3 צפייה בגלריה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
אסור לאכול מוצרי חלב או להתקלח לפני הוותיקים. אילוסטרציה
(מתוך אתר צה"ל)
על החיילים החדשים נאסר לישון במיטות התחתונות, לצעוק אמירות כמו "עד מתי" ו"כמה עוד", לאכול מוצרי חלב מסוימים כגבינות צהובות ולהתקלח לפני החיילים הוותיקים. הצעירים שהעזו להפר חוקים אלו זכו לקללות מצד לוחמים ותיקים ולעיתים אף הוכו פיזית. זה מה שהתרחש בפלוגת הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) של גדוד ההנדסה הקרבית 605, ונחשף לפני כארבעה חודשים ב-ynet וב-"ידיעות אחרונות".
בחטיבה 188 ניסו להיאבק בתופעה החמורה, אך לאחר שכל הניסיונות כשלו אישר קצין הנדסה ראשי, תת-אלוף עידו מזרחי - בצעד חריג שכמותו לא זכור בצבא בשנים האחרונות - לפרק את הפלוגה שמפעילה בשגרה ובמלחמה כלים הנדסיים כדחפורי D-9, לצד טנקים וכוחות חי"ר בעומק שטח האויב. בימים הקרובים יפוזרו כ-100 לוחמים וקצינים ביחידות החיל השונות, והפלוגה תוקם מחדש עם לוחמים וסגל שונים. עד אז, את משימות היחידה והכוננות שלה למלחמה תתפוס יחידה מקבילה במילואים.
3 צפייה בגלריה
D-9 צבאי
D-9 צבאי
D-9 צבאי
(צילום: יואב זיתון)
בצבא נתנו הזדמנויות רבות לקציני היחידה לתקן את המעוות ולהשליט סדר ומשמעת בפלוגה, אך התרבות העבריינית שפשטה בה הובילה לאובדן שליטה ולהמשך אירועי האלימות. בצה"ל אמרו שמפגני הכוח של הלוחמים הוותיקים הובילו לפגיעה של ממש במרקם הערכי והחברתי של הפלוגה. כמו כן, נערכים תחקירים נוספים כדי לאתר התנהגויות פסולות דומות בפלוגות מקבילות בגדודי ההנדסה הקרבית.
במקביל, בשבועות האחרונים הגיעה חקירת מצ"ח לשלביה המתקדמים וראיות רבות נאספו נגד לוחמים ומפקדים בגדוד, כחלק מהתגבשות כתבי אישום בפרקליטות הצבאית שככל הנראה יוגשו בקרוב. לפי החשד, לאורך השנים האחרונות נהגו לוחמים ומפקדים זוטרים להכות פיזית, להשפיל מילולית ולרדות בחיילים צעירים כתופעה רווחת ביחידה. באחד המקרים, לפחות שני לוחמים נאלצו לפרוש מהגדוד לאחר שנפצעו פיזית ונפשית מהתעללות שעברו על ידי חבריהם ליחידה.

"הוכה במקל מטאטא"

"חיילים צעירים שעבדו כתורני מטבח זכו לאיומים מצד טבחים ותיקים, ואיומים לבל ילשינו", סיפר אחד הלוחמים ביחידה. "כאשר אחד החיילים הצעירים העז לישון לבד בחדר, החיילים הוותיקים זעמו עליו והתירו לו לישון רק על קפיצי הברזל של המיטה - ללא מזרן. לאחר שסירב לכך הוא הוכה במקל מטאטא ברגליו". בשלב מסוים נאלץ אחד החיילים שספג התעללות לעלות סרטון לרשת חברתית, שבה תיאר בדמעות את ההתעללות שעבר. על פי החשד, חיילים אחרים "זכו" למכות נוספות לצורך "חישולם", לצד איומים להשתמש על גופם בספריי ממיס שומנים.
3 צפייה בגלריה
התעללות הנדסה קרבית צה"ל חיילים
התעללות הנדסה קרבית צה"ל חיילים
המקל ששימש לתקיפת חיילים - ורגלו של חייל שנפגע
קצין בכיר בצה"ל אמר אמש ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" כי "המג"ד ומפקד חטיבת 188 עקבו אחר הנעשה בפלוגה מקרוב לאורך השנה האחרונה שבה הם בתפקיד, וראו שלא מדובר בבודדים אלא בתרבות ארגונית שתוביל לכך שהיחידה לא תהיה חזקה במלחמה, לא רק מקצועית אלא גם מבחינת מוטיבציה, אחוות לוחמים וערך הרעות". לדבריו, "לכן הוחלט על צעד כה קיצוני של הפרד ומשול - פיזור כל אנשי הקבע, הקצינים והלוחמים בפלוגה ליחידות אחרות. ייקח לנו כשנה להקים מחדש את הפלוגה".
"חצי פלוגה הייתה קמה בשעת צהריים מהשינה בעוד שהחצי השני, של החיילים הצעירים, היה קם ועובד מהבוקר", סיפרו בכירים בחטיבה. "לאורך השנה האחרונה הענשנו בריתוקים, מחבוש והערות פיקודיות כלפי מפקדים ביחידה. הצעד בו נקטנו ייתן רוח גבית למפקדים בפלוגות אחרות בחטיבה ובכלל להיכנס חזק נגד התופעה, כדי לעקור מהשורש את המעשים הללו. שחטנו פרה קדושה כדי להוכיח שאין דבר חזק יותר מהגדוד עצמו".
לפי העדויות, גם חיילים צעירים אחרים ספגו אגרופים ובעיטות, לעיתים עד כדי דימום, "כדי לחשלם", או רק כי אמרו שהם עייפים. פלוגת הצמ"ה בגדוד היא שפורקה, אבל עיקר האלימות הפיזית והמילולית היו דווקא בפלוגות אחרות בגדוד, בהן בפלוגת המפקדה ובפלוגה מבצעית אחרת. באותה פלוגת צמ"ה שפורקה מיסדו את נהלי הותיקות-צעירות, לטענת החיילים אף בהסכמה חתומה של מפקד הפלוגה. החיילים הוותיקים טענו כי מקרי נפקדות יש בכל יחידה בצבא. חיילים מאותה פלוגה טענו שהפכו אותם לשעירים לעזאזל, בעוד שההשפלות האלימות היו כאמור בפלוגות האחרות בגדוד.
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רואה בחומרה כל התנהגות לא מכבדת בין משרתיו ויפעל בכל הכלים הנדרשים על מנת להבטיח התנהלות ערכית התואמת את ערכיו בכלל יחידותיו. בפלוגה המדוברת התפתחו תופעות ונורמות פסולות שאינן תואמות את רוח צה"ל. בעקבות תופעות אלו, נקטו המפקדים נגד המעורבים הרלוונטיים צעדים פיקודיים. לאחר קיום תהליך בחינה ממושך, הודחו הגורמים שנמצאו כבעייתים מהפלוגה וכעת נבנית מחדש הפלוגה על ידי מפקדי החטיבה. הפלוגה מאוישת כעת באופן מלא על ידי חיילי הגדוד במילואים. מרבית הלוחמים הועברו לשיבוץ מחדש בחיל ההנדסה".