כשבועיים לפני שיסיים את כהונתו, נשיאה היוצא של איראן חסן רוחאני חנך היום (ה') צינור נפט ענקי שמטרתו לאפשר את ייצוא הזהב השחור כבר דרך מפרץ עומאן, מבלי שהמכליות שמשנעות אותו יידרשו לעבור לפני כן דרך מצר הורמוז במפרץ הפרסי, שם נוכחות בין היתר ספינותיה של ארה"ב – שמטילה סנקציות על תעשיית הנפט האיראנית.
4 צפייה בגלריה
מפה צינור גורה-ג'אסק צינור נפט חדש ש איראן חנכה כדי לעקוף את מצר הורמוז
מפה צינור גורה-ג'אסק צינור נפט חדש ש איראן חנכה כדי לעקוף את מצר הורמוז
צינור גורה-ג'אסק החדש. 1,000 ק"מ כדי לעקוף את מצר הורמוז
4 צפייה בגלריה
צינור גורה-ג'אסק צינור נפט חדש ש איראן חנכה כדי לעקוף את מצר הורמוז
צינור גורה-ג'אסק צינור נפט חדש ש איראן חנכה כדי לעקוף את מצר הורמוז
עבודות הבנייה על הצינור
אורכו של הצינור החדש הוא כ-1,000 ק"מ, והוא מעביר את הנפט ממסוף בשם גורה בדרום-מערב איראן אל עבר המסוף החדש בעיר הנמל באנדר א-ג'אסק שבמפרץ עומאן. הצינור מכונה בשל כך צינור גורה-ג'אסק. בשלב הראשון, כך לפי דיווח ב"בלומברג", איראן מתכננת לייצא דרכו 350,000 חביות נפט ביום, אולם תקוותה היא להגביר את התעבורה דרכו למיליון חביות ביום.
הייצוא מהמסוף החדש יחסוך לספינות המשנעות את הנפט כמה ימים של שיט דרך המסוף המרכזי כיום של איראן בעומקו של המפרץ הפרסי, באי הקטן חראג'. דרכו עוברים כיום 90% מהנפט שאיראן מייצאת.
"זהו מהלך אסטרטגי וצעד חשוב עבור איראן", אמר הנשיא רוחאני בטקס החניכה, שבו הועברה למסוף החדש כמות ראשונה של 100 טונות נפט. "הוא יבטיח את המשך ייצוא הנפט שלנו. זה מוכיח את הכישלון של הסנקציות האמריקניות", הוסיף. רוחאני הכריז כי מדובר ב"יום היסטורי" עבור הרפובליקה האיסלאמית. בדבריו ציין כי עד חניכת מסוף הנפט החדש היום, כל "בעיה" הייתה גורמת לכך שייצוא הנפט האיראני היה נקטע.
4 צפייה בגלריה
איראן ספינה מכלית בדרך ל ונצואלה נפט
איראן ספינה מכלית בדרך ל ונצואלה נפט
מכליות נפט איראניות. היעד: מיליון חביות ביום מהמסוף החדש
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני
"עד עתה - כל בעיה הייתה משבשת את הייצוא". הנשיא היוצא חסן רוחאני
(צילום: AP)
למצר הורמוז, שכעת איראן מנסה לעקוף אותו, יש חשיבות עצומה בתעשייה העולמית, ודרכו עוברת כחמישית מכלל הנפט בעולם, אל שווקים באסיה, אירופה וצפון אמריקה. מאז שארה"ב פרשה תחת דונלד טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018, וחידשה אז את הסנקציות הפוגעות אנושות בכלכלתה של איראן, גברה מאוד המתיחות באזור הזה. כמה תקריות צבאיות נרשמו אז במפרץ הפרסי, כשלעתים איראן אף השתלטה על ספינות של מדינות מערביות. בטהרן איימו לא אחת לחסום את המעבר במצר הורמוז אם ארה"ב תפגע בייצוא הנפט שלה דרכו.
בחודשים האחרונים שככה המתיחות, וכעת תחת ממשלו של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן מתקיים משא ומתן לא ישיר בין הצדדים על חזרה להסכם הגרעין. עם זאת, השיחות הללו נקלעו לקשיים בשבועות האחרונים והסבב האחרון שנערך ביוני הסתיים גם הוא ללא הכרעה. באיראן, שמפרה בתגובה לפרישה האמריקנית את ההסכם ומתקרבת כל העת לנקודת הפריצה אל נשק גרעיני, כבר הודו שלא יושג הסכם עד לחילופי הממשל בטהרן בחודש הבא: אז ייכנס לתפקיד הנשיא איש הדת הקיצוני איברהים ראיסי, הנחשב למקורב למנהיג העליון עלי חמינאי. לפי ההערכות ראיסי אמנם לא יתנגד לחזרה להסכם, אך צפוי להעמיד תנאים קשים יותר במשא ומתן מול המעצמות.