משפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: הבוקר (יום ד') התחדשה עדותה של ראש מחלקת החדשות של וואלה לשעבר, מיכל קליין, שעלתה להעיד זה היום השלישי ברציפות בדיונים בתיק 4000 (בזק-וואלה) במסגרת משפט נתניהו, שבו נאשם ראש הממשלה לשעבר בשוחד על רקע יחסיו מול בעלי האתר דאז שאול אלוביץ' ואשתו איריס. לפי כתב האישום, לקבוצת בזק שבבעלות בני הזוג ניתנו לכאורה הטבות רגולטוריות בתמורה להיענות חריגה לדרישות נתניהו באתר. קליין טענה בעדותה כי ישועה אמנם ביקש לשנות דברים גם עבור פוליטיקאים שאינם נתניהו, אך במקרים שנגעו למשפחת נתניהו הוא לא ביקש - אלא דרש לעשות זאת.
כמו אתמול, קליין נחקרה חקירה נגדית בידי סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, ובהמשך גם בידי סנגורו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן. בן צור הציג בפני קליין תכתובות בינה לבין מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, שבהן הנחה אותה לשנות כותרות לטובת נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, ששימש באותה תקופה כיו"ר מפלגת העבודה. זאת לאחר שהרצוג שוחח עם ישועה בנושא.
5 צפייה בגלריה
מיכל קליין בבית המשפט
מיכל קליין בבית המשפט
"אף אחד בוואלה לא ידע מה הדעות הפוליטיות שלי". מיכל קליין בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מיכל קליין בבית המשפט
מיכל קליין בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמו כן הוצגו תכתובות שבהן ביקש ממנה ישועה להעלות כתבה לטובת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, בסמוך לפגישה מתוכננת של ישועה עמו. קליין טענה כי אלו היה בקשות של ישועה, ולא פקודות. בתגובה לטענה של עו"ד בן צור על סיקור אנטי-נתניהו בוואלה, היא השיבה: "למערכת וואלה לא היה קו אידיאולוגי. אף אחד מחבריי למערכת לא ידע מה הדעות הפוליטיות שלי ואני לא שאלתי את עובדיי".
בהתכתבויות שהציג בן צור מיולי 2016 ישועה כתב לקליין: "היי, מה נשמע? אשמח אם נחזק את הרצוג באייטם הנוכחי - 'ניצחון מוחץ להרצוג למרות כל ההתקפות נגדו'. כמו כן, האם אפשרי שטל שלו (הכתבת הפוליטית) תכין מולו כתבה מקיפה על כל ניסיונותיה של שלי יחימוביץ' להכשילו מתחילת הדרך?". על כך השיבה לו קליין: "לגבי הכותרת אין בעיה, הזמנו אותו לראיון ואני מקווה שיואיל להגיע". על דוכן העדים טענה כי "ישועה לא הנחה אותנו לגבי פוליטיקאים שאינם נתניהו, אלא אמר שישמח אם נכתוב".
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
ביקש "לא ללכת על הראש של ליברמן". ישועה
(צילום: עמית שאבי)
בהמשך הוצגה על ידי בן צור התכתבות מוקדמת בין ישועה להרצוג. "'אשמח שהכותרת תהיה 'ניצחון מוחץ להרצוג למרות כל ההתקפות", כתב הרצוג לישועה, שבתגובה ביקש ממנו לשלוח אליו חומר כדי להכין "אייטם גדול על הניצחון". קליין אמרה כי לא ידעה על התכתבות זאת: "זה מאוד לא תקין בעיניי". לבסוף פורסמה הכתבה בוואלה תחת הכותרת: "ניצחון מוחץ להרצוג".
קליין: "ייתכן שביקשתי לשנות את הכותרת בהתאם לפנייה של ישועה". בן צור: "היה הבדל בין הכותרת להנחיית ישועה". קליין: "אני מניחה שבגלל שזו הייתה בקשה של ישועה ולא הנחיה - מילאתי חלק ממנה".
בן צור הציג התכתבות נוספת בין ישועה לקליין, שבה הביע מנכ"ל וואלה לשעבר מורת רוח מהכותרת שלבסוף עלתה. "ביקשתי 'למרות כל ההתקפות'. יש איזה פרנציפ לא לבצע את מה שאני מבקש?", שאל אותה ישועה. קליין השיבה: "שום פרנציפ, מחר נעשה איתו עוד אייטם".
5 צפייה בגלריה
יצחק (בוז'י) הרצוג
יצחק (בוז'י) הרצוג
ביקש כותרות ממנכ"ל וואלה לשעבר. הרצוג
(צילום: AFP)
במייל נוסף שהוצג על ידי סנגורו של נתניהו מ-21 בספטמבר 2016, ישועה כתב לקליין על אביגדור ליברמן. במייל הופיעו כמה נושאים על הפרק. "ליברמן מאוד אוהב לדבר על אלאור עזריה, אוהב לדבר על גל"צ", נכתב במייל. קליין אמרה על דוכן העדים: "ישועה נפגש עמו לשיחה, וביקש ממני להכין נקודות לפניה". בהמשך ההתכתבות ישועה ביקש להכין כתבה על ליברמן, וקליין השיבה לו: "לא הכנו בשלב זה. אם אתה מוצא בזה צורך, נכין, לא מתווכחת". לבסוף אכן עלתה כתבה כזאת.
