ארבע מכליות דלק וארבע מכליות גז בישול הועברו הבוקר (שבת) ממצרים לארגוני סיוע הומניטריים של האו"ם בדרום רצועת עזה - בהתאם להסכם שהושג עם חמאס על ימי ההפוגה ומתווה שחרור החטופים, בתיווך קטאר ומצרים. מתאם הפעולות בשטחים הודיע כי המכליות נכנסו דרך מעבר רפיח, באישור הדרג המדיני, וציין כי "הדלקים וגז הבישול מיועדים להפעלת תשתיות הומניטריות חיוניות ברצועת עזה".
4 צפייה בגלריה
מחכים למלא בלוני גז ריקים ברפיח
מחכים למלא בלוני גז ריקים ברפיח
מחכים למלא בלוני גז ריקים, הבוקר ברפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
לראשונה מתחילת המלחמה משאיות סיוע הועברו גם לצפון רצועת עזה. מתאם הפעולות בשטחים מסר עוד כי 200 משאיות סיוע הומניטרי נכנסות היום לארגונים הבינלאומיים הפועלים ברצועה, דרך מעבר רפיח ולאחר בידוק ביטחוני במעבר ניצנה. "בהובלת האו"ם מועברות יותר מ-50 משאיות סיוע הומניטרי לאזור צפון הרצועה בכלל ולמחסות שטרם התפנו. העברתן מתבצעת באישור ישראל דרך המעבר ההומניטרי. משאיות הסיוע מכילות מזון, מים, ציוד למחסות ואספקה רפואית בלבד".
חבר הלשכה המדינית של חמאס עיזאת א-רישק אמר כי עד כה ההסדרים של העסקה מתקיימים על פי מה שסוכם. "המתווכים פועלים להארכת ההפוגה ההומניטרית ואנו מגיבים למאמצים אלו", הצהיר בחשבון הטלגרם שלו. "העם שלנו איתן בארצו ומכשיל את תוכניות העקירה".

4 צפייה בגלריה
200 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
200 משאיות של סיוע הומניטארי לרצועת עזה - מלחמה חרבות ברזל
משאיות סיוע נכנסו לרצועה - לראשונה באישור הדרג המדיני גם לצפונה
(צילום: דוברות מתפ"ש)
לדבריו, ישראל לא הצליחה לשחרר חטופים מהרצועה, "אלא רק באמצעות עסקת חליפין. אנחנו עוקבים עם אחינו בקטאר ובמצרים אחר הפרות הכיבוש, והם דואגים להתגבר על כל המכשולים". א-רישק התייחס ליוזמות השונות ליום שאחרי המלחמה והדגיש: "איננו מקבלים את נוכחותם של כוחות בינלאומיים או ערביים כלשהם ברצועת עזה".
גורם מצרי חשף שלשום בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ישראל "חושבת על הצעה חדשה בנוגע לניהול רצועת עזה, בעקבות דחיית ההצעות הקודמות". לדבריו, ההצעה מבוססת על ממשל פלסטיני עם הקמת "מועצה אזרחית" המורכבת ממנהיגים מקומיים, מנהיגי משפחות גדולות שלא קשורות לחמאס ואנשי עסקים בעלי חברות גדולות ברצועה, שיקבלו תמיכה מנציגי הארגונים הבינלאומיים של האו"ם.
4 צפייה בגלריה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק לרצועת עזה, אמש
( צילום: Mohammed ABED / AFP)
חברת התקשורת הפלסטינית מסרה היום כי בצפון רצועת עזה אין תקשורת ושירותי אינטרנט. "אמש הצליחו הצוותים הטכניים שלנו להגיע לאזור העיר עזה והחלו לפעול לזיהוי ותיקון הנזק במסגרת היכולות הקיימות, למרות שהנזק אדיר ותנאי השטח קשים. הצוותים שלנו ימשיכו לעשות כל מאמץ לשחזר את שירותי התקשורת האפשריים במהלך השעות והימים הקרובים", מסרה החברה.
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי היום צפויים להשתחרר 14 חטופים ישראלים, יותר ממספר החטופים ששוחררו אתמול בפעימה הראשונה בעסקה מול חמאס. לפי הדיווח, שנסמך לדברי AFP על גורמים ישראליים, בתמורה ישראל תשחרר 42 אסירים ביטחוניים, ובשב"ס כבר מסרו הבוקר שזהו מספר האסירים שצפוי להשתחרר במהלך היום.
4 צפייה בגלריה
מרגלית מוזס, חנה קציר, דורון כץ-אשר, אביב אשר, רז אשר, רותי מונדר, אוהד מונדר, קרן מונדר, עדינה משה, יפה אדר, דניאל אלוני ואמיליה אלוני (כולם נחטפו מניר עוז) וחנה פרי (נירים)
מרגלית מוזס, חנה קציר, דורון כץ-אשר, אביב אשר, רז אשר, רותי מונדר, אוהד מונדר, קרן מונדר, עדינה משה, יפה אדר, דניאל אלוני ואמיליה אלוני (כולם נחטפו מניר עוז) וחנה פרי (נירים)
החטופות ששוחררו אתמול
אתמול בבוקר נכנסה לתוקפה הפסקת האש ברצועת עזה. במסגרת ארבעה ימי ההפוגה בלחימה שעליהם סוכם עד כה, חמאס ישחרר 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות. במהלך ימי ההפוגה אמור חמאס לנסות לאתר כמה אימהות וילדים נוספים שלטענתו הוא אינו יודע מי מחזיק בהם. ביום הרביעי יודיע אם מצא אותם, ואם כן יוכל להחזירם לישראל בתמורה ליום הפוגה נוסף.
בתמורה לשחרור 50 החטופים תשחרר ישראל 150 אסירים ביטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח. עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 שעליהם סוכם יקבל חמאס שלושה אסירים נוספים, ועבור כל 10 חטופים הוא יקבל יום הפוגה נוסף.
בהסכם עם חמאס נקבע עוד כי בכל יום של הפוגה ייכנסו לעזה ארבע משאיות דלק, ארבע משאיות גז ו-200 משאיות של ציוד הומניטרי, וישראל תפסיק לשש שעות את איסוף המודיעין - בין 10:00 ל-16:00. בישראל אומרים כי אם ארגון הטרור יפר את ההסכם, ישראל תחזור לתקוף, וחמאס "ישלם מחיר כבד".
פורסם לראשונה: 12:16, 25.11.23