ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' כינס הבוקר (שני) מסיבת עיתונאים בעקבות הקטטה ההמונית אמש בין שתי חמולות בדואיות מחוץ לשערי בית החולים סורוקה בעירו, שעוררה בהלה נרחבת בקרב צוותי הרפואה והמטופלים שם - ושבמהלכה נעצרו 19 בני אדם ונפצעו כמה מהמעורבים. "אנחנו נמצאים במשבר. בשעת חירום לאומית", אמר דנילוביץ'. "צריך לקרוא לילד בשמו, אני תמיד ממלכתי. אבל מדובר במלחמה אמיתית על הדמוקרטיה של כולנו. יש פה טרור אזרחי שמתחיל אט אט להשתלט על המדינה. זה קורה בכל מקום".
במקביל לדברי ראש העיר, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי מסר הבוקר כי שוחח עם מנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש. המפכ"ל, כך נמסר, הדגיש בפניו שהמשטרה רואה בחומרה כל אירוע אלימות וירי ובפרט כזה שמתבצע במוסד ציבורי. "תפקידו של בית חולים והצוות הרפואי הוא להציל חיים ולא נאפשר פגיעה, לא במוסד ולא בתחושת הביטחון של העובדים, ציבור החולים והמבקרים", אמר. המפכ"ל ציין כי כ-80 שוטרים הוקפצו אמש לאירוע ופעלו במהרה להשבת הסדר. הוא הוסיף כי זהות היורה בקטטה ידועה למשטרה – וכי כעת הכוחות של מחוז דרום פועלים לעצור אותו לחקירה.

10 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ', הבוקר
(צילום: חיים הורנשטיין )
10 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
(צילום: חיים הורנשטיין )
בדבריו במסיבת העיתונאים, הוסיף ראש העיר דנילוביץ' כי "נשק חם נמצא בכל מקום בחברה הישראלית. מקרים של רצח הפכו לדבר שבשגרה ואף אחד לא מתעורר. מישהו צריך לבוא ולדבר קודם כל עם הציבור הישראלי. הוא מאבד את הביטחון האישי שלו. ציפיתי הבוקר שראש הממשלה והשר לביטחון פנים יהיו כאן. כי אתמול קרה מקרה חמור מאוד. מה שקרה אתמול זה אובדן שליטה של מדינת ישראל. קברניטי המדינה היו צריכים להיות פה ולדבר במסר חד וברור. כי בכל רגע נחצה עוד קו אדום".
דנילוביץ', שאמש לא התייחס לקרב החמולות מחוץ לבית החולים, ודובר העירייה שלו אף טען כי לא מדובר בעניינה מכיוון שהקטטה התרחשה בשטח בית החולים ולא באחת משכונות העיר, אמר הבוקר כי הוא לא מתחמק משאלות העיתונאים. "הגיע הזמן לעשות לזה סוף. אני לא מתחמק. לא בורח. אני נמצא מול הציבור ומתראיין. אני לא מתחבא. אין לי את כל התשובות. אבל בכל זאת אני כאן. אני כאן מכיוון שמישהו אחר היה צריך להיות כאן בחודשים האחרונים ולדבר עם הציבור ולהסביר מה עושה המדינה. באילו פעולות היא נוקטת להחזיר את הביטחון האישי".
למרות הביקורת שלו על המצב הנוכחי, דנילוביץ' הדגיש: "אני מלא הערכה למשטרת ישראל. לקצינות ולקצינים. לשוטרות ולשוטרים. הם עובדים סביב השעון ואני נמצא איתם בשטח. המדינה צריכה להחליט לתגבר אותם. אני יודע מה המגבלות שלהם. הבעיה הרבה יותר מורכבת. הכתובת היא כתובת אחת: ממשלת ישראל, מדינת ישראל, קובעי המדיניות. המדינה צריכה לקבל החלטה. אולי קשה לה. צריך לקרוא לילד בשמו. המדינה צריכה לקבל החלטה להתחיל להילחם בטרור האזרחי עד חורמה. מדינה שמתפארת בידה הארוכה, זו שיודעת להגיע לארכיון הגרעין האיראני – לא יודעת לטפל בחמולות ומליציות ולהגיע אליהן?".

