מדי שנה מגישים בממוצע כ-150 אלף ישראלים בקשות ויזה לארה"ב, כאשר אחוזי הסירוב לבקשות נע בין 7-6%, רובם מסיבות טכניות מינהלתיות. כדי להוריד את אחוזי הסירוב למתחת ל-3% - התנאי המרכזי שמנע עד כה את הצטרפותה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב - יובילו שרת הפנים איילת שקד והפרויקטור שמינתה לנושא קמפיין תקשורתי חסר תקדים במטרה ללמד את הישראלים איך להגיש את הטפסים בצורה נכונה.
זאת הפעם הראשונה שגורם ממשלתי ישראלי מוביל קמפיין כזה, שנועד לקרב את ישראל לפטור מוויזה. הקמפיין נעשה בתיאום עם השגרירות האמריקנית.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד ואלחנדרו מיורקאס השר לביטחון המולדת ארצות הברית
איילת שקד ואלחנדרו מיורקאס השר לביטחון המולדת ארצות הברית
יקיימו דיונים בשבוע הבא. שקד והשר האמריקני מיורקאס
(צילום: אבי מועלם, רויטרס)
במגעים מול האמריקנים התברר שיותר מחצי מהסירובים הגיעו בגלל סיבות טכניות, כגון תמונת פספורט לא עדכנית (כזו שלא צולמה בששת החודשים שלפני הגשת הבקשה) או לא בגודל הנכון; בקשות ויזה לילדים שטרם מלאו להם 14 שמוגשות ללא מסמכי ההורים הרלוונטיים; דרכון פגום או כזה שאינו בתוקף; אי הגעה לנטילת טביעת אצבע או לריאיון האישי אצל הקונסול; או הפסקת תהליך מילוי הבקשה לפני סיומו, שתביא להגדרת הבקשה כמסורבת.
השרה שקד מובילה בממשלה את המגעים מול הממשל האמריקני לקידום צירופה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. הפרויקטור שמינתה, עו"ד גיל ברינגר, מרכז את הנושא מול משרדי הממשלה הרלוונטיים - פנים, חוץ, משפטים והמועצה לביטחון לאומי. בשבועות האחרונים הושגה התקדמות במגעים האינטנסיביים מול האמריקנים. "אנחנו אופטימיים וקרובים מאי-פעם לפטור מוויזה, וזו לא רק תחושה שלנו אלא גם של גורמים בממשל", אמר ברינגר.
"מדובר בפרויקט מורכב עם הרבה מאוד משימות, והיעד שאפתני. אנחנו רוצים לסיים אותו בתוך פרק הזמן שהשרה שקד הגדירה: פברואר-מרץ 2023. במהלך השנים האחרונות לא הרבה נעשה ואנו מנסים להזיז את הכל במהירות גדולה. יש לנו שנה וקצת לסגור את זה".
3 צפייה בגלריה
מרבית הבקשות שלא מאושרות - בגלל עניינים טכניים. השגרירות בת"א
מרבית הבקשות שלא מאושרות - בגלל עניינים טכניים. השגרירות בת"א
מרבית הבקשות שלא מאושרות - בגלל עניינים טכניים. השגרירות בת"א
(צילום: AFP)
לפני כשבועיים שלחה ישראל לממשל האמריקני תשובות לשאלון של 300 שאלות בתחום ההגירה שנשלח לישראל והוא תנאי להצטרפות לתוכנית הפטור מויזה. בין השאלות שהיו בשאלון: איך עובדת השיטה הביומטרית בישראל; איך מדפיסים הדרכונים בישראל; איך ישראל מטפלת במבקשי מקלט; איך אתם מוודאים שלוחמי דאעש לא חודרים אליכם דרך סוריה ועוד. זה שאלון שכל מדינה נדרשת להשיב עליו. מאז היו לאמריקנים עוד שאלות המשך.
בשבוע הבא יתקיימו בזום דיונים אינטנסיביים במשך שלושה ימים בין ירושלים לוושינגטון כדי לקדם את הנושא. ב-14 בפברואר תגיע לארץ משלחת גדולה של המשרד לביטחון המולדת בראשות אלחנדרו מיורקאס ומחלקת המדינה האמריקנית לשיחות מול מקביליה כאן. במגעים האלה מתגבשות שתי המדינות על הסכם שיעגן את ההסכמות וההבנות בין המדינות לפרטי פרטים, ואז ייקבע פרק זמן שבו ישראל תצטרך לעמוד בשלושה תנאים מרכזיים: מתחת ל-3 אחוזי סירוב, מתן אישור לאזרחים אמריקנים ממוצא פלסטיני להיכנס ולצאת מהגדה דרך נתב"ג ללא עיכובים, וחילופי מידע לגבי זהות הנוסעים.
3 צפייה בגלריה
ניידס
ניידס
לקח את הפטור מוויזה כפרויקט אישי. ניידס
(צילום: AP)
ישראל וארה"ב הגיעו לסיכום שארה"ב תוכל להגיש שאילתות לגבי הרישום הפלילי של עד אלף ישראלים שנכנסים לאמריקה בשנה, ולקבל מידע לגבי עבירות חמורות שביצעו. הדבר יחייב תיקון לחוק המרשם הפלילי, ולאחר אישור הכנסת, הקמת מאגר מידע. התכנית היא לחוקק את החוק עד הקיץ ולהקים את המאגר הזה בתוך כחצי שנה.
מי שלקח את סוגיית הפטור מוויזה כפרויקט אישי הוא שגריר ארה"ב החדש בישראל טום ניידס, שכבר נפגש מספר פעמים עם השרה שקד. האמריקנים גם הביעו נכונות לתגבר את העובדים שמטפלים בבקשות ויזה של ישראלים.
שרת הפנים איילת שקד אמרה: "אחרי הרבה שנים של גרירת רגליים ממשלת ישראל לקחה את הנושא ברצינות. הקמתי צוות בינמשרדי עם פרויקטור ייעודי לעניין, ואנו מטפלים בכל המשוכות. כשהבנו שרוב הסירובים הם בגלל עניינים טכניים של מילוי לא נכון של הטפסים, החלטנו בעצה אחת עם השגרירות האמריקנית לצאת בקמפיין שמסביר לאזרחים כיצד למלא את הטפסים".