמה כשאתה רואה את הדמויות הללו של שני אנשים צעירים?". רב היישוב הר ברכה אליעזר מלמד הוסיף: "האחים הלל ויגל, מלאי המרץ והחיוניות, נהרגו אתמול על קידוש השם. לימדו אותנו שכל יהודי במותו נקרא קדוש, מתעטף על קדושתו של עם ישראל. גורלו וייעודו של העם היהודי הוא לשאת את דגל המוסר ולהביא ברכה לעולם. גם אם המלחמה תימשך עמים ודורות, נמשיך להפריח את השממה ונילחם מול כל אויב".
16 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
"צריכים לפרוץ ימה וקדמה, צפונה ונגבה". סמוטריץ'
(צילום: EPA)
סמוטריץ' אמר כי "ריבונו של עולם, אתה ציווית אותנו ולקחת. איזה חילול השם של הדור שיהודים נרצחים בארץ ישראל? איזה חילול השם שיד השם לא הייתה בה? אנחנו יודעים שיהודים נרצחים על היותם יהודים זה קידוש השם גדול, וכנגד זה נלחמים הגויים - על זה אנחנו נהרגים". לדבריו, "אנחנו צריכים להרבות בקידוש השם מתוך הכפרה הזו, להמשיך ולבנות את ארץ ישראל, לשאת שם השם בגאווה, לפרוץ ימה וקדמה, צפונה ונגבה. אנחנו מודים לחיילי צה"ל ולמפקדיו ומבקשים מהם - תרבו בקידוש השם, תכו את אויבנו מנה אחת אפיים, תעזרו לנו ליישב את הארץ, תחזירו את זקיפות הקומה היהודית שלנו".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן הוסיף: "נפלתם ברצח שפל וברברי, בדרך ללימוד תורה, מהיישוב הנפלא הר ברכה. גדלתם בבית של חסד וצדק, הורים נהדרים. הדרכתם באריאל, סמל לנוער המופלא של השומרון, צמחתם בבית של רכזי נוער שמלאים אהבה אדירה, של אנשי חינוך שמלאים אהבה לחיילי צה"ל, ביקורים בבסיסים ומרק חם לכל מי שזקוק. הייתם ענפים מפוארים של משפחות מפוארות". לדבריו, "אתם נקברים כאן בחלקה הצבאית בהר הרצל יחד, נפלתם במערכה על התורה ואהבת הארץ. כל שרי הממשלה, ראש הממשלה - אנחנו דורשים לשנות את התפיסה ולצאת למבצע צבאי נחוש. לא עוד הכלה, לגדוע את הטרור, לאסוף כבר את הנשק שמסתובב בשומרון ולהחזיר את המחסומים הביטחוניים".

אמם של האחים, אסתי יניב, אמרה מוקדם יותר בבכי: "במקום להוביל ילדים לחופה, אנחנו צריכים לקבור אותם". אביהם שלום הוסיף: "מתחנן שזה יהיה האירוע האחרון. שכל הילדים יוכלו להתחתן, להוליד ילדים ולבנות בתים".
כשבני המשפחה מחובקים, ספדה האם: "שני אחים, בכורים. אמרתי לילדם שלי - 'אנחנו נישאר משפחה מאוחדת'. גם עם ישראל, בעזרת השם, אני רק מקווה שתהיה אחדות. אנשים אחים אנחנו".
16 צפייה בגלריה
מפקד אוגדת איו"ש בבית משפחת יניב
מפקד אוגדת איו"ש בבית משפחת יניב
בני משפחת יניב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
16 צפייה בגלריה
מפקד אוגדת איו"ש בבית משפחת יניב
מפקד אוגדת איו"ש בבית משפחת יניב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האב שלום ציין: "בחצר שלנו יש בני נוער, הם שרים שירים כי הם איבדו את החברים הכי טובים שלהם. החברים הכי טובים שלהם היו יכולים להיות כאן איתנו עכשיו. אני ממש מבקש שכל הילדים שנמצאים עכשיו ושרים את השירים יוכלו לגור בשמחה ובשלווה, ושיהיה להם נעים פה בארץ חמדת אבות. שיתגשמו פה כל המשאלות של כולם ושיהיה טוב לכולם".