10 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
החלונות המנופצים בבית החולים, אמש
(צילום: חיים הורנשטיין)
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
המפכ"ל: "יודעים מי ירה, נגיע אליו". זירת הקטטה אמש בסורוקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
10 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
(צילום: חיים הורנשטיין)
דנילוביץ' הזכיר כי הבעיה כלל אינה חדשה, והתפרצה במלוא עוזה גם במהלך המהומות שליוו את מבצע "שומר החומות" במאי האחרון. "ככה פתאום התעוררנו? ראינו את זה ב'שומר החומות'. רחובות מדינת ישראל מוצפים באקדחים וכלי נשק אוטומטיים. מה קורה לנו? איפה המשילות? זה מה שקורה כשלא מגיבים בהתחלה. כאשר מבליגים או לא מגיבים בנחישות להטרדה. הטרדה הופכת לאחר מכן לאונס. וכאשר יש קטטה ולא מגיבים אליה בחריפות אז שולפים סכינים ואחר כך יריות וכלי נשק אוטומטיים.
"מה הדבר הבא? עוד קו אדום נחצה. ועוד קו אדום נחצה. הציבור רוצה תשובות. אנחנו רוצים פתרונות. הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק. להפסיק להגיב לפשיעה. אנחנו כל הזמן מגיבים לפשיעה. הגיע הזמן לרדוף אותה. ליזום ולפעול בנחישות. לא מבצע. דרוש טיפול שורש. ואת זה לא אני צריך להגיד אלא ראש הממשלה והשר לביטחון פנים ושר הביטחון וכל מי שמרכיב את הממשלה הזו".

תפתיעו, תשתמשו בכלים לא-קונבנציונליים

ראש העיר באר שבע הוסיף כי "בסוף זו הדמוקרטיה של כולנו. וכאשר המציאות משתנה אי אפשר לטפל בה באותם כלים. צריך למצוא כלים חדשים לא קונבנציונליים ומפתיעים. לא את עיר המטרופולין צריך לסגור. מדינה ריבונית שיודעת לשלוט לא צריכה לסגור את רחובות הערים. אנשים לא צריכים לפחד להסתובב בה, יהודים ולא יהודים. המדינה צריכה לרדוף אותם בבתים שלהם. בסליקים שלהם. לא אנחנו צריכים לפחד אלא הם".

הוא קרא גם לערב את שב"כ במאבק בפשיעה, דבר שעליו כבר הכריז בעבר ראש הממשלה נפתלי בנט, אם כי לא ברור עדיין באיזה אופן בדיוק הדבר יתבצע. "להכניס גם את שב"כ", אמר הבוקר דנילוביץ'. "יש נבחרי ציבור שאומרים שלא צריך לעשות זאת. מה פתאום. כשיש מלחמה משתמשים במודיעין ובכל הכלים. כל יחידה מובחרת. בדיוק מה שקרה לנו עם עזה. זה התחיל בטפטוף. בראשית הכהונה שלי אמרו שאין להם את היכולות ושזה לא יגיע. וזה עבר לאשדוד, לאשקלון, לתל אביב, לראשון לציון. אין סוף לפשיעה. זה יגיע וזה הגיע לכל מקום. ממשלת ישראל תתעוררי. הציבור מאבד את הביטחון. התייצבו מול הציבור. זה נכון. צריך להתמודד עם מציאות מורכבת".
דנילוביץ' הדגיש כי אין פתרון מהיר למשבר: "אין פתרונות קסם. כולנו מבינים שצריך לטפל בצורה חריפה והדרישה החד משמעית שלנו זה להתחיל לפעול ולפרק את המליציות מהנשקים. להחזיר את הסדר. הרתעה. אכיפה. ענישה. הם המרכיבים החשובים בדמוקרטיה וצריך להתחיל להשתמש בהם".
הוא סיכם את דבריו: "שום דבר הוא לא גזירת גורל. מדינה ששמה את הנושא בראש סדר העדיפות שלה, שמבינה שזו שעת הכושר להכריע את הטרור האזרחי, צריכה לעשות מעשה. יש פתרון. צריך רק להחליט ולפעול בנחישות. אני יודע שרבים רוצים לשמוע אותי וחבריי ראשי הרשויות. רוב הציבור הוא נורמטיבי. גם הוא מפוחד. אני יודע שגם לקולגות שלי ראשי הרשויות לא נעים. מדובר בחמולות שהם מכירים. אבל אין ברירה. ההתמודדות משותפת. אנחנו לא רוצים לדבר בהכללה. אך כולנו צריכים להתייצב ולומר דברים ברורים ובאומץ. את הטרור האזרחי הזה צריך לעקור מהשורש. ברגע שכולנו נדבר באותה שפה החברה הישראלית תנצח ומדינת ישראל תוכל להשיב את השקט".

