9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
הריסות בקייב
(צילום: זיו קורן)
כ-400 מתנדבים פועלים בעיצומם של ימי הלחימה הקשים ברחבי אוקראינה כדי לאסוף ראיות, עדויות ומוצגים לביצוע פשעי מלחמה על ידי צבאו של פוטין - כך גילתה בריאיון בלעדי אולכסנדרה מטווייצ'וק, ראש המרכז האוקראיני לחירויות האזרח, העומדת בראש המאמץ הזה.
המלחמה באוקראינה – עוד כותרות:
"איסוף החומר אודות פגיעה מכוונת באזרחים, גירוש, שימוש בכלי נשק בלתי חוקיים, עינויים ופשעי מין מתבצע כדי למסור אותו לבית הדין הבינלאומי בהאג", היא אמרה. "אבל גם כדי שבזמן קרוב יוקם טריבונל שתהיה לו סמכות לדון בכל העבירות שהם ביצעו, לרבות על עצם הפלישה. טריבונל בנוסח בית הדין בנירנברג לפושעי מלחמה נאצים".

זיו קורן ואני מתעדים בימים האחרונים אין ספור זירות בלב השכונות המאוכלסות של קייב, שם ישנם אלפי אזרחים שנפגעו - מי שנהרג, מי שנפצע ומי שנותר בהלם עמוק מהפיצוץ, האש והעשן שהעירו אותו באמצע הלילה (הרוסים שומרים את רוב התקיפות הללו לשעות הלילה המאוחרות). גם הזירות האלה הן יעד לאיסוף המידע שמחפש הארגון של מטווייצ'וק.
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
"אוספים חומר כדי למסור אותו לבית הדין הבינלאומי בהאג". הצוות בפעולה
(צילום: זיו קורן)
אבל ביום שישי בבוקר, כשרצינו להיכנס למפעל וחנות לאופניים ברובע סויאטושין, 2.5 עד 3 קילומטר מקו החזית, נתקלנו במשמר של "מגיני הטריטוריה" (Territorial Defenders), המנגנון הצבאי שהוקם בזמן אפס ואליו מתגייסים אזרחים, מקבלים נשק ואימון זריז, ומאכלסים את אין ספור זירות ההפצצות, מחסומי הדרכים, המוצבים והמשלטים שנבנו בתוך העיר. נאדיה (שם בדוי), שעד לא מזמן הייתה נגנת כינור בתזמורת המקומית, עומדת שם עם חבריה. כולם חמושים בקלצ'ניקובים. הם מודיעים לנו שאם אנחנו רוצים להיכנס לתוך האש שבוערת שם, הסיכון לגמרי עלינו, וזה יקרה רק אחרי שנעבור את "הדרקון".
The Dragon, כך התברר לנו, הוא כינויו של מפקד המרחב מטעם הצבא. "הוא ענק והוא עצבני, במיוחד בבוקר", הזהיר אותנו אחד מעוזריו, בעודנו הולכים לעבר חנות המכולת הנטושה שבה הדרקון החליט למקם את המפקדה הקטנה שלו. לא ברור האם הכינוי הזה דבק בו בגלל עניינים של ביטחון שדה - כדי לשמור בסוד על זהותו האמיתית, בגלל גודלו, חרון אפו או הבל פיו, אבל הכינוי הולם. הוא באמת אדם מאוד גדול, אבל דווקא די נחמד, עורך דין וקצין מילואים בפרקליטות הצבאית האוקראינית שגויס למערכה והפך למפקד המרחב באזור מגוריו.
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
(צילום: זיו קורן)
אנחנו עומדים ליד מרכז קניות קטן, שכל החזית שלו מתפרקת בגלל פיצוץ אדיר שאירע מולו. "עובד באחת מהחנויות כאן היה מרגל של הרוסים מאז 2014", סיפר הדרקון. "הוא אסף חומר על המקום, סימן מטרות, וב-4 במרץ הם תקפו את המטרות הללו". המרגל נתפס, אבל זה לא עזר למי שנהרג שם. "הם טובחים באוכלוסייה אזרחית, עושים הכל כדי להרוג כמה שיותר אזרחים", הוא הוסיף.
בתוך הריסות מפעל האופניים מצאנו עדויות לכך. בלילה הקודם נורה טיל רוסי, שהיה מכוון ללב קייב. ההגנה האווירית האוקראינית פגעה בטיל אך לא השמידה אותו, ושאריות ממנו נפלו באזור התעשייה, על מפעל האופניים. במפעל היו באותה שעה, כך מסר הבעלים, 17 אלף זוגות אופניים בתהליכי ייצור שונים. הגומי והחומרים הפלסטיים השונים האגורים שם בערו במשך יממה שלמה. גם הקור הנורא בחוץ - מינוס עשר מעלות בלילה - וזרנוקים של מים קפואים, לא הצליחו לעצור את האש.
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
הטיל ששיגרו הרוסים שבתוכו גולות פלדה. "רצו להרוג כמה שיותר בני אדם"
(צילום: זיו קורן)
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
(צילום: זיו קורן)
בתוך ההריסות הבוערות מצאו מכבי האש את שרידי ראש הקרב של הטיל, שחושפים תסריט אימה של מה היה קורה אם הוא לא היה מיורט אלא נוחת בשכונת מגורים. בראש הטיל יש חישוק ובו מקומות ל-12 כוסות, שבכל אחת מהן מאות גולות מפלדה. כשהטיל נוחת ומתפוצץ הן מתפזרות בעוצמה אדירה לכל עבר, מכסות שטח ניכר, קורעות, מנפצות ומשמידות כל מה שנקרה בדרכן. "זה טיל שמטרתו אחת - להרוג כמה שיותר בני אדם", אמר הדרקון באנחה. למרבה המזל, המפעל היה ריק ואיש לא נפגע.
המזל לא חזר על עצמו בשכונת וינוגראדר, שם היו הרוגים ופצועים לאחר שטיל נחת בגינה שנמצאת בין בתי מגורים וסמוך לבית ספר. המתחם נראה כאילו נלקח מאחד מסרטי מקס הלוחם בדרכים - עולם שנחרב במלחמה נוראה. וגם בזירה הזו, כמו בכל הזירות שבהן היינו, לא הייתה כל פעילות צבאית או ממשלתית, בגלוי או במסווה. פשוט מבני מגורים. "ואלה בדיוק המקומות שאליהם אנחנו שולחים את צוות המתעדים שלנו", אמרה מטווייצ'וק.
לדבריה, חברי הארגון אוספים מידע על "הפגזה מכוונת של בתי אזרחים, תשתיות אזרחיות קריטיות לרבות בתי ספר, בתי חולים ומסדרונות הומניטריים; שימוש בפצצות מצרר ועוד נשק אסור; והתחזות". הרוסים, היא אמרה, משתמשים באמבולנסים ומכוניות כיבוי כדי לשנע את הכוחות המיוחדים שלהם, וגם לובשים מדים של צבא אוקראינה.
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
אוספים מידע על הפגזה מכוונת של בתי אזרחים. הצוות בפעולה
(צילום: זיו קורן)
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
(צילום: זיו קורן)
הצוות שלה כבר אסף עדויות על "אלימות פוליטית ועינויים שמבוצעים על ידי הרוסים באזורים שהם כבשו. יש גם דיווחים על פשעים מיניים, אבל כדי לגבות עדות של קורבן לעבירת מין צריך הכשרה מיוחדת שאין כרגע לאנשים שלנו", סיפרה מטווייצ'וק, שהריאיון איתה התקיים בתנאים קיצוניים של סודיות כדי שהרוסים לא יגלו את מיקום מטה הארגון ויפגיזו אותו.
העדויות שהארגון אוסף מגלות דפוס דומה להפליא למקרים קודמים של תוקפנות רוסית - בצ'צ'ניה, בגאורגיה, בפלישה לאוקראינה ב-2014 ובסוריה. "בגלל שהעולם לא פעל נגדם במקרים האלה ולא ניסה אפילו להעמיד אותם לדין, אנחנו עומדים עכשיו מול הזוועה הזו, שהיא אותו דבר אבל בקנה מידה רחב הרבה יותר", היא הסבירה. לפי מטווייצ'וק, לא רק השיטות דומות, אלא גם הנפשות הפועלות, בעיקר "מפקדים בכירים בצבא ובמנגנונים האחרים של שלטון פוטין". השם שמוזכר יותר מכולם הוא הקולונל בדימוס איגור גירקין, שמוכר גם כאיגור סרלקוב. היא מגדירה אותו "פני הרוע".
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
מחסומים מאולתרים באוקראינה
(צילום: זיו קורן)
9 צפייה בגלריה
קייב בזמן המלחמה
קייב בזמן המלחמה
(צילום: זיו קורן)
גירקין לחם בצ'צ'ניה, באזור הבדלני של מולדובה, ואפילו בבוסניה בשנות ה-90, למרות שרשמית רוסיה לא הייתה שם צד. הוא חבר לסרבים, ולטענת עיתונים בוסניים לקח חלק במעשי טבח. אחר כך עבר ל-FSB, שירות הביון הרוסי, שירש את הק.ג.ב, שם זכה לכינוי "איגור האיום". במסגרת תפקידו הוא דאג לחסל אנשים בכמה מדינות אחרי ש"עשו בעיות". לכאורה כמובן. הוא נאשם בפשעי מלחמה גם בהולנד, שטוענת כי הוא האחראי להפלת המטוס המלזי מעל שטח אוקראינה, אסון שבו נהרגו 298 בני אדם, רובם אזרחים הולנדים.
גירקין מכיר היטב את אוקראינה: הוא היה מפקד מרכזי בפלישה לקרים ופיקד על חלק מהכוחות הבדלניים. למרות שכיום הוא אזרח לכאורה, ואף הקים ארגון פוליטי ב-2016, מטווייצ'וק טוענת שהוא האחראי הראשי לזוועות שמתחוללות עכשיו. אם יעמוד לדין לצד פוטין, היא תדע שעשתה את שלה. אבל אין לה אשליות. "אנחנו יודעים שהליכים משפטיים כאלה יכולים לקחת שנים", היא הסבירה. "ולכן אנחנו פועלים גם בעניינים מידיים - עושים מאמץ גדול ופעילות נרחבת כדי לוודא שתהיה נוכחות של משקיפים בינלאומיים במסדרונות ההומניטריים למעבר של פליטים, שגם אותם הרוסים מנסים לנצל לשם הרג של אזרחים".