ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (חמישי) לפיקוד צפון ואמר כי לישראל "תוכניות מפורטות, חשובות, אפילו מפתיעות" - בזמן שבגליל העליון נשמעות אזעקות ללא הפסקה, המטחים מלבנון נמשכים ושריפות בוערות במוקדים שונים בצפון.
לאחר רצף התרעות הערב, הודיע צה"ל כי שני כטב"מים חדרו לשטח ישראל - אחד מהם יורט והשני התפוצץ באזור קריית שמונה. במקביל, חיל האוויר תקף שורת מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו: מבנים צבאיים של חיזבאללה בעייתא א-שעב, רב א-תלתין ומרכבא, וכן מבנה צבאי ושתי עמדות תצפית באל-עדייסא.
ביקור נתניהו בפיקוד צפון
(צילום: - מעיין טואף / לע״מ)

במהלך הביקור בפיקוד, קיבל ראש הממשלה סקירה מבצעית ממפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין על הפעילות ההתקפית וההגנתית הענפה בגזרה. נתניהו שוחח עם אלוף הפיקוד ומפקדי האוגדות על התוכניות המבצעיות המפורטות בזירה, ובהודעה מטעמו נכתב כי שמע על הנחישות בקרב האוגדות לפעול ככל שנדרש להשבת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון.
"אנחנו פועלים כל הזמן בחזית הצפון. עד עכשיו חיסלנו מאות פעילי חיזבאללה, ועוד היד נטויה - גם היום", הוסיף נתניהו. "יש לנו תוכניות מפורטות, חשובות, אפילו מפתיעות. אבל אינני משתף את האויב בתוכניות הללו, שנועדו לעשות שני דברים: להחזיר את הביטחון לצפון, ולהחזיר את התושבים בבטחה לבתיהם. אנחנו נחושים להשיג את שני הדברים גם יחד".
תיעוד השריפות באצבע הגליל

חיסול "המורה-המחבל"
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
המחבל מחמד עלי נאסר פראן
המחבל מחמד עלי נאסר פראן
פראן, מקום החיסול בנבטיה
זמן קצר לפני פרסום הודעתו של נתניהו, דווח בלבנון כי כטב"ם תקף אופנוע באל-מנסורי - אבל נוסעיו לא נהרגו, והטיל פגע דווקא בקשת מבטון.
גם היום נשמעו אזעקות ללא הפסקה בקריית שמונה ובאצבע הגליל. עשרות רקטות שוגרו מלבנון, ושריפות פרצו באזור. גם שעות לאחר הירי פעלו לוחמי האש בכמה זירות שריפה עיקריות בשטחים פתוחים באיילת השחר וליד בית הלל. עשרה צוותי כיבוי פועלים באזור, ובכבאות אמרו כי הם קרובים להשגת שליטה על האש.
2 צפייה בגלריה
שריפות בגליל העליון
שריפות בגליל העליון
השריפות בגליל העליון
(צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל)
אחרי אחד המטחים קיבל חיזבאללה אחריות לירי עשרות קטיושות וטילי פלק לעבר מפקדה בבית הלל - וארגון הטרור הלבנוני טען כי הירי היה בתגובה לחיסול בכפר דג'אל ולפגיעה בתלמידים. כלי טיס של חיל האוויר חיסל מוקדם יותר את מוחמד עלי נאסר פראן, האחראי על תשתית לייצור והצטיידות באמצעי לחימה של חיזבאללה בדרום לבנון. לפי דיווחים במדינה, פראן היה מורה לפיזיקה בתיכון "א-סבאח" בנבטיה. באחד האתרים הלבנוניים ציטטו גורם חיזבאללה שאמר כי בשנים האחרונות ארגון הטרור מצרף לשורותיו גורמים בעלי התמחויות מדעיות, וכבר לא מסתמך רק על לוחמים חזקים.
לפי דובר צה"ל, פראן עסק בשנים האחרונות בייצור אמצעי לחימה אסטרטגיים וייחודיים של חיזבאללה, וחלק מהתשתיות שעליהן היה אחראי בדרום לבנון הותקפו במהלך החודשים האחרונים. בצבא ציינו כי "סיכולו מהווה חלק מפעילות צה"ל וכוחות הביטחון לפגיעה בהתעצמות ארגון הטרור בנשק ואמצעי לחימה המיועדים לפגוע בעורף הישראלי".
מוקדם יותר, סוכנות הידיעות הלאומית הלבנונית דיווחה כי אדם אחד נהרג בתקיפת ברכב בנבטיה. בדיווח צוין כי שלושה תלמידים שהיו בדרכם לבית ספר נפצעו בתקיפה. לפי העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, השלושה עברו במקרה ליד אוטובוס בית ספר בזמן התקיפה - ונפצעו.
תושבים מהצפון בשיחה עם ynet
(צילום: ירון ברנר)

תושבי הצפון, שסובלים מחילופי האש בגבול הצפון כבר קרוב לשמונה חודשים, ביקרו הבוקר בחריפות את התנהלות הממשלה. ניסן זאבי, תושב כפר גלעדי שבאצבע הגליל, סיפר בשיחה עם ynet על המצב בצפון בצל הירי הבלתי פוסק של חיזבאללה. "יש לנו אתגר ענק, הקהילות שלנו מבקשות תשובות בכל כך הרבה נושאים. במקביל, אנחנו מנסים לתחזק את העסקים שלנו - החקלאות, המחצבות. אנחנו מאוד קרובים לכפר עוין של חיזבאללה, שממנו נורים רוב טילי הנ"ט. המצב לא פשוט", אמר.
אבי לוק, תושב שלומי שבגליל המערבי, הוסיף: "אני מרגיש הפקרות, פשוט הפקרות. שכחו מאיתנו. קהילות התפרקו, צעירים עזבו ולא יחזרו כבר". לוק ציין כי הצביע לממשלה הנוכחית, ואמר כי הוא מאוכזב ממנה - "שכחו אותנו", הדגיש.
אופיר שיק לב, תושב בית רימון וסגן ראש מועצת הגליל התחתון, הסביר כי "יש ציפייה מהממשלה שתתעשת ותעשה את עבודתה. זה פשוט לא ייאמן הסחבת שמתרחשת. אני חושב שכולם מבינים שבלי מהלך צבאי דרמטי אמיתי אף אחד לא יקנה לוקשים של הממשלה בדבר הסכם שכביכול מרחיק מישהו. בסוף פעיל חיזבאללה זה בן אדם, שיכול פשוט להחליף את המדים ולהישאר בדרום לבנון. אי אפשר לספר סיפורים יותר אחרי 7 באוקטובר".
פורסם לראשונה: 18:17, 23.05.24