הקטטה אמש, נזכיר, פרצה בעקבות סכסוך דמים בין משפחת אל-קסאסי למשפחת אל-טלאלקה ברהט, שמקורו ברצח של אחד מבני אל-קסאסי לפני כמה שנים. בעקבות זאת חלק מבני משפחת אל-טלאלקה "הוגלו" ליישוב חורה. רק שעות אחדות לפני הקטטה נעשה ניסיון נוסף להשיג סולחה בין שתי החמולות. הקטטה עצמה החלה לאחר שבני המשפחות נקלעו זה לזה בשטח בית החולים, אחרי שאחד מהם פונה לשם כשנפצע בתאונה.

רגעי הבהלה: "מרגישים כמו אחרי פיגוע"

גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הבוקר לפשיעה המשתוללת במגזר הערבי, ואמר בפתח ישיבת צוות השרים המיוחד שהוקם למאבק בתופעה הזו: "אנחנו מטפלים באופן סדור בבעיות שכבר התרגלנו שאין מה לעשות איתן, שהן כרוניות, בעיות שרגילים להדחיק אותן. המשימה שלנו היא לא להוריד את הרגל מהגז, אלא להמשיך בכל הכוח עד להשלמת המשימה". כשברקע מבצע תפיסת הנשק הגדול בצפון, הוסיף בנט כי כמות הנשק הבלתי-חוקי במגזר היא כמו של "צבא קטן", וכי את המאגר הזה יש להמשיך ולרוקן, כלשונו.
10 צפייה בגלריה
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
בנט בוחן נשקים שנתפסו במבצע בשבוע שעבר. "לא להוריד את הרגל מהגז"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
10 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
נפתלי בנט בפתח ישיבת צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
רה"מ, בפתח הישיבה הבוקר של צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית
(צילום: חיים צח, לע"מ)
10 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
הקטטה בסורוקה עוררה כאמור בהלה גדולה בקרב הצוותים והמטופלים במוסד הרפואי. מנהל המיון בסורוקה וסגן מנהל בית החולים, ד"ר דן שוורצפוקס, סיפר הבוקר במשדר באולפן ynet כי בעקבות הקטטה פונו למיון כמה פצועים, חלקם ממכות וחלקם מדקירות. בהמשך היו לדבריו כמה רגעים, שייתכן שנמשכו כחצי שעה, שבהם לא שמעו דבר בתוך המיון.
בהמשך, סיפר, "מגיע אליי אחד מעוזרי רופא ואומר לי 'דן, תקשיב, יורים בחוץ'. אז יצאתי מיד החוצה והגעתי לפתח וככה ראיתי עדיין אנשים יורים וראיתי שקורה משהו. אמרתי 'כולם, פנימה'. הכנסנו את כל האנשים פנימה, כרזתי בכריזה שיש אירוע ירי בחוץ, שאף אחד לא ייצא, סגרנו את הדלתות והעסק המשיך".
הוא נשאל אם חשש לחייו באותם רגעים, והשיב: "ברור שבאותו רגע לא עסוקים בחשש לחיינו, אלא עסוקים בלראות שהכול מתנהל כמו שצריך, לדאוג שהאנשים נכנסים, שאף אחד לא בסיכון. ברור לחלוטין שברקע עומדת ההבנה שאוטוטו גם מישהו בסוף, אפילו כדור תועה יקרה פה משהו, אנחנו הרי לא יודעים איך זה ייגמר בין שני הצדדים הניצים. אחר כך כשהעסק נרגע ובחוץ התפזר, פשוט אתה יושב כמה דקות להגיד: 'רגע, מה היה לנו כאן', ומה שהיה לנו כאן זה אירוע שהיה יכול להתפתח לאירוע פשוט נורא – והיה יכול לגלוש לתוך המיון".
הוא ציין שגם בתוך חדר המיון הייתה מתיחות רבה, כיוון שלשם פונו פצועים מהמשפחות היריבות. "הרחקנו אותם קצת, שכבו שני פצועים מהצד השני והיו להם מלווים מהמשפחות והתחיל מתח גם שמה וגם בזה היינו צריכים לטפל, אבל מהר מאוד הבנו שהאירוע הזה נגמר מבחינתנו, למרות שמדובר בעיניי בחציית קו אדום שהיא בלתי נסבלת".
10 צפייה בגלריה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
ירי סמוך לבית החולים סורוקה
הקטטה אמש בסורוקה. מנהל חדר המיון: "חששנו שתגלוש פנימה"
10 צפייה בגלריה
הזכוכיות המנופצות
הזכוכיות המנופצות
(צילום: אילנה קוריאל)
אלמוג כהן, יו"ר הוועד להצלת הנגב, התראיין גם הוא במשדר באולפן ynet, וטען כי הירי במהלך הקטטה לא היה רק מחוץ לבית החולים, אלא גם בתוכו. "היו יריות בתוך סורוקה, אם זה היה באיכילוב היינו מקבלים היום בבוקר מבצע של אלפי שוטרים והיו ממגרים את הפשיעה וישיבות חירום, ופתאום פה בבאר שבע זה בסדר שיש יריות".
הוא קרא לממשלה לפעול בדחיפות: "למה אנחנו מחכים? ממשלת ישראל חייבת להתעורר עוד היום, להכריז על הנגב כאזור אסון לאומי, להזרים לפה כוחות, לצאת למבצע למיגור הפשיעה. העיר מרגישה הבוקר כמו אחרי פיגוע. התושבים מרגישים כאילו הם אחרי פיגוע. אתמול בערב לפחות 5-4 משפחות דיברו איתי, אמרו לי 'אלמוג, אנחנו מתכוונים לעזוב את העיר'".

