עשרות אלפים צעדו אמש (חמישי) במצעד הגאווה ה-25 בתל אביב, ועל רקע האירועים שהתרחשו במדינה מאז שהוקמה הממשלה לפני כחצי שנה - רבים ממשתתפיו ראו בו "המצעד החשוב ביותר אי פעם". רק אתמול בבוקר רוססה כתובת "כהנא צדק" על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב בשרונה, ולפני תחילת המצעד נעצר גבר כשברשותו שוקר חשמלי, דוקרן, גז פלפל וחומר כימי לא מזוהה.
סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, השתתפה במצעד ואמרה ל-ynet: "נערכנו מאוד למצעד. היינו צריכים להחליט בין המסיבה לבין המצעד כדי לאפשר שהוא יהיה על הטיילת. מה שחשוב זה שהמלחמה של תל אביב היא באמצעות ריקוד. תראו איזה מפגן של תמיכה בקהילה הגאה, בזכויות אדם, בזכות של כל אחד ואחד להיות מי שהוא ולאהוב את מי שהוא רוצה. זה מפגן עצום, וראינו את הקהילה עומדת גם בחזית כשהתחילה ההפיכה המשטרית, כי זה מחובר - אין דמוקרטיה בלי גאווה ואין גאווה בלי דמוקרטיה. אנחנו צריכים לפעול כדי לבטא את זה בצורה הכי טובה ובדרך לחגוג, כי לא צריך לסבול. אנחנו ננצח".
8 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בטיילת בתל אביב
מצעד הגאווה בטיילת בתל אביב
מצעד הגאווה בטיילת בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
מיטל להבי
מיטל להבי
"זכותו של כל אחד להיות מי שהוא ולאהוב את מי שהוא רוצה". מיטל להבי
(צילום: נדב אבס)
"רק הבוקר הייתה כאן הסתה על בניין המרכז הגאה בשרונה", הוסיפה להבי. "אנחנו לא מנותקים מהמציאות, אנחנו שומעים את קולות הלהט"בופוביה. היא ממזמן לא פוביה ולא פחד, אלא שנאה, וצריך להישיר מבט אל העניין הזה, גם מבחינת ראייה ביטחונית וגם מבחינת ההסברה והחינוך שצריך לעשות במדינת ישראל כדי שיבינו שאהבת לרעך כמוך זו אותה מצווה".
בעיריית תל אביב העריכו כי יותר מ-10,000 אזרחים מרחבי העולם השתתפו במצעד. אחד מהם הוא כריסטוף, שעובד בשגרירות גרמניה בתל אביב. "אנחנו פה עם חברים נהנים ממצעד הגאווה", הוא סיפר. "אנחנו כאן כדי לבטא את זה שגרמניה תומכת. זה אהבה גרמנית, היא אוהבת את כולם. סובלנות ואהבה, זה מה שאנחנו רוצים לראות כאן בתל אביב. התגובה של הישראלים לכך שבאתי למצעד נהדרת. אנחנו נהנים מההערכה, מהחברות, מהאהבה ומכל האנשים שבאים. זו אווירה מדהימה. המסיבה נהדרת, יש פה מלא אנשים ומלא אנרגיה באוויר ואני מאוד שמח שאנחנו כולנו כאן משתתפים. יש פה הרבה גרמנים".
8 צפייה בגלריה
צועדים במצעד הגאווה בתל אביב
צועדים במצעד הגאווה בתל אביב
"אין לנו ארץ אחרת ובאנו להנות"
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
שגית, צועדת במצעד הגאווה בתל אביב
שגית, צועדת במצעד הגאווה בתל אביב
"חגיגה של זכויות הפרט, חירויות אישיות וליברליזם". שגית
(צילום: נדב אבס)
"זה יום מקסים. אנחנו נמצאים בימים לא פשוטים, אבל אהבת חינם זה הדבר הכי חשוב", אמרה סינתיה שהשתתפה במצעד. "זה לא משנה מאיזה מקום באת ולאן אתה הולך, העיקר שכולם אוהבים אחד את השני. זה לא משנה מין או גזע, ערבי, יהודי, דתי או גייז. מה זה משנה? אנחנו משפחה וכולנו ביחד בסופו של דבר".
"משנה לשנה האירוע מתעצם, והשנה זה עוד יותר חשוב להגיע למצעד, להראות נוכחות ולהגיד שאנחנו כאן ונישאר כאן", אמרה דראג קווין על משאית של מלכות דראג. "נחגוג את עצמנו ונהיה מי שאנחנו, בחופש לרצות ולעשות כל מה שאנחנו אוהבות. המצעד השנה חשוב הרבה יותר מכל המצעדים האחרים כי אנחנו נלחמים על להיות חופשיים במדינה שלנו לעשות את מה שאנחנו רוצים, איך שאנחנו רוצים. אנחנו רוצות לאחל לכולם לא להיות בחושך ולא להיות בארון - תהיו באור".

