מעצר חריג בשכם, על רקע הביקורת הישראלית נגד הרשות הפלסטינית: מנגנוני הביטחון הפלסטיניים עצרו אמש (שני) את מוסעב אשתיה, פעיל חמאס מוכר בשכם, שנחשב לאחד מחבריו הקרובים של איברהים אל-נבולסי שחוסל בעיר בחודש שעבר, ונחשב לכוכב רשת. יחד עם אשתיה נעצרו עוד שני מבוקשים, ובשכם פרצו עימותים בין מנגנוני הביטחון לבין הפלגים החמושים, שבמסגרתם נחסמו כבישים ונורו יריות.
במהלך העימותים הפנים-פלסטיניים נהרג בן 53 וכמה נפצעו. הפלגים בשכם הכריזו על שביתה כללית, קראו לשחרורו לאלתר של אשתיה והזהירו את הרשות לבל תמסור אותו לידיים ישראליות. דובר מטעם חמאס אמר כי אשתיה משתייך לגדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, וכינה את מעצרו "שירות חינמי לכיבוש והשלמת עבודתו".
בהודעה הרשמית של חמאס נאמר כי הארגון "אבל על מותו השהיד פיראס פארס יעיש, בן 53, שמת מפצעיו מכדורי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שתקפו את ההפגנות והמחאות העממיות. אנו רואים ברשות ובשירותי הביטחון שלה את האחראים המלאים למות השהיד".


5 צפייה בגלריה
עימותים פנים פלסטיניים בשכם בעקבות מעצר של איש חמאס
עימותים פנים פלסטיניים בשכם בעקבות מעצר של איש חמאס
עם נשק, ברחבי שכם
5 צפייה בגלריה
עימותים פנים פלסטיניים בשכם בעקבות מעצר של איש חמאס
עימותים פנים פלסטיניים בשכם בעקבות מעצר של איש חמאס
העימותים הלילה
5 צפייה בגלריה
עימותים פנים פלסטיניים בשכם בעקבות מעצר של איש חמאס
עימותים פנים פלסטיניים בשכם בעקבות מעצר של איש חמאס
דרשו שחרור מיידי של העצור
לפי דיווחים פלסטיניים, אשתיה היה לצד אל-נבולסי בעת שזה ביצע את פיגוע הירי לעבר מתפללים בקבר יוסף, אז נפצע מח"ט שומרון. מעצרו של אשתיה התרחש כשברקע הלחץ שמפעילה ישראל על הפלסטינים להשתלט על קיני הטרור בשכם ובג'נין, שמהם יוצאים לפועל פיגועים על רקע חוסר המשילות של הרשות הפלסטינית בערים הללו.
ראש הממשלה יאיר לפיד איים בשבוע שעבר בדברים שאמר בהתייחסו להיתקלות עם מחבלים שבה נהרג רב-סרן בר פלח כי אם הרשות הפלסטינית לא תשליט סדר - ישראל תפעל. "בכל מקום שבו הרשות לא תשליט סדר, אנחנו לא נהסס לפעול. צה"ל והשב"כ ערוכים לכל תרחיש כדי למנוע מהטרור להרים את ראשו. הם ערוכים בכל הגזרות, יחד עם המשטרה על קו התפר. ישראל תפגע קשה בכל מי שמנסה לפגוע בה".
בתקופה האחרונה העלו בכירי מערכת הביטחון שוב ושוב את חולשת הרשות הפלסטינית, שלא מצליחה למנוע את עליית ארגוני הטרור באזורים שונים בגדה המערבית. ההערכות הן שבמקומות שבהן הרשות הפלסטינית חלשה אין ואקום - שכן השפעת ארגוני הטרור, ובראשם הג'יהאד האיסלאמי וחמאס, עולה. עם זאת, העבודה מול המנגנונים הפלסטיניים נמשכת והתיאום הביטחוני נשמר, אך צה"ל פועל שוב ושוב במקומות שבהם הפלסטינים היו אמורים לטפל.
5 צפייה בגלריה
מוסעב אשתיה איש חמאס שנעצר בשכם
מוסעב אשתיה איש חמאס שנעצר בשכם
אשתיה עם אל-נבולסי. אחד נעצר על ידי הפלסטינים, השני חוסל על ידי כוחות ישראליים

עדות לחולשת הרשות הפלסטינית הגיעה בדברים שאמר גורם ביטחוני בשיחה עם ynet בחודש שעבר. "בשונה ממקומות אחרים ביהודה ושומרון, הרשות הפלסטינית מאוד חלשה ומורתעת מכניסה לקסבה של שכם ולמחנה הפליטים", הוא אמר. "הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית מציעים כסף ונשק לכל מי שרק רוצה כדי לבצע פיגוע. כל שבאב שמסכים לקבל את הכסף הופך ברגע למחבל. זה שכלול של המפגע הבודד. המקומות שבהם אנחנו מזהים עלייה בכמות הטרור והחמושים הם מקומות עניים. רוב הצעירים שם לא עובדים וחיים ממה שיש וכשיש הזדמנות לקבל מעט כסף, הם מנצלים אותה".
גם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס בתחילת החודש לחוסר המשילות הפלסטינית: "חלק מהעלייה בטרור נובעת מאוזלת ידם של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שמובילה לחוסר משילות באזורים מסוימים ביו"ש, ואלו מהווים קרקע פורייה לצמיחת הטרור".
ראש השב"כ רונן בר התייחס גם הוא החודש לנושא ואמר כי "האלימות ביהודה ושומרון גואה ונכנסנו למעגל אלימות סגור. אנשינו נאלצים להיכנס למעצרים ולסיכולים בכל לילה - והמחיר הוא גם נפגעים פלסטינים וירידה נוספת במעמד המנגנונים. זה ביטוי להיעדר משילות".
פורסם לראשונה: 00:07, 20.09.22