החל מהיום (שישי) קיימת אזהרת מסע חמורה על בריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה - וכל מי שישוב מהן יידרש להיכנס לבידוד באורך מלא. לרשימה התווספו גם אוגנדה, מיאנמר, פיג'י, פנמה, קמבודיה, קניה וליבריה. עם זאת, מי ששהה בטורקיה פחות מ-12 שעות ולא יצא מנמל התעופה (טיסת קונקשן) לא צריך להיכנס לבידוד מלא, אך מחויב כמו כולם בבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת הקורונה.
החל מה-30 ביולי, יצטרפו בריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה לרשימת המדינות שמוגדרות כיעד בסיכון מירבי - והטיסה אליהן תהיה אסורה וכרוכה בקנס של 5,000 שקלים.
4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
משרד הבריאות ביקש הגבלות חמורות יותר. נוסעים בנתב"ג, אתמול
(צילום: קובי קואנקס )
4 צפייה בגלריה
התחלואה עולה, אך בוריס ג'ונסון החליט להסיר את כל המגבלות. לונדון
התחלואה עולה, אך בוריס ג'ונסון החליט להסיר את כל המגבלות. לונדון
התחלואה עולה, אך בוריס ג'ונסון החליט להסיר את כל המגבלות. לונדון
(צילום: gettyimages)
זן הדלתא ב- כתבות אחרונות:
112 מתוך 1,263 המאובחנים אתמול הגיעו מחו"ל. לפי משרד הבריאות, תשעה מהם הגיעו ממדינות המוגדרות אדומות עם רמת סיכון מרבית - אך בדו"ח תמונת המצב הגדירו גם את גרמניה כמדינה בסיכון מרבי, כשבפועל היא לא מוגדרת כך. ללא גרמניה, שישה מהחולים הגיעו ממדינות שמוגדרות בסיכון מרבי ואסור לטוס אליהן. שבעה מהחולים הגיעו ממדינות עם אזהרה חמורה, שחזרה מהן מחייבת בידוד מלא, ו-96 ממדינות אחרות.
מהנתונים עולה כי 24 חיוביים לקורונה הגיעו מטיסות מטורקיה, 22 מיוון, שבעה מבריטניה, שישה מארצות הברית, שישה מספרד (אזהרה חמורה), ארבעה קפריסין, ארבעה מבולגריה, שלושה מאוזבקיסטן (רמת סיכון מרבית), שלושה מגרמניה, שלושה מגיאורגיה, שלושה וגם שלושה מהולנד.
בנוסף אובחנו חיוביים לקורונה שהגיעו מבלארוס, רוסיה, איחוד האמירויות, איטליה, רומניה, אוקראינה, מצרים, אוסטריה, מונטנגרו, קנדה, סרביה, טנזניה, פולין, בלגיה וסלובניה.
4 צפייה בגלריה
רשימת המדינות האסורות בטיסה מתעדכנת מעת לעת. ממריאים לחו"ל
רשימת המדינות האסורות בטיסה מתעדכנת מעת לעת. ממריאים לחו"ל
רשימת המדינות האסורות בטיסה מתעדכנת מעת לעת. ממריאים לחו"ל
(צילום: מוטי קמחי )
ההחלטה לגבי חובת הבידוד מבריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה התקבלה בשבוע שעבר, בעקבות מגמת העלייה המשמעותית בתחלואה בהן. בריטניה, למשל, בולטת במיוחד - שכן ראש הממשלה בוריס ג'ונסון החליט להסיר את כל מגבלות הקורונה באנגליה, על אף גל התחלואה המשמעותי בה. הסיבה לכך היא מספר החולים קשה הנמוך יחסית לעומת גלים קודמים, שיעור המתחסנים הגבוה בבריטניה וכוונתו של ג'ונסון "לחיות לצד הקורונה".
היום צפויות לנחות טיסות רבות מטורקיה בנתב"ג, אחרי שלא מעט ערבים ישראלים בחרו לנפוש בה במהלך חג הקורבן שצוין השבוע.
אורכה המלא של תקופת הבידוד, נזכיר, היא 14 ימים - אך ניתן לקצרו באמצעות שתי בדיקות PCR שתוצאותיהן יהיו שליליות. בדיקה אחת היא הבדיקה שעוברים הנכנסים לישראל במעברי הגבול, ואת הבדיקה השנייה המבודד צריך לעבור ביום השביעי לבידוד. אפשר לצאת מהבידוד רק לאחר קבלת תשובה שלילית בבדיקה השנייה.

רשימת המדינות האדומות מתארכת

נכון להיום יש 22 מדינות שהחזרה מהן מחייבת בידוד של שבוע ימים. מדינות אלן הן אוגנדה, איחוד האמירויות, איי סיישל, בריטניה, גאורגיה, גוואטמלה, הונדורס, זימבאבווה, זמביה, טורקיה, ליבריה, מונגוליה, מיאנמר, נמיביה, פיג'י, פנמה, פרגוואי, קולומביה, קוסטה ריקה, קמבודיה, קניה וקפריסין.
ברשימת המדינות שנמצאות בסיכון מירבי, וטיסה אליהן אסורה וכרוכה בקנס של 5,000 שקלים, נמנות אוזבקיסטן, ארגנטינה, בלארוס, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו, ספרד, קירגיסטן ורוסיה. כאמור, מיום שישי הבא - 30 ביולי - יצטרפו למדינות אלה גם בריטניה, גיאורגיה, קפריסין וטורקיה.
במשרד הבריאות ציינו כי "רשימת המדינות באזהרת מסע חמורה ורשימת המדינות בסיכון מרבי מתעדכנת בהתאם לשיעורי התחלואה בעולם - ומשכך היא צפויה להתרחב מעת לעת".
למרות כניסת המדינות החדשות לרשימת המדינות שמחייבות בידוד, ועל אף הרחבת המדינות האסורות לטיסה שתיכנס לתוקף מהשבוע הבא, קיים פער עצום בין הכוונה המקורית של משרד הבריאות למה שנעשה בפועל. במשרד ביקשו להטיל חובת בידוד גורף לכל השבים מכל המדינות, אך השרים בחרו בדרך מקלה בהרבה.
כל החוזרים מחו"ל, גם ממדינות שאינן מוגדרות כבעייתיות, מחויבים לשהות בבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תשובה שלילית לבדיקת הקורונה שיערכו במעבר הגבול. בנוסף, הם מחויבים לערוך בדיקת PCR לקורונה עד 72 שעות לפני ההמראה לישראל, אחרת לא יוכלו לעלות למטוס. החוזרים מחו"ל מחויבים גם למלא טופס דיגיטלי של הצהרת כניסה לישראל, שבסופו יוכלו לשלם מראש על בדיקת הקורונה בנתב"ג. מי שיזמין את הבדיקה מראש ישלם עליה 80 שקלים, ומי שלא - 100 שקלים.
קבינט הקורונה החליט אתמול גם על השבת התו הירוק, שבמסגרתו רק מחוסנים, מחלימים או בעלי בדיקת קורונה שלילית יכולים להיכנס למקומות פתוחים וסגורים שבהם יש מעל ל-100 אנשים. הרשימה כוללת אירועי תרבות וספורט; בתי מלון ואטרקציות תיירותיות; חדרי כושר ואולמות סטודיו; מסעדות, ברים, בתי קפה, וחדרי אוכל, כנסים ובתי תפילה. המתווה עדיין טעון אישור הממשלה, וייכנס לתוקף ב-29 ביולי. לכל השאלות והתשובות על המתווה - לחצו כאן.
עד ל-8 באוגוסט יהיה ניתן להיכנס למקומות הללו עם הצגת בדיקת PCR שלילית בתוקף שבוצעה בקופת החולים או במתחם פיקוד העורף. מ-8 באוגוסט הדרישה תהיה להציג בדיקה מהירה מ-24 השעות האחרונות תמורת תשלום של הנבדק. הבדיקות ייערכו במתחמים שיוקמו ברחבי הארץ. ילדים מתחת לגיל 12, שאינם מחויבים להתחסן, קיבלו פטור מהתו הירוק - ויוכלו להיכנס בלי בדיקות גם לאירועים המוניים. בנוסף, בחנויות, קניונים, בריכות, מוזיאונים, ספריות, פארקים לאומיים ושמורות טבע לא תהיה חובה להציג תו ירוק.