גורם מצרי חשף היום (חמישי) בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ישראל "חושבת על הצעה חדשה בנוגע לניהול רצועת עזה, בעקבות דחיית ההצעות הקודמות". לדבריו, ההצעה מבוססת על ממשל פלסטיני עם הקמת "מועצה אזרחית" המורכבת ממנהיגים מקומיים, מנהיגי משפחות גדולות שלא קשורות לחמאס ואנשי עסקים בעלי חברות גדולות ברצועה, שיקבלו תמיכה מנציגי הארגונים הבינלאומיים של האו"ם.
2 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים בחאן יונס גשם שלוליות
מחנה אוהלים בחאן יונס גשם שלוליות
ישראל "חושבת על הצעה חדשה בנוגע לניהול הרצועה"
(צילום: EPA /HAITHAM IMAD)
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
הגורמים המצרים, שמסרו לעיתון מידע על התוכניות הישראליות ליום שאחרי המלחמה בנוגע לניהול עזה, מעבר רפיח וציר פילדלפי, אמרו כי ישראל סבורה שמעבר רפיח לא יוכל להמשיך לפעול כפי שפעל לפני 7 באוקטובר - והתכנון הוא מנגנון חדש שיכלול הכנסת טכנולוגיה ושיטות מעקב - כדי להבטיח ש"לא יעברו חומרים שההתנגדות תוכל להשתמש בהם".
גורם אחר ציין כי ישראל, שסקרה בדיוניה את הסוגיה, מבקשת לשנות את ניהול המעבר באופן שייתן לה תפקיד רשמי מבחינת פיקוח ומעקב אחר פעילותו, לצד הרחבת תפקידים של גורמים בינלאומיים בנושא. הגורם חשף כי ישראל רוצה לבנות מחדש את המעבר בתום המלחמה, תוך שימוש ביותר אמצעים טכנולוגיים ומצלמות למטרת פעולות הפיקוח והמעקב - ופחות בגורמים אנושיים. עם זאת, הגורם אמר כי מצרים שמה כרגע דגש על הפסקת האש וסיום המלחמה - ואינה מתמקדת בסוגיית המעבר - וכי מבחינתה, דיבורים על העתיד טרם נגמרה הלחימה הם "חסרי תועלת".
לדברי הגורם, קהיר לא תקבל הצבת מערכות ניטור שישלטו על הניהול המצרי של המעבר או על הגבול. יש לציין כי מצרים כבר סירבה לכך בעבר, אחרי הפיגוע שבו נהרגו החיילים סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן, כשישראל הציעה לנסח מחדש את אמצעי האבטחה בגבול על ידי התקנת מצלמות.
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח
מעבר רפיח
מעבר רפיח
(צילום: EPA /KHALED ELFIQI)
לפי הגורם, מצרים אישרה את הרחבת תפקידי צוות האו"ם במעבר רפיח רק כדי לסייע ולזרז הכנסת סיוע ולהתגבר על המכשולים הישראליים, ולדבריו, וזה לא אומר שקהיר מקבלת את המשך המצב או תרחיש של פגיעה כלשהי בריבונות המצרית.
הוא ציין כי מצרים העבירה מסרים ברורים לגבי דחיית נוכחות ישראלית בציר פילדלפי. "בכירים ישראלים רמזו לעשות זאת, בתירוץ של מניעה מגורמי התנגדות להקים מנהרות באזור ולהבריח נשק לעזה", אמר הגורם. גורמים רשמיים בקהיר הגיבו על הטיעונים, ואמרו כי "האמצעים המצריים הרלוונטיים עונים על הצורך בכל הנוגע לחששות האלה וכי קהיר הרסה את כל המנהרות באזור הזה".