מתיחות בין ישראל לארה"ב סביב ההדלפה האמריקנית ל"ניו יורק טיימס" לפיה בירושלים עדכנו את וושינגטון על אודות החיסול של בכיר משמרות המהפכה, חסן סיאד חודאי. העיתון ציטט בדיווח שפרסם גורם מודיעיני שמעורה בפרטי השיחות בין הצדדים.
בישראל זעמו על ההדלפה ודרשו מהאמריקאים הבהרות. גורמים ישראליים הביעו את מורת רוחם באוזני בכירים אמריקנים מההדלפה ש"מהווה פגיעה באמון" בין המדינות שמשתפות פעולה בנושאים ביטחוניים ומודיעיניים. החשש הוא שההדלפה גם עלולה לסכן את שלומם של גורמים ישראליים שעלולים למצוא עצמם יעד לנקמה איראנית.
4 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
חסן סיאד חודאי שחוסל בטהרן
מוקדם יותר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בכיר משמרות המהפכה שחוסל חודאי, תכנן להתנקש בחיי הפילוסוף היהודי-צרפתי ברנאר אנרי לוי.
בישראל מעריכים שמאחורי ההדלפה עומדים גורמים אמריקנים שמתנגדים לפעילות הישראלית נגד איראן, וחוששים שתגרום להסלמה ותפגע בסיכויים לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין של המעצמות עם איראן. הסיכויים לחידוש ההסכם אמנם לא גבוהים במיוחד, אך עדיין קיימים. בישראל כועסים על ההדלפה, כיוון שהיא פוגעת במדיניות העמימות הישראלית.
ישראל, נבהיר, לא לקחה כל אחריות רשמית על ההתנקשות בחייו של חודאי לאור יום בלב טהרן. הסיבה לכך היא ברורה: לאפשר לאיראנים מרחב הכחשה. מרגע שההתנקשות הודלפה לאיראנים אין עוד אפשרות להכחיש והדבר עלול לדחוף אותם לנקמה נגד יעדים ישראליים.
4 צפייה בגלריה
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
הלוויה באירן של בכיר במשמרות המפכה שחוסל
הלוויית בכיר משמרות המפכה שחוסל
(צילום: AFP)
לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שחיסלה את חודאי, שנורה למוות בתחילת השבוע בטהרן. במערכת הביטחון קיבלו בהפתעה ובזעם את פרסום ההודאה הישראלית. גורמי ביטחון אמרו אמש ל-ynet כי יידרשו הבהרות מוושינגטון על "ההדלפה האמריקנית", לדבריהם, ש"מנקה" את ארה"ב ממעורבות בפעולה.
בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ייצא בשבוע הבא לוושינגטון לפגישות עם מקבילו ג'ייק סאליבאן וגורמים נוספים. על הפרק: תיאום ליום שאחרי קריסת שיחות הגרעין בווינה וסגירת פרטי הביקור של הנשיא ביידן בישראל.
בדיווח צוין כי ישראל עדכנה את האמריקנים שחיסולו של חודאי נועד להזהיר את איראן מפני המשך פעילות יחידה 840 של כוח קודס במשמרות המהפכה. היחידה, כך אמרו ל"ניו יורק טיימס" גורמים ישראלים צבאיים, ממשלתיים ומודיעיניים, אחראית לחטיפות אזרחים - ישראלים וזרים - ולהתנקשויות בהם ברחבי העולם. ב-ynet נחשפה השבוע רשימת ניסיונות ההתנקשות שבהם היה מעורב חודאי.
4 צפייה בגלריה
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
הלווייה ב טהרן של קצין משמרות המהפכה קולונל חסן סיאד חודאי שחוסל בבירת איראן
חיסולו נועד להזהיר את איראן מהמשך פעילות יחידה של כוח קודס
(צילום: EPA)
חודאי, כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי גורמים ישראלים, היה סגן מפקד יחידה 840 - והיה מעורב בתכנון פעולות נגד זרים וישראלים. הגורמים הוסיפו שחודאי היה אחראי על פעילות היחידה במזרח התיכון ובמדינות הגובלות באיראן, וציינו עוד כי בשנתיים האחרונות הוא היה מעורב בניסיונות פיגועים נגד אזרחים ישראלים, אמריקנים ואירופים בקולומביה, קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות וקפריסין. איראן, יש לציין, מעולם לא הודתה בקיומה של יחידה 840.
מנגד, שני בני אדם המקושרים למשמרות המהפכה של איראן תיארו כי לחודאי היה תפקיד אחר לחלוטין. לדבריהם, הקולונל שחוסל בטהרן השבוע היה מומחה לוגיסטי שעשה תפקיד מכריע בהעברת טכנולוגיית הרחפנים והטילים לסוריה ולארגון חיזבאללה בלבנון. הם הוסיפו כי חודאי שימש יועץ למיליציות הפרו-איראניות בסוריה, שזוכות לאימונים ולנשק מהרפובליקה האיסלאמית.
חודאי בן ה-50, נזכיר, נורה לפי הדיווחים באיראן כשישב במכוניתו בסמטה ליד ביתו בשעות הצהריים של יום ראשון האחרון. בדיווחים נטען ששני החמושים שהיו רכובים על אופנוע ירו בו חמש פעמים לפני שנכנס לחניה בביתו במזרח טהרן. איש לא לקח אחריות על החיסול, וגם באיראן טרם הפנו אצבע ישירה לעבר ישראל. משמרות המהפכה רמזו לכך כאשר הגדירו את החיסול כ"פעולת טרור" שהאחראים לה הם "גורמים שקשורים ליוהרה העולמית" – אחד המונחים שבהם משתמשת איראן לתיאור ארה"ב וישראל.
פורסם לראשונה: 20:27, 26.05.22