תשובה רשמית עדיין אין, אבל עוד ועוד אינדיקציות מראות שחמאס ישיב בחיוב להצעה המצרית לעסקת חטופים, שאותה כינה מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כ"מאוד-מאוד נדיבה כלפיו". למרות זאת, בישראל עדיין לא אופטימיים.
ב"אל קודס" הפלסטיני דווח כי חמאס הסכים למעשה לכל סעיפי ההצעה המצרית. לקהיר, שם כבר נחת אתמול ראש ה-CIA, הגיעה הבוקר משלחת של ארגון הטרור, בראשות חליל אל-חיה. "אנחנו נוסעים ברוח חיובית לקהיר כדי להגיע להסכמה", אמרו אמש בחמאס.
הפגנת בני משפחות חטופים בזמן כינוס הקבינט, שלשום
(צילום: עידו ארז)

גורם מדיני הבהיר כי "ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה״ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי החמאס הנותרים בה, בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".
"ההסכם בין חמאס וישראל מתקרב, אם לא יצוצו מכשולים חדשים", אמרו לעיתון הסעודי א-שרק גורמים המעורים בנושא. הם ציינו כי ההסכם יכלול לפחות שלושה שלבים וטענו כי "ארצות הברית סיפקה ערבויות באמצעות המתווכים להפסקת המלחמה ולנסיגת צה"ל מעזה".
לסוכנות הידיעות הערבית AWP אמרו גורמים כי "השלב הראשון יוקדש לשחרור נשים ישראליות שאינן חיילות, קשישים וחולים, השני מיועד לשאר האזרחים, והשלישי - לחיילים".
1 צפייה בגלריה
מימונה בכיכר החטופים
מימונה בכיכר החטופים
הסיכויים לעסקה עדיין לא גבוהים
(צילום: דנה קופל)
אבל למרות אותם דיווחים, בישראל עדיין פסימיים וההערכה היא שהסיכויים לעסקה נותרו נמוכים. המעורבות האמריקנית האינטנסיבית אמנם משאירה פתח קטן לאפשרות שאכן תושג עסקה, אבל למרות זאת ראש המוסד וראש השב"כ הם היחידים בצמרת מקבלי ההחלטות שחושבים שיש סיכוי.
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף שוב ושוב בימים האחרונים את האפשרות שישראל תיענה בחיוב להצעה המצרית, וכינה אותה "כניעה משפילה". דברים דומים אמר גם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. מנגד, בני משפחות חטופים הפגינו בדרישה לקבל את ההצעה, כשיקיריהם נמצאים כבר 211 יום בשבי חמאס, לאחר שנחטפו ב-7 באוקטובר. בשבי בעזה נמצאים 132 חטופים, חיים ומתים.

זו ההצעה המצרית

בעיתון "אל-אחבאר" שמזוהה עם חיזבאללה פרסמו השבוע את נוסח ההצעה שהעבירה מצרים לחמאס. לפי ההצעה, בשלב הראשון, שיימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה, לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). בנוסף, כך דווח, תהיה הפסקה של טיסות מעל הרצועה למשך 8 שעות ביום, ו-10 שעות בימי שחרור חטופים. תהיה בנוסף הגברה של הכנסת הסיוע ההומניטרי והדלק לרצועה.
סמוטריץ': "הסכמה לעסקה המצרית - כניעה משפילה"

עוד דווח כי חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, בהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל, כך נכתב, תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס. על כל חטוף מעל גיל 50, ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50, או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על 10 שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, מתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מ-10 שנים. לישראל יש זכות לסרב לשמות האסירים שישוחררו, אבל לא על יותר מ-200.
בשלב השני, שיימשך 42 ימים, יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה, והכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי שבויים בין הצדדים - כשישראל תקבל את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים (אזרחים וחיילים, מעל גיל 19 - ולמעשה כל החטופים שנותרו), בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים - וכמו כן "נסיגה מלאה" של צה"ל מרצועת עזה.
בשלב השלישי, שיימשך גם הוא 42 ימים לפי הדיווח, יוחלפו גופות הישראלים שנמצאות ברצועה בתמורה לגופות מחבלים פלסטינים לאחר זיהוי. בנוסף, תחל תוכנית שיקום הרצועה לחמש שנים, שתכלול בניית בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות.