רכבת אווירית של לא פחות מעשר טיסות מטורקיה תנחת ביממה הקרובה בנמל התעופה בן גוריון. נוסעים רבים הם מוסלמים שנפשו בטורקיה במהלך חג הקורבן שהתחיל ביום שני ומסתיים היום (ו'). טיסות נוספות מגיעות גם מלונדון, לרנקה וטביליסי. כל הנוסעים עוברים בנמל התעופה בדיקת קורונה, אלא שמהיום נדרשים לבידוד מלא הנוסעים השבים מקפריסין, טורקיה, בריטניה, גיאורגיה ומדינות נוספות - ללא קשר לתוצאת הבדיקה.
אורכה המלא של תקופת הבידוד היא 14 ימים - אך ניתן לקצרה באמצעות שתי בדיקות PCR שתוצאותיהן יהיו שליליות. בדיקה אחת היא הבדיקה שעוברים הנכנסים לישראל במעברי הגבול, ואת הבדיקה השנייה המבודד צריך לעבור ביום השביעי לבידוד. אפשר לצאת מהבידוד רק לאחר קבלת תשובה שלילית בבדיקה השנייה.
5 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
נוחתים בנתב"ג. ארכיון
(צילום: עמית שעל )
על-פי הנחיית הממשלה, נוחתים ממדינות שיש לגביהן אזהרת מסע חמורה כבריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה כמו גם אוגנדה, מיאנמר, פיג'י, פנמה, קמבודיה, קניה וליבריה - נכנסים מהיום לבידוד מלא. עם זאת, מי ששהה בטורקיה פחות מ-12 שעות ולא יצא מנמל התעופה (טיסת קונקשן) לא צריך להיכנס לבידוד מלא, אך מחויב כמו כולם בבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת הקורונה.
זהו הצעד הראשון שנועד להניא אנשים מלנסוע למדינות אלו. מיום שישי הבא (30 ביולי) יצטרפו בריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה לרשימת המדינות שמוגדרות כיעדים בסיכון מרבי - והטיסה אליהן תהיה אסורה וכרוכה בקנס של 5,000 שקלים. גם עתה הפרצה בנתב״ג קיימת והנוחתים ממדינות אלו ישהו בבידוד בביתם - לשם הם יכולים להגיע גם בתחבורה ציבורית ולהפיץ את הנגיף, אם נדבקו.
"אם הייתי יודעת, לא הייתי נוסעת, לא אמרו שזה ביום חמישי הבא?", תהתה עפאף חטיב ממג'דל כרום ששבה מטורקיה. "ככה הם משגעים את כל המדינה. לא הייתי נוסעת לטורקיה אם הייתי יודעת, אני לא יכולה להרשות לעצמי את זה". יצוין כי משרד הבריאות הודיע כבר לפני שבוע על הנהגת בידוד מלא לחוזרים מטורקיה וממדינות נוספות.
5 צפייה בגלריה
שריף כריים
שריף כריים
"זה החוק וצריך לעשות את זה". שריף כריים
(צילום: רועי רובינשטיין )
חאלד חביב אללה מעין מאהל, שהגיע אף הוא מחופשה בטורקיה, לא ידע שיחזור היישר לבידוד: "ראיתי פוסט בפייסבוק שבו נאמר שהבידוד בוטל, ועכשיו אני שומע אחרת. זה משבש את כל מהלך החיים. יש לי עסק, לא יצאתי שנתיים לחופש - ועכשיו אני חוזר שוב ללחץ". לדבריו, אם היה יודע מראש על הבידוד לא היה טס: "לא הייתי יוצא לחופשה אם הייתי יודע על הבידוד הזה. זה מפתיע. זה יכול לגרום לקריסת העסק שלי".
מנגד, היו כאלו שהבידוד פחות הפריע להם והיו עסוקים בעיקר בשמחה על כך שיצאו לחופשה או ראו את בני משפחותיהם בחו"ל אחרי כמעט שנתיים של ריחוק. שריף כריים, גם הוא ממג'דל כרום, לא הופתע. "בזמן שיצאתי לא הייתה חובת בידוד, אבל כשהייתי שם שלחו לי הודעה. אין לי מה להגיד על זה. זה החוק וצריך לעשות את זה. כדי לא לנסוע בתחבורה הציבורית הזמנתי מונית פרטית לכל המשפחה".
5 צפייה בגלריה
היירטין דוגון
היירטין דוגון
השלים עם המצב החדש. היירטין דוגון
(צילום: רועי רובינשטיין )
היירטין דוגון, אזרח טורקיה המתגורר בתל אביב ונמצא על קו ישראל-טורקיה, חושש מהמצב לנוכח העובדה שבנו ואשתו נשארו מאחור, לפחות לבינתיים. "הלכתי לבקר את המשפחה", הוא סיפר. "אשתי והילדים עדיין שם והתכוונתי ללכת להביא אותם". עם זאת, הוא השלים עם המצב החדש: "אין מה לעשות, צריך לשמור על אזרחי המדינה".
חוסיין כיאל מהכפר ג'דיידה ניסה להתנחם בכך שהבידוד שלו משרת את טובת הכלל. "אם זה צעד שיגרום לירידה בתחלואה - אז בסדר. מה שכן, הייתי חושב יותר מפעמיים אם לנסוע אם הייתי יודע לפני".
5 צפייה בגלריה
חוסיין כיאל ג׳דיידה
חוסיין כיאל ג׳דיידה
"הייתי חושב פעמיים לפני שנסעתי אם הייתי יודע". חוסיין כיאל
(צילום: רועי רובינשטיין )
12 מתוך 1,263 המאובחנים אתמול הגיעו מחו"ל. לפי משרד הבריאות, תשעה מהם הגיעו ממדינות המוגדרות אדומות עם רמת סיכון מירבית - אך בדו"ח תמונת המצב הגדירו גם את גרמניה כמדינה בסיכון מירבי, כשבפועל היא לא מוגדרת כך. להוציא את גרמניה, שישה מהחולים הגיעו ממדינות שמוגדרות בסיכון מירבי ואסור לטוס אליהן. שבעה מהחולים הגיעו ממדינות עם אזהרה חמורה - שחזרה מהן מחייבת בידוד מלא - ו-96 ממדינות אחרות.
מהנתונים עולה כי 24 חיוביים לקורונה הגיעו מטיסות מטורקיה, 22 מיוון, 7 מבריטניה, 6 מארצות הברית, 6 מספרד (אזהרה חמורה), 4 מקפריסין, 4 מבולגריה, 3 מאוזבקיסטן (רמת סיכון מרבית), 3 מגרמניה, 3 מגיאורגיה ו-3 מהולנד. בנוסף, אובחנו חיוביים לקורונה שהגיעו מבלארוס, רוסיה, איחוד האמירויות, איטליה, רומניה, אוקראינה, מצרים, אוסטריה, מונטנגרו, קנדה, סרביה, טנזניה, פולין, בלגיה וסלובניה.