סוכנות הביון הטורקית MIT טענה שאחרי חודשים של מעקב חשאי חשפה "רשת רפאים" של 56 פעילים שפעלו במדינה בשירות המוסד ועקבו אחר אזרחים לא-טורקים. לפי העיתון הטורקי "סבאח", שבעה מהם נעצרו. על פי הטענה הטורקית, העצורים הודו בעבירות שביצעו. גם תיעוד המעצר פורסם.

6 צפייה בגלריה
טורקיה טוענת כי עצרה סוכני מוסד
טורקיה טוענת כי עצרה סוכני מוסד
העצורים בטורקיה
לפי הטורקים, 56 הפעילים היו חברים בתשע רשתות שונות, שעל כולן פיקח המוסד מתל אביב. מסמכים מהמודיעין הטורקי חשפו כי הסוכנים אספו מידע על זרים באמצעות דרכי מעקב שונות, תנועות כלי רכב באמצעות GPS ופריצה לרשתות המוגנות על ידי סיסמאות באמצעות מכשירי WiFi ואיתור המיקום.

סלולריים לשימוש אחד

הפעילים גם עקבו באופן פיזי אחר מטרות שונות וצילמו פגישות. רשת הריגול, כך לפי הטורקים, כללה אזרחים מכמה מדינות במזרח התיכון, שהשתמשו באתרים מזויפים שונים, בכמה שפות - ובמיוחד ערבית - כדי להשיג מיקומים וכתובות IP.
כל התקשורת בין סוכני המוסד בטורקיה ומחוצה לה נעשתה באמצעות קווי טלפון סלולרי שזה היה השימוש היחיד שלהם, ושנמצאים בבעלות אנשים בזהות בדויה בספרד, אנגליה, שבדיה, גרמניה, מלזיה, אינדונזיה ובלגיה.
6 צפייה בגלריה
טורקיה טוענת כי עצרה סוכני מוסד
טורקיה טוענת כי עצרה סוכני מוסד
הפרסום בעיתון הטורקי
אחת ממובילות הרשת, סוכנת מוסד שכונתה "שירין עליאן" ושאת שמה האמיתי ה-MIT לא הצליח לגלות, השתמשה בקו טלפון גרמני כדי להורות לפלסטיני בשם "חאלד ניג'ים" להקים כמה אתרי אינטרנט. אתרים אלו הוקמו במיוחד כדי להוביל אליהם יעדים ספציציים, ובהקלקה על הלינקים הם היו נחשפים לווירוס - ובכך הרשת יכלה לחדור לטלפונים שלהם.

לימודי סייבר

היחידה של רשת הריגול שהוצבה באיסטנבול קיבלה לפי ה-MIT לימודי סייבר ותמיכה טכנית מצעיר בן 24 בשם פריהאנשי פאטל קולהארי, שבבעלותו חברת סייבר בתל אביב. קולהארי, שהיה בקשר קבוע עם סוכני המוסד, הסביר להם כיצד לחדור לטלפונים של היעדים, ואלו כתבות יגרמו להקלקה עליהן.
בנוסף גילה המודיעין הטורקי כי המוסד שלח פעילים ממוצא ערבי מאיסטנבול ללבנון ולסוריה, כדי לאסוף מודיעין ולסמן מטרות - על מנת שמל"טים חמושים יפגעו בהן. בנוסף נשלחו סוכנים לביירות כדי לאסוף מידע על הדאחייה. הם גילו, לפי הטענה הטורקית, את הקואורדינטות המדויקות של בניין שמאויש על ידי אנשי חיזבאללה, וכן את הזהויות של בכירי צבא ובכירים פוליטיים המתגוררים בקומה השלישית באותה בניין.
6 צפייה בגלריה
אתרים מזויפים שהקימה "רשת הריגול" של המוסד בטורקיה
אתרים מזויפים שהקימה "רשת הריגול" של המוסד בטורקיה
אתרים מזויפים שהוקמו לכאורה על ידי "רשת הריגול" - למעקב אחר היעדים
עוד אחד ממנהיגי רשת הריגול, שכונה "עבדאללה קאסם" ושזהותו האמיתית אינה ידועה מכיוון שלפי הטורקים הוא נמצא בישראל, הציג עצמו כירדני שגר בשבדיה והורה מרחוק לאדם בשם זיאד סעאדין לצלם ולנתח בניין בעל משמעות אסטרטגית בדמשק.

סרביה-דובאי-בנגקוק

בנוסף נטען כי המוסד השתמש בעשרות מרגלים - ובהם אזרחי טורקיה - במסע סודי שהחל בסרביה, המשיך בדובאי והסתיים בבנגקוק. בתאילנד, שכמו סרביה ודובאי טורקים יכולים להיכנס אליה בלי ויזה, נלקחו הפעילים למרכז של המוסד כדי ללמוד ריגול.
שם, טורקי בשם אוקאן אלבייראק - סוכן מוסד שנמלט מטורקיה לפי ה-MIT - קיבל הדרכה כיצד להכין דוחות, לעקוב אחר יעדים, לברוח מסוכנויות ביון, לנתח מודיעין ולהציב מכשירי מעקב על מכוניות.
6 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם ל תומכיו בחירות תוצאות סיבוב שני
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם ל תומכיו בחירות תוצאות סיבוב שני
ארדואן. טורקיה מתפארת במעצר "סוכני מוסד"
(צילום: רויטרס)
מוחמד פילי ועבדאללה פלאחה, סוכני מוסד מחלב, איתרו משרד של יו"ר מועצת מנהלים של חברת השקעות סורית - ותכננו שוד כדי לגנוב את הטלפון שלו, וכן מסמכים ומחשבים. הם היו מעורבים גם במעקב אחר אזרחים מצרים באיסטנבול, כולל רופא ועיתונאי שנמלט ממדינתו.
לפי הדיווח, אף שלמוסד "לשכות" במלזיה, אינדונזיה ושבדיה - כל הפעולות נוהלו מישראל. המודיעין הישראלי, כך לפי הטענות, בחן את הנאמנות של הפעילים בכך שדרש מהם לעקוב אחר פייק-מטרות שכונו "לבנים" במסגדים, כנסיות ואתרי התיירות פופולריים באיסטנבול. רק אחר כך הם קודמו. לפי הדיווח, אחרי השלמת חמישה שלבים של פעולות ריגול במסגרת תוכנית האימונים מרחוק, המרגל מוצב במדינה זרה.
אין זו הפעם הראשונה שהטורקים מתפארים במעצר של "סוכני מוסד". לפני חודש וחצי דווח שסוכנות הביון הטורקית חשפה רשת של 15 פעילים, ועצרה שישה מהם. בדצמבר האחרון נעצרו שבעה שלפי הטענות ריגלו אחר פלסטינים עבור המוסד. במקרים אחרים חשף ה-MIT רשת ריגול רוסית וסיכל פיגוע איראני נגד ישראלים.