חיזבאללה הודיע הבוקר (יום ה') על הרוג נוסף משורותיו, 313 מתחילת המלחמה, שחוסל לפי בלבנון בתקיפת צה"ל על רכב בנבטיה שבדרום לבנון. שמו הוא מוחמד עלי נאסר פראן, תושב נבטיה, שלפי דיווחים בלבנון היה מורה לפיזיקה בתיכון בעיר. צה"ל אישר שחוסל, ומסר שפראן היה אחראי על תשתית לייצור והצטיידות באמצעי לחימה של חיזבאללה בדרום לבנון.
בתגובה לחיסול, שיגר חיזבאללה כ-30 רקטות הבוקר במטח כבד לעבר אזור איילת השחר בגליל העליון, שבעקבותיהן פרצו שריפות באזור. כלי טיס של חיל האוויר תקף את המשגר שביצע את אותם שיגורים.
תיעוד חיסולו של פראן
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
המחבל מחמד עלי נאסר פראן
המחבל מחמד עלי נאסר פראן
המחבל מוחמד עלי נאסר פראן. "סיכולו - פגיעה בהתעצמות חיזבאללה"
3 צפייה בגלריה
זירת החיסול באזור א-נבטיה שבדרום לבנון
זירת החיסול באזור א-נבטיה שבדרום לבנון
זירת החיסול בנבטיה
צה"ל אישר כאמור שכלי של חיל האוויר חיסל את פראן, שהיה אחראי על תשתית לייצור והצטיידות באמצעי לחימה של חיזבאללה בדרום לבנון. בשנים האחרונות, כך נמסר, הוא עסק בייצור אמצעי לחימה אסטרטגיים וייחודיים של חיזבאללה, וחלק מהתשתיות עליהן היה אחראי בדרום לבנון הותקפו במהלך החודשים האחרונים. סיכולו מהווה חלק מפעילות צה"ל וכוחות הביטחון לפגיעה בהתעצמות חיזבאללה בנשק ואמצעי לחימה המיועדים לפגוע בעורף הישראלי.
מוקדם יותר כ-30 רקטות, כאמור, שוגרו ליישובים בגליל העליון, בין היתר לקיבוץ איילת השחר. בחצור הגלילית וצפת תועדו יירוטים בשמיים, ותושבים דיווחו על רעש כבד. נכון לשלב זה לא ידוע על נזק או נפגעים כתוצאה מהמטח. זמן קצר לאחר מכן עדכן דובר צה"ל כי בסגירת מעגל מהירה, כלי טיס של חיל האוויר תקף את המשגר שביצע את השיגורים לגליל העליון.
באחד האתרים הלבנוניים ציטטו גורם בחיזבאללה שאמר כי בשנים האחרונות ארגון הטרור השיעי מצרף לשורותיו גורמים בעלי התמחויות מדעיות, וכבר לא מסתמך רק על "לוחמים חזקים". ישראל, כך דווח, מכוונת לאותם פעילים, במיוחד אלה הקשורים לתחומי הנדסה ופיזיקה.
רק לפני שבוע חיזבאללה פרסם כי חוסל בתקיפת צה"ל מוחמד חסן עלי פארס בן ה-34, שלפי פרסום של המרכז החינוכי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון, "עלמא", היה בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת טהרן ברובוטיקה ובינת מכונות. בין 2018 ל-2021 הוא השתתף בכמה מחקרים שפורסמו, ורובם עוסקים באיתור מטרות מרובות מחוץ לטווחי הראייה.
העסקת אזרחים לשורות ארגון הטרור היא לא תופעה חדשה, ובכל זאת קיים פער גדול מאוד בין הצורה שבה מוצגים ההרוגים בתקשורת הלבנונית לבין ההודעות על מותם שיוצאות מחיזבאללה - שלוקח עליהם אחריות כפעילים שלו. בינואר חוסל עלי אחמד סעד, תושב בינת ג'ביל שבדרום לבנון, שבהודעה על מותו בתקשורת הלבנונית, כמו באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד", הוצג כמורה ללא שום קשר לחיזבאללה. ברשתות החברתיות גם הופצו סרטונים שלו עם תלמידים בבית הספר. כמובן שבהודעת חיזבאללה הוא הוצג קצת אחרת, וכך גם בהלוויה ההמונית עם פעילי הארגון שהתקיימה בבינת ג'ביל שבדרום לבנון.
תיעוד: יירוטים לאחר המטח הכבד לצפון

3 צפייה בגלריה
המחבל מחמד עלי נאסר פראן
המחבל מחמד עלי נאסר פראן
פעיל בכיר בחיזבאללה, ומורה. מוחמד עלי נאסר פראן לצד התלמידים
אירוע דומה התרחש אחרי תקיפה ישראלית בכפר מרכבא שבדרום לבנון בחודש דצמבר, שבה עלי שועייב, כתב אל-מנאר בלבנון, צילם את עצמו על רקע ההריסות בכפר. התקיפה שבוצעה שם הביאה למותו של ויסאם חמוד, ששועייב טען כי עבד כ"פקיד של העיירה וסייע לתושבים שעדיין נמצאים בכפר". חיזבאללה כמובן גם במקרה הזה הציג אותו מעט אחרת.
מאז שחיזבאללה החל לפרסם את שמות ההרוגים משורותיו, עם תחילת הלחימה בזירה הצפונית, ליד כל הרוג נכתב גם שם היישוב שממנו הוא הגיע. ניתן לראות בבירור כי הרוב המוחלט של הרוגי חיזבאללה חיו בכפרים ובעיירות בדרום לבנון, באזור הגובל עם ישראל. רובם מנהלים אורח חיים רגיל לחלוטין עד שהם נקראים למשימה, ומכאן הקושי הגדול שיהיה, גם לפי דרישות ישראל, להזיז אותם צפונה.