מאז 7 באוקטובר נפרצו ברחבי הגדה המערבית לפחות 15 דרכים לא חוקיות חדשות ונבנו חמישה מאחזים לא חוקיים. כך עולה מתחקיר וידיאו שפרסם בסוף השבוע העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל". לפי התחקיר, הדרכים נפרצות על ידי כלים לא מסומנים, העבודה מתבצעת תוך מספר ימים וכמה ממקימי המאחזים ממומנים חלקית בידי ממשלת ישראל.

התחקיר מתמקד בעיקר בדרך שנפרצה ימים ספורים אחרי ה-7 באוקטובר בכפר הקטן פרח'ה שנמצא כ-30 ק"מ מדרום לשכם. ראש הכפר, מוסטפה חאמד, סיפר לעיתון כי בדרך כלל בנייה של דרכים חדשות באופן חוקי היא תהליך של כמה שנים, אבל הדרך החדשה נוצרה תוך ימים. "הם משתמשים במלחמה בעזה ככיסוי", אמר חאמד. לפי התחקיר, הדרך הזו מתחברת למאחז לא חוקי חדש. "המטרה היא לחבר התנחלויות מבוססות כמו אריאל ועמנואל למאחזים בלתי חוקיים", אומר התחקיר, "ובסופו של דבר החיבור יחתוך את הגישה של הפלסטינים לרוב אספקת המים שלהם וגידולי הזיתים".
1 צפייה בגלריה
מפת המאחזים שמציג התחקיר
מפת המאחזים שמציג התחקיר
מפת המאחזים שמציג התחקיר
(מתוך סרטון ה"וול סטריט ג'ורנל")
תחקיר הווידיאו מציג גם צילומי אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים, והוכחות לכאורה כי ממשלת ישראל מקציבה סכומים למימון של חימוש מתנחלים. לדברי הג'ורנל, ממשלת ישראל סירבה להגיב וצה"ל אמר כי "התקריות נמצאות בחקירה".
בתקופה האחרונה הטילו ארה"ב, ואחריה גם בריטניה וצרפת סנקציות על מתנחלים ספציפיים אשר מואשמים ב"אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית". הסנקציות כוללות איסור כניסה למדינות הללו וגם עיצומים כלכליים בדמות הקפאת חשבונות בנק.