8 צפייה בגלריה
כתובת "כהנא צדק" רוססה על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו בשרונה
כתובת "כהנא צדק" רוססה על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו בשרונה
כתובת "כהנא צדק" רוססה על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו בשרונה
(צילום: המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו)
8 צפייה בגלריה
השלל שנתפס אצל החשוד שנעצר
השלל שנתפס אצל החשוד שנעצר
החפצים שנתפסו אצל החשוד שנעצר לפני תחילת המצעד
(צילום: דוברות המשטרה)
חברותיה הוסיפו: "תרבות גאה, חופש, אהבה, שוויון ואהבה. מה צריך יותר מזה? תאהבו את עצמכם, תהיו חופשיים, תאהבו אחד את השני, תהיו מי שאתם ותחגגו - כי אין לנו ארץ אחרת ובאנו להנות. יש שפה אחת בינלאומית שהיא נקראת שפת האהבה".
שגית מסביון שהשתתפה במצעד אמרה: "באתי להנות מהאווירה. זו חגיגה של זכויות הפרט, חירויות אישיות וליברליזם, זה חשוב מאוד קצת מזה בימים כאלה שאנחנו עוברים כולנו. פעם ראשונה שאני פה ואני מאוד נהנית, באתי לספוג את האווירה ולצלם".
8 צפייה בגלריה
עדי ביטי במצעד הגאווה בתל אביב
עדי ביטי במצעד הגאווה בתל אביב
"כיף להיות פה". עדי ביטי
(צילום: נדב אבס)
הזמרת עדי ביטי השתתפה גם היא במצעד, וסיפרה על על השיר שכתבה עבורו. לשיר קוראים 'גריינדר' ואני מופיעה פה", היא אמרה. "אני נורא נורא מתרגשת, הכי כיף בעולם. פגשתי חלק מהבנות שיהיו איתי בקליפ והכרתי עוד מלא אנשים מדהימים וצבעוניים. זו שנה ראשונה שאני עושה שיר לכבוד המצעד וזו פעם ראשונה שאני מופיעה פה. זה משהו שרציתי לעשות הרבה זמן ולא יצא לא כל כך. אני שמחה שזה יצא השנה במיוחד בתקופה הזאת, וכיף להיות פה".
היום תיערך מסיבת הגאווה המרכזית בפארק גני יהושע, מ-12:00 עד 18:30, שצפויה לכלול מאות אלפי משתתפים מהארץ ומהעולם. את האירוע ינחו נדב בורנשטיין וליעוז לוי, ועל הבמה יופיעו איגי וקסמן, איזי, אלין גולן, אקו, ג'יין בורדו, חן אהרוני, מאיה בוסקילה, מירי מסיקה, נונו, נועה תשבי, נוער שוליים, נטע ברזילי, נס X סטילה, עברי לידר, עדי ביטי, עדן דניאל גבאי, עמרי סמדר ושלומית אהרון, רד אקסס, ריף כהן, רוני דואני, רן דנקר, שירי מימון, שחר טבוך, שיר זוארץ, שפיטה ותמיר גרינברג. בעמדת הדיג'יי ינגנו אלירן הלוי וינון יהל.
8 צפייה בגלריה
כריסטוף מגרמניה
כריסטוף מגרמניה
"יש פה סובלנות ואהבה". כריסטוף מגרמניה
(צילום: נדב אבס)
בתוך כך, המשטרה השלימה את היערכותה לקראת ההופעה של עופר ניסים בגני יהושע מחר, בין השעות 16:00 ועד 23:00. החניונים שיופנו לקהל המשתתף באירוע הם הטניס, גני יהושע וקניון איילון. עבור ציבור המגיעים באופניים או קורקינט יוצבו מתחמים ייעודיים מטעם ההפקה שיהיו משולטים בדשא מחוץ למתחם האירוע בחניית המימדיון וצפונית לאגם הגדול.
במשטרה פרסמו הנחיות לציבור המשתתפים באותו אירוע: חל איסור מוחלט לקשור אופניים או קורקינטים לגדרות של מתחם האירוע, לא תותר כניסה עם חפצים חדים או בקבוקי זכוכית, לא תותר כניסה עם כיסאות או מחצלות, לא תותר כניסה עם קסדות, לא תותר כניסה עם קורקינטים או אופניים, לא תותר כניסה עם סוללות של אופניים או קורקינטים, וחל איסור על הטסת רחפנים או כלי טיס מכל סוג. כמו כן, במשטרה ממליצים לעשות שימוש בקווי התחבורה הציבורית ולהתעדכן במוקדי השירות ובאתרי האינטרנט של חברות ההסעות הציבוריות.
פורסם לראשונה: 22:51, 08.06.23