שבוע 11 ברציפות להפגנות נגד המהפכה המשפטית: גם אמש (מוצאי שבת) התייצבו מאות אלפים למחות נגד מהלכי הממשלה. בדומה לאירועי האלימות שהתרחשו בזמן ההפגנות בשבוע שעבר, גם אתמול נרשמו אירועים חריגים שמסמנים על התגברות האלימות כלפי המוחים: במעוז הליכוד באור עקיבא המשטרה נאלצה לסייע לנהגים לברוח מהמקום לאחר שתומכי ליכוד רצו לעברם וחסמו את רכבם, באשדוד והוד השרון טענו מפגינים כי הושלכו עליהם ביצים. בהרצליה: נהג דרס עם רכבו רגל של מפגין.
7 צפייה בגלריה
נהג עלה עם רכבו על רגל של מפגין בהרצליה
נהג עלה עם רכבו על רגל של מפגין בהרצליה
המפגין שנדרס בהרצליה מפונה לבית החולים
(צילום: זאב ינאי)
7 צפייה בגלריה
שוטרים מחלצים מפגינים מהמחאה באור עקיבא
שוטרים מחלצים מפגינים מהמחאה באור עקיבא
"הייתה להם שנאה בעיניים". שוטרים מחלצים את הגר ודן אליאב מהמחאה באור עקיבא
(צילום: איתן גליקמן)
7 צפייה בגלריה
ביצים הושלחו על מפגינים בהוד השרון
ביצים הושלחו על מפגינים בהוד השרון
ביצים שהושלכו על רכב בהוד השרון
7 צפייה בגלריה
ביצים הושלחו על מפגינים באשדוד
ביצים הושלחו על מפגינים באשדוד
ביצים שהושלכו על מוחים גם באשדוד

לראשונה מאז תחילת ההפגנות נערכה אמש מחאה גם באור עקיבא, שהיא, כאמור עיר "ליכודניקית" מובהקת. כוחות גדולים של משטרה ומג"ב נפרסו מבעוד מועד באזור ההפגנה, ובהמשך הגיעו למקום עשרות מפגינים שהניפו דגלי ישראל מאחורי גדר שעליה נתלה שלט עם הכיתוב: "ימנים ושמאלנים מסרבים להיות אויבים". חרף זאת, בהמשך ההפגנה הותקפה אחת המפגינות ורוססה עם קצף, והמשטרה עצרה שלושה מתומכי הליכוד שהשליכו ביצים לעבר מפגינים. בשלב מסוים המשטרה איבדה שליטה, ותומכי הליכוד שהתאספו מול המפגינים נגד המהפכה המשפטית רצו לעברם ואילצו אותם למעשה להתפזר. המשטרה סייעה לעשרה נהגים לברוח מהמקום. בתיעוד מההפגנה נראו תומכי ליכוד חוסמים רכב של מפגינים, תוך שהם מכים בחלונות ויורקים לעבר יושבי הרכב.
הגר ודן אליאב, יושבי הרכב שהותקף באור עקיבא, סיפרו כי פחדו שפעילי הימין "ישברו חלון ויפגעו בנו פיזית. רק רצינו לברוח מאור עקיבא". לדבריהם, "הם דפקו על השמשות, ירקו וקיללו בצורה איומה, הייתה להם שנאה בעיניים. זו הייתה חוויה מאוד לא נעימה. עד לאן השנאה מגיעה?". דן הוסיף בדאגה: "באנו מזכרון יעקב לסייע לתושבי אור עקיבא שרוצים למחות נגד המהפכה המשפטית. פחדנו מאוד, הרגשנו שנאה איומה. לא נירתע, נגיע שוב לאור עקיבא".
"המפגינים צריכים להבין שהם לא יגיעו לכאן יותר. הם ברובם הגדול לא מהעיר, והם לא יפגינו בעיר של הליכוד. הם צריכים להכיר בהפסד שלהם בבחירות", הבהיר דרור אהרון, אחד מתומכי הליכוד שהתייצבו במקום. בין המפגינים הייתה תושבת בנימינה, שרוססה עם קצף, בזמן שאחרים ספגו ביצים. "זו שערורייה מה שקרה כאן. שאני אברח לרכב שלי? זו זכות דמוקרטית להפגין ולמחות", סיפר דביר רחמים, אחד מהמפגינים נגד המהפכה המשפטית שהגיע למקום.
שרה מחדרה הוסיפה: "מסע של אלימות. גירשו אותנו מפה, אבל לא נירתע. נגיע ונמחה גם בעיר מובהקת של הליכוד. אסור לוותר, כי האלימות רק תגבר. מפחיד מה שקרה לנו כאן היום". מפגין אחר, קצין בצה"ל, סיפר כי בדרך לרכבו תושבי המקום צעקו לו "בוגד". הוא אמר: "אני עושה שירות מילואים ומשרת את המדינה, באתי למחות נגד הרפורמה, וקבוצת נערים ירקו לעברי. זה פשוט מזעזע".
7 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית בתל אביב
"שמאלנים בוגדים". שלטים שהניפו פעילי ימין ביגאל אלון בתל אביב
(צילום: מאיר תורג'מן)
7 צפייה בגלריה
דגל כהנא בהפגנת תמיכה במהפכה המשפטית
דגל כהנא בהפגנת תמיכה במהפכה המשפטית
דגל "כך" בהפגנה בתל אביב
גם במוקדים אחרים התלוננו מפגינים על אלימות שהופנתה כלפיהם. בהרצליה, כאמור, נהג דרס עם רכבו את רגלו של מפגין שהשתתף בצעדה, ולדברי המוחים אף יצא מרכבו ותקף מפגינים. באשדוד טענה אחת המפגינות כי "אנשים שעמדו מחוץ להפגנה התחילו לזרוק ביצים, שחלקן פגעו באנשים, ואז הם כנראה ברחו". בסיום ההפגנה ברחוב השחר בהוד השרון הופתעו מפגינים לגלות רעולי פנים שהשליכו לעברם ביצים. "הייתי בהפגנה עם שני ילדיי והוריי. בסיום ההפגנה הלכנו לחניית העפר שבה חנינו, ורעולי פנים לבושים בשחור השליכו עלינו ביצים, שפגעו בשני הרכבים שלנו. הם המשיכו ליידות ביצים לעבר רכבי מפגינים שעליהם היו דגלי המדינה. אנחנו מגיעים באופן קבוע להפגנות וזאת הפעם הראשונה שזה קורה לנו".
ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שיתף את התיעוד מתקיפת המפגינים באור עקיבא, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "עליה קיצונית במפלס האלימות כלפי המפגינים. ההסתה של ממשלת ישראל כלפי המחאה היא זו שגרמה לזה. בריונים אלימים השתוללו הלילה בכל רחבי המדינה. קורא לליכוד לרסן את הבריונים שלו ולראש הממשלה לגנות אותם בתקיפות".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי גינתה גם היא את האלימות נגד מפגינים, ובחשבון הטוויטר שלה כתבה: "אלימות ברוטלית נגד המפגינים באור עקיבא, ניסיון דריסה בהפגנה בהרצליה, המיליציות של נתניהו יצאו לרחובות. נתניהו גינה? מישהו מחברי הליכוד גינה? מישהו מהקואליציה גינה? כלום. נאדה. גורנישט. תזכורת לפעם הבאה שפוליטיקאים במחנה רצים לגנות ולהתנער מאיזה קשקוש, שכלל לא ברור מי ריסס אותו".

