השר בני גנץ התייחס בצהריים (יום ראשון) למותו של יובל קסטלמן, שנורה למוות על-ידי לוחמי מילואים אחרי שנטרל את המחבלים בפיגוע הרצחני בירושלים, ומתח ביקורת על הדברים שאמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו.

2 צפייה בגלריה
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
מהצהרת נתניהו, גלנט וגנץ: "ניהלנו משא ומתן קשוח. הודתי לביידן"
"נדרשת חקירה מקיפה". גנץ
"המקרה של יובל הגיבור, הוא לא 'החיים', אלא תמרור אזהרה שמחייב הפקת לקחים שיצילו חיים בעתיד", אמר גנץ. "יובל שנטרל את המחבלים ונורה למוות הוא גיבור לאומי. הוא לא היסס, והסתער כדי להציל חיי אדם. החברה הישראלית כולה חייבת לו תודה עמוקה. כולנו מחבקים את המשפחה".
לדברי גנץ, "זירת פיגוע היא כמעט תמיד מורכבת ואני בטוח שהחייל שירה ביובל, עשה זאת בטעות, טעות שעלתה במחיר כבד. לצד החקירה המתחייבת של המקרה הטרגי על ידי הגורמים הרלוונטיים בצה"ל ובמשטרה, נדרשת חקירה מקיפה של הנסיבות שהביאו אליו, הנהלים וההקפדה על טוהר הנשק. זו המחויבות שלנו ליובל, למשפחתו ולחברה הישראלית כולה".
2 צפייה בגלריה
יובל וזירת הפיגוע הקטלני
יובל וזירת הפיגוע הקטלני
יובל ז"ל וזירת הפיגוע
(באדיבות המשפחה)
במסיבת העיתונאים שלו אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירוע הטרגי שבו נהרג קסטלמן, שהציף מחדש את החשש מהשלכות החלוקה הנרחבת של כלי נשק לאזרחים בצל המלחמה, מהלך שאותו מקדם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "ברגע שאתה מחלק נשק במספרים גדולים – מקרים שעליהם מתריעים יכולים לקרות", הודה נתניהו. יצוין כי קסטלמן החזיק אקדח ברישיון עוד לפני המלחמה.
נתניהו הדגיש כי גם במקרה הזה אזרח הוא זה שהציל אזרחים אחרים: "אנו יודעים שבגלי הטרור בעשור האחרון הימצאותם של אזרחים חמושים הרבה פעמים הצילה את המצב ומנעה אסון גדול. זה קרה עשרות פעמים. במצב הקיים צריך להמשיך במדיניות. אני בהחלט תומך בה. יכול להיות שנשלם מחירים. אלה החיים. במציאות הנוכחית - יכול להיות שנשנה אותה בהמשך - אבל עכשיו היא מצילה חיים".

השר גדי איזנקוט, חבר קבינט המלחמה, קרא בצהריים גם הוא לחקור את הריגתו של קסטלמן ואמר כי מדובר באירוע חמור ביותר: "יובל קסטלמן ז"ל היה גיבור אמיתי, אשר חתר למגע באומץ לב וחיסל את המחבלים שביצעו את הפיגוע בירושלים. הריגתו של יובל בידי חייל צה"ל, לאחר שכבר הרים את ידיו, השליך את נשקו וצעק שהוא ישראלי, היא אירוע חמור ביותר, המחייב חקירה מהירה ויסודית על ידי צה"ל ומשטרת ישראל. מניסיון ארוך שנים של לחימה בטרור, עלינו לחנך ליוזמה ולחתירה למגע כפי שהפגין יובל – יחד עם הצורך לפעול על פי הוראות הפתיחה באש. אני משתתף באבלה הכבד של משפחת קסטלמן, ומחבק אותה בשעותיה הקשות. לעד נזכור את יובל כגיבור ישראלי שהציל חיי אדם".
חייל המילואים, נזכיר, פתח באש יחד עם לוחם מילואים נוסף לעבר שני המחבלים שביצעו את הפיגוע הרצחני בצומת גבעת שאול בירושלים - כשקסטלמן עצמו, שהיה חמוש באקדח, הגיע מהכיוון השני וירה במחבלים גם כן. שני החיילים - שהיו בתחנה ולא זיהו את קסטלמן רץ מהצד השני - זיהו אותו בשוגג כמחבל, וירו בו למוות על אף שבתיעוד הוא נראה מרים את ידיו לאות כניעה ומוריד את חולצתו כדי להראות להם שאינו נושא מטען חבלה.
הבוקר התברר כי קסטלמן לא רק הוריד את המעיל, זרק את אקדחו ואת ארנקו והרים ידיים - אלא הוא גם צעק לעבר החיילים: "תסתכלו בתעודת זהות שאני יהודי". הוא המשיך לצעוק עד שאחד הכדורים פגע בפיו, ומאחר שלסתו נשברה הוא לא יכול היה לדבר עוד. הוא נפצע אנושות, פונה לבית החולים ושם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו אחרי שעות ארוכות.
אחד החיילים צפוי להיחקר היום במצ"ח, והחייל השני עדיין מתאושש מפציעתו וייחקר בהמשך. יש עדויות שלפיהן הוא צעק לחייל האחר לחדול מהירי, וטיפל ביובל.

מוקדם יותר, גם ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית מתחה ביקורת על דבריו של נתניהו וקראה לתחקיר מעמיק. "אין להשלים עם 'אלה החיים'", כתבה בפוסט ב-X (טוויטר לשעבר). "יובל קסטלמן ז"ל הוא גיבור שלא היה צריך למות. נדרשת כאן חקירה מעמיקה והבנה של האירוע לפרטיו. כחברה חפצת חיים, עלינו לתחקר, ללמוד וללמד כדי למנוע אירועים טרגיים שכאלה".
במשדר הבוקר הגיב על האמירה של נתניהו אחיו של יובל, שקד קסטלמן: "עבדתי תחת ראש הממשלה במשרד ראש הממשלה, ואני מקווה שהוא ידבר איתנו. שיסתכל על הסרטונים ויבין שזה לא דו-צדדי. אין שום גורם שאמר לנו 'הנה, אנחנו כאן'".