מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה בהצהרה חריגה כי החלה במדיניות חדשה שמאפשרת הטלת הגבלות ויזה על אנשים המעורבים בשימוש לרעה בתוכנות ריגול מסחריות. המשמעות היא שכל מי שמעורב בחברות שמייצרות תוכנות כאלה - ובראשן חברת NSO הישראלית הידועה עקב תוכנת "פגסוס" - עלול לגלות כי נשללה הוויזה שלו לארה"ב. מדובר במאות מפתחים, מנהלים, משקיעים וגם בעובדים לא טכנולוגיים, שאינם עוסקים במלאכת התכנות.
ההודעה האמריקנית מגיעה לאחר שבוושינגטון הכריזו על הטלת סנקציות והגבלות ויזה נגד מתנחלים שפגעו בפלסטינים. לפי הבית הלבן, "ארה"ב עדיין מודאגת מהשימוש לרעה הגובר בתוכנות ריגול מסחריות ברחבי העולם כדי להקל על הדיכוי, להגביל את הזרימה החופשית של מידע ולאפשר הפרות של זכויות אדם".
1 צפייה בגלריה
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
טלפון נייד על רקע לוגו NSO
"השימוש לרעה ברוגלות מהווה איום ביטחוני נגד אנשי ארה"ב"
(צילום: AFP)
עוד נמסר בהצהרה כי "השימוש לרעה בתוכנות ריגול מסחריות מאיים על הפרטיות ועל חופש הביטוי, התכנסויות שלוות והתאגדות. השימוש בתוכנות נקשר למעצרים שרירותיים, היעלמויות מאולצות והרג ללא משפט במקרים החמורים ביותר. בנוסף, השימוש לרעה בכלים אלה מהווה איום ביטחוני ומודיעיני נגד אנשי ארה"ב, שעומדת בצד של זכויות האדם וחירויות היסוד ותמשיך להטיל אחריות על אנשים המעורבים בשימוש לרעה בתוכנות ריגול מסחריות".
הודעת הבית הלבן מבטאת למעשה עליית מדרגה במאבק של ארה"ב בחברות סייבר ישראליות, אחרי שבעבר הטילה עליהן סנקציות כלכליות והובילה נגדן הצהרה בינלאומית בשיתוף עם ממשלות אוסטרליה, קנדה, קוסטה ריקה, דנמרק, צרפת, ניו זילנד, נורבגיה, שבדיה, שווייץ ובריטניה. "תוכנות ריגול מסחריות נוצלו לרעה ברחבי העולם על ידי משטרים אוטוריטאריים ובמדינות דמוקרטיות", נמסר אז. הודו וירדן לא חתומות על ההצהרה, כי בדומה לישראל גם הן הפכו בשנים האחרונות לחממה של פיתוח, מכירה וקנייה של תוכנות ריגול.
בשנת 2021 הכניס ממשל ביידן את חברת NSO לרשימה השחורה של מחלקת המסחר והוציא צו ביצוע האוסר על השימוש של ממשל ארה"ב עצמו בתוכנות ריגול מסחריות. למרות זאת, לאחרונה נודע כי החברה הישראלית השנויה במחלוקת מתכננת חזרה לארה"ב על ידי שתדלנות לפוליטיקאים אמריקנים ואירופים בטענה שהתוכנה שלה מקדמת את המאבק של ישראל בחמאס.