ראש העיר רהט מתנצל: "מתבייש, גופי רועד"

שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, התייחס לדבריו של ראש העיר דנילוביץ' בנוגע לחציית הקווים האדומים, ואמר כי הקטטה ההמונית אמש לא הפתיעה אף אחד מתושבי הדרום: "שום קו אדום לא נחצה, שכן כל הקווים האדומים נחצו ונמחקו זה מכבר. מי שפורצים למשקים חקלאים, מי שמשתוללים בכבישי הנגב ומי שמטרידים נשים ברחובות באר שבע, בלי תגובה כמעט של רשויות החוק, הם אלה שהביאו את זירת האלימות שלהם עכשיו לבית החולים.

"רשויות החוק והמשפט שמבליגות ומכילות חייבות להדק את אכיפת החוק על הפורעים. והדברים האלה נכונים גם בכול הנוגע למדיניות ההכלה ברצועת עזה או במאבק נגד גניבות הנשק מבסיסי צהל בדרום. אסור להכיל עוד את ההכלה. זהו אינטרס משותף לכל אזרחי ישראל, יהודים וערבים", הוסיף.
בתוך כך, ראש העיר רהט פאיז אבו סהיבן היה אמור להגיע היום לירושלים ולהציג במשרדו של יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, את תוכנית החומש לעיריית רהט. אולם בגלל האירוע הקשה הוא ביטל את הנסיעה ויגיע לבית החולים סורוקה בבאר שבע כדי להתנצל אישית בפני מנהל בית החולים. אבו סהיבן סיפר כי "אני צריך להגיע למנהל בית החולים סורקוה ולהתנצל על אירוע שאנחנו מוקיעים ומגנים אותו. אני ראש רשות ואחראי על כל דבר שקורה בעיר שלי, לטוב ולרע. וזה אירוע שאנחנו מגנים אותו".
ראש העיר רהט הוסיף כי הוא "מתבייש" מהאירוע וציין כי גופו רועד ממש: "זה מכעיס אותי מאוד. אבל המדינה מתייחסת בחומרה גדולה יותר לאירוע שקורה בבאר שבע. זה בסיס לאפליה. אבל זה קרה בתוך בית חולים. וזה כאילו קרה בתוך מסגד. דין בית חולים כדין מסגד. וזה מקומם. אי אפשר לעבור על אירוע כזה על סדר היום. אבל צריך לטפל בשורש הבעיה. ושורש הבעיה הוא אוכלוסיה שנמצאת באשכול סוציו-אקונומי 1, בלי תשתיות. כל אלה הבסיס לאלימות והפשיעה. אנשים פה חיים בצפיפות נוראית, במגרש אחד חיות 10 משפחות וזה תשתית לאלימות פשיעה".
איתמר אייכנר וגלעד כהן השתתפו בהכנת הכתבה