בן צור הציג בפני קליין כתבה שעלתה באתר וואלה עם הכותרת "מנסות לשכר את שר הביטחון: התמונה בפייסבוק שהביכה את ליברמן", והתכתבות נוספת שבה ישועה פנה אליה בקשר לכתבה וכתב: "צהוב הזוי ולא הוגן, זה מה שיש לי לומר על הידיעה הזו. ממש לא מבין אותך... מבקש שזה יעוף מיד ולא יהיה לא בעמוד הבית וגם לא בעמוד הבית של החדשות". קליין השיבה לו: "שר הביטחון זו דמות ציבורית. אם ביום עתיר פיגועים עולה תמונה שלו עם צעירות במסיבה... זה בהחלט ראוי לאייטם". על כך אמרה קליין על דוכן העדים: "אני חשבתי שזה אייטם ראוי והטיעונים של ישועה היו לא רציניים". קליין כתבה בהמשך ההתכתבות לישועה כי "הכתבה יורדת מההומפייג', אך אני מסרבת למחוק אותה".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"צהוב הזוי ולא הוגן", כתב ישועה על כתבה שעלתה באתר וואלה על ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהתכתבות נוספת שהוצגה ישועה כתב: "ביקשתי לא ללכת על הראש של ליברמן בתקופה הקרובה. למה תמיד חייבים לעשות ההיפך ועוד בראשית?!". קליין על דוכן העדים: "הוא מבקש לא לתקוף אותו, לא להגזים אולי. הוא לא ביקש למיטב זיכרוני לאשר איתו כתבות על ליברמן. לא זוכרת שאילן לקח אותנו לשיחה ואמר שמעכשיו יהיו כותרות חיוביות על ליברמן, וכל מה ששלילי עליו - דרכו. לא זוכרת הנחיה ברורה על ליברמן".
על הטענה לסיקור מוטה נגד נתניהו אמרה קליין: "אף אחד מחבריי למערכת לא ידע מה הדעות הפוליטיות שלי, ואני לא שאלתי את עובדיי. באתר קיבלנו החלטות באופן עקרוני מתוך עניין, חשיבות עיתונאית ורייטינג. זה לא היה חלק מסט ההחלטות שלי, אני חושבת שבתקשורת יש ביקורת על השלטון וזה גם תפקידה. למערכת וואלה לא היה קו אידיאולוגי". קליין הסבירה שלא היה לה קשר עם שאול אלוביץ'. "לא זכור לי שאילן אמר באופן ספציפי 'שאול מבקש משהו'", אמרה, וציינה כי כל הבקשות היו מישועה.
קליין סיפרה על בקשה של המנכ"ל ישועה לפרסם תחקיר על עיתון "הארץ", בתגובה לתחקיר שפורסם בהארץ וחשף אץ ההתנהלות בתוך וואלה. קליין: "היה ויכוח גדול ביני לבינו בעקבות בקשתו. לא רציתי לגעת בזה. כעסתי מאוד והייתי נסערת. כעסתי שהוא דיבר עם כתבת מאחורי גבי. סברה אחת שלי הייתה שזה חיסול חשבונות"
לדבריה, כשאיימה להתפטר ניסה ישועה לפייס אותה ואמר לה: "תקטיני את הדרמות. תני בי אמון. לא התכוונתי לגרום לטל (הכתבת, ג"מ) לעשות משהו אלא רק ניסיתי לקבל רקע ואכן קיבלתי".
בהמשך דיווח ישועה לאלוביץ' שתהיה "סדרת אייטמים. גמרתי לטפל בכל, עכשיו הולך לישון". קליין כתבה לישועה: "אני רק מבקשת שלא תשים אותי בנקודות האלו. אם מערכת החדשות מזוהה עם זה, הכתבים מזוהים עם זה, וזה לא טוב למיצוב של מערכת החדשות בעיני".
בסוף לא פורסם התחקיר בוואלה, אבל עלתה כתבה בנושא "מילואימנקים נגד עיתון הארץ".
בעדותה הראשית אתמול אמרה קליין כי למעט בנוגע למשפחת נתניהו – היה נדיר שתוכן או ידיעות הורדו מהאתר. היא תיארה כיצד כתבות שיכלו לפגוע בנתניהו הורדו, וכי כל אייטם שהיה קשור למשפחת נתניהו היה צריך לעבור את אישורו של ישועה - ופעמים רבות הכותרת שונתה. לדבריה, היא גם קיבלה מישועה הנחיות להעלות אייטמים חיוביים על שרה נתניהו.