3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
אלוף חליוה, רב-אלוף הלוי, שר הביטחון גלנט
(צילום: מוטי קמחי )
ההצהרות של בכירי מערכת הביטחון לא מעידות על פיגוע מתקרב בצפון או על סיכוי ממשי למלחמה בטווח הנראה לעין: רצף הכותרות מנאומיהם של שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש אגף המודיעין אלוף אהרון חליוה, שמהן משתמע כי חיזבאללה קרוב לפגוע בגבול הצפון וישראל עשויה לפעול בקרוב נגד איראן, מבטאות הערכות כלליות ופחות משמעות מעשית בטווח הקרוב.
ראש אמ"ן אמר השבוע בכנס הרצליה כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה קרוב לבצע טעות שעלולה להוביל למלחמה, אך מאחורי דבריו לא הייתה התרעה מודיעינית קונקרטית לפיגוע של צבא הטרור השיעי, כפי שכבר קרה בשנים האחרונות לא אחת, בעיקר בכוננות הממושכת בפיקוד הצפון לפיגוע נקמה של חיזבאללה בסתיו 2021, תחת השם "יוצא לאור".
בניגוד לתקופה ההיא, אין כעת תגבורי כוחות לאוגדת הגליל, שינוי בפריסת הכוחות, העלאת כוננות בחיל האוויר וגם לא מגבלות תנועה על חיילי צה"ל מול הגבול - קל וחומר על תושבי, חקלאי הצפון והמטיילים בו.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד גבול לבנון
(צילום: EPA)
ניתן להעריך כי חליוה, שנוטה לעיתים לשרבב בנאומיו הערכות אישיות שאינן בהכרח מבוססות על חומר מודיעיני, רצה להזהיר את נסראללה מפני היענות לגורמים קיצוניים באזור להוציא פיגוע נוסף נגד ישראל, דומה לזה שבוצע על-ידי מחבל הארגון שחדר עד לצומת מגידו לפני כחודשיים והפעיל מטען חבלה רב-עוצמה שפצע קשה צעיר ישראלי.
בצה"ל עוקבים אחר תנועות חיזבאללה בתקופה האחרונה ליד הגבול ביתר שאת והפיקו לא מעט לקחים ממחדל החדירה עד למגידו. ואולם, בשלב זה אין התרעה נקודתית לפגע.

גם אמירתו אתמול של הרמטכ"ל הלוי באשר לפעולה אפשרית שאולי תינקט בשל התקדמות פרויקט הגרעין האיראני, לא התייחסה לתוכנית מבצעית שנרקמת בימים אלה ותצא אל הפועל בקרוב.
ככל הידוע בישראל, באיראן אכן הגיעו לרמות שיא ביחס לעבר בהעשרת החומר הגרעיני שמספיקה לייצור פצצה אחת - אך טרם התקרבו לפריצת דרך בנדבך מרכזי ביותר בפרויקט - השגת נשק, קרי טיל ומשגרים לפצצה גרעינית.
3 צפייה בגלריה
המצגת שהציג גלנט בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה
המצגת שהציג גלנט בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה
גלנט הציג כיצד אוניות סוחר אזרחיות הופכות לכלי שיט צבאיים
(צילום: מוטי קמחי)
גם באמירת שר הביטחון גלנט על איתור בסיסים ימיים צפים שאיראן מפעילה במפרץ הפרסי או בים האדום אין הרבה חדש. לפי הערכות בישראל, מדובר בספינות דומות ל"סאביז" שכבר הותקפה בשנים האחרונות. זו אונייה אזרחית שהוסבה לשאת סירות לחימה, צוללות קטנות לתקיפה, אופנועי ים וכדומה.
כך או כך, אמירות ראשי מערכת הביטחון יצרו אפקט של תחושה בציבור על כך שגדל הסיכוי לעימות צבאי נרחב באזור בקרוב.