ארה"ב הטילה הערב (שלישי) וטו על הצעת החלטה שהגישה אלג'יריה במועצת הבטחון של האו"ם. ההצעה של אלג'יריה, אחת החברות הזמניות במועצה, קראה להפסקת אש מיידית בעזה. 13 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, בריטניה נמנעה וארה"ב התנגדה לה.
שגרירת ארה״ב באו"ם, לינדה תומס גרינפילד, אמרה בנאום במועצת הביטחון כי ארה"ב מתנגדת להחלטה שיזמה אלג'יריה לקריאת להפסקת אש מיידית בעזה, מכיוון שהיא תפגע במאמצים להגיע להסדר שיכלול את שחרור החטופים במקבל לעצירת הלחימה.
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון אישרה הצעה להגדלת הסיוע לעזה; וטו אמריקני על קריאה רוסית להפסקת אש
מועצת הביטחון אישרה הצעה להגדלת הסיוע לעזה; וטו אמריקני על קריאה רוסית להפסקת אש
השגרירה האמריקנית לינדה תומס גרינפלד
(צילום: AP /Yuki Iwamura)
"בשבועות האחרונים היינו מאוד ברורים שההצעה הזאת לא תעבור, ושהיא מנוגדת להסכם שלום בר קיימא", אמרה השגרירה האמריקנית. היא התייחסה להצעה שגיבשה ארה"ב במועצה, ואמרה: "אנחנו מקווים שתאמצו את ההחלטה שלנו, כדי שנוכל להגיע להפסקת אש זמנית במסגרתה כל החטופים ישחוררו ויועבר סיוע הומניטרי לאזרחים פלסטינים שזקוקים לו נואשות", אמרה.

ארה"ב: "ההצעה לא אחראית, הייתה מסכנת את המו"מ"

"אנחנו צריכים סוף סוף לגנות את חמאס על המעשים הנוראים שלהם ב-7 באוקטובר שהתחילו את הקונפליקט. אנחנו מחוייבים להמשיך בימים הבאים לעבוד על ההצעה איתכם", הוסיפה.
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, אמר על הטלת הווטו ופסילת ההצעה האלג'יראית: "זה לא הזמן להצעה כזאת. היא שאפתנית אבל לא אחראית. לא יכולנו לתמוך בהצעה שתשים בסכנה משא ומתן רגיש. בזמן שאנחנו מדברים היועץ של ביידן בדרך לישראל כדי לקדם את העסקה. ההחלטה במועצת הביטחון יכולה לשים את המשא ומתן בסכנה".
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
אתמול, לקראת ההצבעה על ההצעה האלג'יראית, הגישה ארה"ב למועצה טיוטה של הצעת החלטה, שמדגישה שהמועצה "תתמוך בהפסקת אש זמנית בעזה בהקדם האפשרי". ארה"ב מונעת החלטות נגד ישראל במועצת הביטחון באופן כמעט אוטומטי, אך הנוסח של טיוטת ההצעה עוררה דאגה בישראל - לאור התנגדות למבצע צבאי ברפיח ושימוש במושגים כמו "עקירה כפויה".
"בנסיבות הנוכחיות, מבצע קרקעי גדול ברפיח יסתיים בפגיעה נוספת לאזרחים ויוביל לעקירה נוספת – ייתכן שאל מדינות שכנות", נכתב בטיוטה. לשיטתה של ארה"ב, למהלך יהיו "השלכות קשות על השלום והביטחון באזור", ולכן כרגע אסור לקדם אותו. אם ההצעה האמריקנית תעלה להצבעה היא תבטא את המיאוס והייאוש של הממשל האמריקני מראש הממשלה בנימין נתניהו.