סעודיה וסוריה בירכו אמש (רביעי) בהצהרה משותפת על "הפשרת" היחסים בין המדינות, אחרי שסיכמו על חידוש השירותים הקונסולריים והטיסות ביניהן ועל שיתוף פעולה במלחמה בסחר בסמים. שר החוץ של סוריה פייסל מקדאד נחת אתמול בעיר ג'דה שבסעודיה השוכנת סמוך לים האדום, והיה לדיפלומט הסורי הבכיר הראשון שמגיע לביקור בממלכה אחרי יותר מעשור - עוד סימן דרמטי לכך שהבידוד האזורי של סוריה קרוב לקיצו.
3 צפייה בגלריה
 אסד ובן סלמאן. בשיא המלחמה, סעודיה תמכה במורדים
 אסד ובן סלמאן. בשיא המלחמה, סעודיה תמכה במורדים
אסד ובן סלמאן. בשיא המלחמה, סעודיה תמכה במורדים
(צילום: רויטרס)
ריאד, נזכיר, ניתקה את קשריה עם דמשק במהלך מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה בשנת 2011, אז החל הנשיא בשאר אסד לדכא באכזריות את ההתקוממות העממית נגדו. בשנים הבאות סייעה סעודיה לארגוני מורדים שנלחמו כדי להפיל את משטר אסד, ובשנת 2012 הושעתה דמשק מהליגה הערבית, והפכה למדינה מצורעת באזור.
אחרי שבאמצע מלחמת האזרחים איבד אסד את השליטה ברוב שטחי ארצו, בשנים האחרונות הוא הצליח להשתלט מחדש כמעט על כולה, בעזרת בעלות בריתו הראשיות רוסיה ואיראן. על רקע זה מודה כעת ריאד כי בידודו של הנשיא הסורי אינו יעיל עוד.
חידוש היחסים המתרקם בין סעודיה לסוריה הוא ההתפתחות המשמעותית ביותר בתהליך נרמול היחסים שמקיימות בימים אלה שורה של מדינות ערביות עם משטר אסד. ביקורו של שר החוץ הסורי בג'דה בא שבועות אחדים אחרי שנפגש עם דיפלומטים בכירים ממצרים ומירדן - גם כן לראשונה אחרי יותר מעשור.
3 צפייה בגלריה
הליגה הערבית בכינוס בקהיר
הליגה הערבית בכינוס בקהיר
אסד חוזר לשולחן העגול? כינוס של הליגה הערבית
(צילום: EPA)
בהצהרה משותפת שפרסמו אמש סעודיה וסוריה נמסר כי שני הצדדים סיכמו על הצורך לשים קץ לנוכחותן של "מיליציות חמושות" בסוריה, ודנו בצעדים שיש לעשות כדי לגבש הסדר מדיני למשבר שם, הסדר שיתרום "לחזרתה של סוריה לסביבה הערבית".
ביקורו של שר החוץ הסורי בג'דה נערך יומיים לפני ישיבה של שרי חוץ מהאזור שצפויה להיערך בסעודיה. הישיבה תעסוק בין השאר בהחזרתה המסתמנת של סוריה לליגה הערבית. סעודיה מתכננת להזמין את אסד לפסגת הליגה הערבית בריאד שצפויה להתקיים ב-19 במאי - מהלך שיסיים רשמית את הבידוד האזורי שהוטל עליו. עם זאת, לא ברור אם יש קונצנזוס בעניין בקרב שותפותיה של סעודיה.
אתמול הודיעו סוריה ותוניסיה כי סיכמו לפתוח מחדש את השגרירויות שלהן זו אצל זו.

התחממות ביחסים גם בין קטאר ובחריין

בינתיים, גם קטאר ובחריין הודיעו כי יחדשו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן. כך מסרו סוכנות הידיעות הבחריינית BNA ומשרד החוץ של קטאר. חידוש היחסים מגיע יותר משנתיים לאחר שסעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים הסירו את החרם שהטילו על קטאר ב-2017.
3 צפייה בגלריה
אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני עזב במחאה את ועידת הליגה הערבית בטוניז
אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני עזב במחאה את ועידת הליגה הערבית בטוניז
אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני
(צילום: AFP)
ועידת מעקב בחריינית-קטארית קיימה אתמול מפגש שני במטה המזכירות הכללית של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) בריאד בירת סעודיה, שם קיבלו המדינות את ההחלטה.
בחודש ינואר, יורש העצר של בחריין סלמאן בן חמד אל-חליפה שוחח בטלפון עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, בסימן לכך ששתי המדינות המפרציות מתקדמות לקראת שיקום היחסים ביניהן.
העימות שהוביל את המדינות הערביות לנתק את הקשרים עם דוחא סבב את תמיכתה של קטאר בתנועות איסלאמיסטיות שנחשבות לאיום על מדינות ערביות שכנות, וכן את יחסיה עם איראן וטורקיה. סעודיה, שלה השפעה גדולה במזרח התיכון, היא שהובילה לאחרונה את המאמצים לשיקום היחסים עם הקטארים.
בבחריין, מונרכיה מוסלמית-סונית בעלת אוכלוסייה שיעית, שוררת אי-נחת מיחסיה ההדוקים של קטאר עם איראן, מנהיגת העולם השיעי ומי שמנסה להמריד את הקהילה השיעית הבחריינית. למנאמה יש בנוסף סכסוכים טריטוריאליים עם דוחא.