המפגינים שהתייצבו גם הפעם: "זה בשביל הילדים שלנו"

בסך הכל, על פי ההערכות, יותר מרבע מיליון בני אדם התייצבו להפגנות ברחבי הארץ. בין המוחים בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב, שם על פי ההערכות הפגינו בסביבות 170 אלף איש, היה גם ישראל שור מקיסריה. הוא סיפר: "אני אח שכול, ובעוד חודש ימלאו 50 שנים למותו של אחי במבצע 'אביב נעורים'. באתי לכאן כדי להגיד שכל הסיפור זה נתניהו, ורק הוא. ברגע שהוא ירד, כל הפיאסקו הנוראי הזה ייגמר". דניאל אורניק (75) נכה צה"ל מפרדס חנה-כרכור, סיפר שהוא עדיין סוחב טראומה ממלחמת יום כיפור, ולדבריו "עם ישראל לא יוותר". הראל בטיש מגדרה אמר: "באתי להוכיח שגם הדור הצעיר פה. שכל מי שיושב בבתים צריך לבוא ולהילחם על הזכויות שלו. הומואים, ערבים, נשים, כולם. זו מלחמה עליכם, על הבית שלכם. אל תישארו אדישים".
"אני יליד קיבוץ כפר מסריק, שירתי 28 שנים כטייס בחיל האוויר, ואני חרד לגורל המדינה ולאובדן הדמוקרטיה", סיפר בני רגב מקריית אונו, שהפגין גם הוא בתל אביב. "רק כך נוכל להמשיך ולהילחם על תקומת הארץ", הוסיף. "הגעתי לכאן כי אין לנו ארץ אחרת. זה בשביל הילדות והילדים שלנו", אמרה אורית מירנדה מפרדס חנה-כרכור.
7 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
ההפגנה המרכזית בקפלן, אמש
(צילום: רויטרס)
גם בחיפה נרשמה נוכחות מרשימה של מפגינים, כש-20 אלף התייצבו למחאה בצומת חורב. "אני חרד למדינת ישראל, ושנגיע למצב של אל-חזור", אמר אדי סושרד, שהפגין במקום. "חושש ממצב שהם יחוקקו סוג של חוקים שיביאו למצב שלא ניתן יהיה לעשות 'יו-טרן' ולחזור למה שהיינו עד עכשיו, למדינה דמוקרטית. לא אסכים לזה. אני חושב שרה"מ נתניהו כבר לא שולט באירוע, הוא נגרר מסביבתו", הוסיף.
זהר קציר, שהפגין גם הוא בחיפה, סיפר על החשש לדור הצעיר: "אני את שירות המילואים שלי כבר סיימתי. אני כמעט בגיל פנסיה אז כבר לא מוטרד לעצמי, אני דואג לנכדים שלי שיתגייסו לצבא". הוא הוסיף כי הוא חושש שבעוד מספר שבועות "לא תהיה כאן מדינה דמוקרטית. תהיה כאן מדינה שהזכויות שלי בה יהיו על תנאי, ויהיו תלויות באנשים שאני לא ממש בטוח שאני סומך עליהם".
פורסם לראשונה: 23:26, 18.03.23