בתקשורת הערבית דווח כי חמאס מסכים לסעיפי הצעת מצרים, אבל זמן קצר לאחר מכן - ועל רקע דיווחים נוספים שלפיהם ארצות הברית "העניקה ערבויות להפסקת המלחמה ולנסיגת צה"ל מעזה" - הבהיר גורם מדיני כי "צה"ל ייכנס לרפיח, אם תהיה הפוגה ואם לא".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
הודעה חריגה, בשבת בבוקר
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בהצהרה לתקשורת בקריית שמונה
בני גנץ בהצהרה לתקשורת בקריית שמונה
"לנהוג בקור רוח". גנץ
(צילום: אביהו שפירא )
"ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו", אמר אותו גורם מדיני, בהודעה שפורסמה מטעמו באופן חריג יחסית בשבת בבוקר. "כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי החמאס הנותרים בה, בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".
על עיתוי ההודעה הזאת, בעיצומם של המגעים לעסקה, מתח השר בני גנץ ביקורת חריפה: "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז, מציע ל'גורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים".
השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, נזכיר, התבטאו לאחרונה שוב ושוב נגד העסקה המוצעת - בטענה שמדובר ב"כניעה". ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעלול לאבד חלקים נרחבים בקואליציה במקרה של בחירה בעסקה, הקפיד לומר בימים האחרונים כי הדיווחים שישראל הסכימה להפסקת אש קבועה אינם נכונים - בזמן שבהצעה המצרית ישנו סעיף שכולל "שקט יציב". בחמאס טענו כי קיבלו ערובות אמריקניות לכך שאותו סעיף מדבר על הפסקת אש קבועה.
גם באופוזיציה מתחו ביקורת קשה על ההודעה שבחר אותו גורם מדיני לפרסם. ח"כ אפרת רייטן מהעבודה כתבה: "להוציא הודעה על כניסה לרפיח בכל מקרה, עם עסקה או בלי עסקה, בעיתוי קריטי כזה, כשהצדדים כולם מסכימים ושאפשר להוציא חטופים בחיים, משמעו סיכול העסקה וויתור על אחד מיעדי המלחמה שהוגדרו - השבת החטופים. האשמה תהיה תמיד על ידיך".
ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד תקפה אף היא נתניהו: "קוראת פה את התדרוכים שיוצאים, בשבת, מלשכת ראש הממשלה, רגע לפני שחמאס מחזירים את תשובתם ולא יכולה שלא לתהות איזה איש נורא עומד בראש המדינה הזו. תחזיר אותם הביתה, אחרי זה תמשיך את המלחמה. רפיח לא הולכת לשום מקום, החטופים בסכנת חיים, כל יום".
בני משפחות חטופים מפגינים בזמן כינוס הקבינט
(צילום: עידו ארז)

משלחת חמאס נחתה היום בקהיר, לקראת תשובת ארגון הטרור להצעה המצרית - שלפי האינדיקציות השונות צפויה להיות חיובית. בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לאל-ג'זירה כי השיחות נמשכות. "ברור שאנחנו מתקדמים. יש כמה נקודות טובות. אבל עד עכשיו, אנחנו עדיין מדברים על הנושא המרכזי שהוא הפסקת אש מוחלטת ונסיגה מוחלטת מעזה. אנחנו מקווים לתשובות טובות וחיוביות היום".
חמדאן אמר כי בין "האלמנטים" שיעלו לדיון תהיה גם ההודעה על המבצע המתוכנן ברפיח: "למרבה הצער, הייתה הודעה ברורה של נתניהו שבלי קשר למה שיקרה, הפסקת אש או לא, הוא ימשיך במתקפה. זה אומר שלא תהיה הפסקת אש, וזה אומר שהמתקפה תימשך, שזה נגד מה שאנחנו דנים עליו".
"אנחנו לפחות רוצים לדעת מה זה אומר, מה משמעות ההצהרה שלו, ולשמוע את תגובת המתווכות", הוסיף חמדאן. "לפי ההבנה שלנו, משמעות כל הגעה להפסקת אש היא שלא יהיו עוד מתקפות על עזה ורפיח".
גורם רשמי בחמאס אישר לרויטרס כי צוות המו"מ של ארגון הטרור נחת בקהיר להמשך השיחות. גורם ביטחוני מצרי אמר לרויטרס: "התוצאות היום יהיו שונות. הגענו להסכמה על הרבה נקודות, ונשארו רק עוד כמה". גורם פלסטיני שבקיא במאמצי התיווך לעסקה, הביע גם הוא אופטימיות זהירה, ואמר לרויטרס: "הדברים נראים טוב יותר הפעם, אבל אם יש הסכם בהישג יד - תלוי אם ישראל הציעה מה שצריך כדי שזה יקרה".
בכל מקרה, בישראל פסימיים ומעריכים שהסיכויים לעסקה נותרו נמוכים. המעורבות האמריקנית האינטנסיבית אמנם משאירה פתח קטן לאפשרות שאכן תושג עסקה, אבל למרות זאת ראש המוסד וראש השב"כ הם היחידים בצמרת מקבלי ההחלטות שחושבים שיש סיכוי לעסקה.