הרב שמואל ויונה יניב, סבם וסבתם של האחים, סיפרו הבוקר לאולפן ynet על נכדיהם: "ילדים שהם זהב טהור - נאמנים למולדת, לעם ישראל ולתורת ישראל". הם הוסיפו: "אחד סיים את השירות המלא שלו בחיל הים כסטי"ל בהצלחה יתרה, ואחד עשה מאמץ עליון להיכנס לסיירת הכי מובחרת - הוא היה צריך עכשיו לעשות מבחן. הם לא נסעו אף פעם לחו"ל, עשו את שביל ישראל. מה אפשר להגיד על ילדים מושלמים?".


אתמול, בשעת ערב, הגיעו קרוביהם של האחים לזירת הפיגוע כדי לומר פרק תהילים. שבתאי נאומבורג, סבם של הנרצחים, אמר בזירה: "שני קדושים, הנכדים שלי הלל ויגל, עלו השמיימה. אנחנו צריכים להמשיך בחיים של קידוש השם. הקדוש ברוך הוא יקום את דמם, והם מלמעלה יתפללו עלינו, על עם ישראל, על ארץ ישראל, ובראש ובראשונה על תורת ישראל. על כל אחד ואחד מאיתנו להגביר את הקדושה בעם ישראל, את לימוד התורה, את המעשים הטובים, ובזכות הדברים האלה זה יהיה לעילוי נשמותיהם והם מהשמיים יתפללו עלינו".
מחקירת הפיגוע עולה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בעיירה חווארה - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. כוחות הביטחון עורכים מצוד אחר המחבל, בין היתר בכפרים באזור שכם. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים ורכבים על ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים.
16 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
זירת הפיגוע בעיירה חווארה, אתמול
(צילום: שאול גולן)
בתוך כך, שמעון נאומברג, דודם של הנרצחים, סיפר על האחים ל-ynet radio: "ילדים טובים, מלח הארץ. הם היו כל כך שונים באופי. הלל היה יותר מופנם, יגל היה מלא בחיות ובמרץ, מדלג ממקום למקום. בסוף שניהם היו מלאים בטוב, נותנים טוב לכל הסובבים אותם, כל אחד בדרכו שלו. כל כך שונים וכל כך דומים".
לדבריו, "להלל היה קצת קשה לצאת באותו הבוקר, אז יגל אמר לו 'בוא, אני אסע איתך, אני אקח אותך לכיוון קריית שמונה ואמשיך לישיבה שלי'. שניהם מתו על קידוש השם ביחד, בדרכם ללמוד תורה".
הוא הוסיף: "הם היו יפי תואר. כמה שהם היו מבחוץ, כך הם היו מבפנים. אנחנו משפחה שגדלה בגוש קטיף, אסתי וכל האחים. אנחנו בלי עין הרע 36 נכדים להורים שלי, הלל ויגל הם היחידים שזכו לגדול ולהיות איתנו בבית שלנו בגוש קטיף. כל החיים היה להם את הרצון ואת החלום לחזור, ואנחנו חיינו את זה ממש. הם היו ילדים שחיו את ארץ ישראל, את עם ישראל".
נאומברג התייחס להתפרעויות שאירעו בחווארה, ואמר: "אנחנו מבקשים שלא להתעסק בזה. אנחנו מתמקדים במשפחה ובלעשות טוב, ושאנשים יעשו מעשי חסד, ימשיכו את דרכם של הלל ויגל ויתמקדו בטוב - להוסיף כמה שיותר, לבנות ולהמשיך להשתקע בארץ ישראל. שאנשים יבינו שזה לא ישבור אותנו. אנחנו נמשיך לבנות ולנסוע בדרכים האלה, וברור שיהיה לנו קשה. יהיה קשה להורים שלהם ולאחים שלהם לעבור שם בכל יציאה מהבית, אבל אנחנו נמשיך לחיות שם ולבנות, כי זו הארץ שלנו. וזהו".
פורסם לראשונה: 10:06, 27.02.23