במערכת הביטחון נערכים לקראת מצעד הדגלים ביום ראשון הקרוב, והכוננות גבוהה לקראת אפשרות של הסלמה. כל הגורמים - שב"כ, הצבא ומשטרה - המליצו לראש הממשלה נפתלי בנט לקיים את מצעד הדגלים במתכונת הקיימת, שכוללת מעבר בשער שכם. כל ראשי הזרועות גם הזהירו מהתקפלות ברגע האחרון ואמרו כי המהלך יתפרש כחולשה ישראלית.
במהלך הדיונים שנערכו אמר גורם ביטחוני בכיר כי אם חמאס יוביל לפיצוץ, התגובה צריכה להיות "חריפה". ראש הממשלה בנט נשמע גם הוא תקיף באותם דיונים וטען כי אין מקום לחרוג מהמסלול הקיים זה שנים למצעד הדגלים ושיש לשמור על הריבונות.
4 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים אשתקד. התקפלות תתפרש כחולשה ישראלית
(צילום: EPA)
בכירים בצה"ל טענו כי חמאס מורתע ואינו רוצה בהסלמה רחבה, אלא בהשארת גובה הלהבות בשליטה מבלי להכניס את עזה למשוואה. הגורמים בצבא טוענים כי השיח בעזה הוא סביב הכלכלה, יוקר המחיה ויציאת הפועלים לעבודה בישראל. מי שיקבע בסופו של דבר, אומרים בצבא, הוא ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, ולא מנהיג חמאס עזה יחיא סינוואר, בדיוק כפי שקרה לפני שנה בשומר החומות.
כאן המקום להזכיר שהערכות המודיעין ערב מבצע שומר החומות היו שגויות והן נסמכו בעיקר על התנהלותו הצפויה של סינוואר, אך אז התברר שוב כי מי שמקבל באמת את ההחלטות בחמאס הוא דף, שאישר את הירי בשעה שש בערב לירושלים.
4 צפייה בגלריה
תמונה של מוחמד דף
תמונה של מוחמד דף
מוחמד דף. הורה על שיגור הרקטות לירושלים אשתקד
במקביל, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הזהיר את ישראל מפני קיום מצעד הדגלים במסלולו הנוכחי, וטען כי הצועדים "מתכננים להרוס את כיפת הסלע". הוא הזכיר גם את איומי ארגוני הטרור הפלסטיניים: "ההתנגדות מסרה שהצעדה לא תעבור בלי תגובה".
בארצות הברית העדיפו שלא להסתכן: השגרירות האמריקאית אוסרת על עובדיה ובני משפחתם לבקר בעיר העתיקה בירושלים ביום ראשון, יום מצעד הדגלים, וגם על ביקור בעיר העתיקה מהיום עד יום שני. לאזרחים אמריקאיים הופצה אזהרה שקראה להם להגביר זהירות.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאומו אתמול. "הצעדה לא תעבור בלי תגובה"
למרות ההערכות הזהירות, בצבא לא לוקחים סיכונים ונערכים לאפשרות שהאירועים בירושלים ייצאו מכלל שליטה. הצבא נמצא כעת בתרגיל מלחמה גדול שנמשך כחודש ורמת המוכנות שלו גבוהה. פרט מעניין בנוגע לתרגיל: צה"ל אמנם לא נכנס לאום אל פאחם, אבל כן ליישובים ערביים בוואדי ערה ובינתיים זה עבר בשקט יחסי.
גם פיקוד המרכז ממשיך לסגור את קו התפר למניעת זליגת פיגוע, במקביל למבצע ההתקפי "שובר גלים", שכולל מעצרים מדי לילה.
בינתיים מתקשים בפיקוד לתת מענה לטרור האבנים ביהודה ושומרון כנגד מתנחלים, ובתקופה האחרונה נרשמה עלייה בהיקף התקריות ובמספר הפצועים. הפיקוד קיבל כוחות בהיקף גדול מאוד: 25 גדודים נמצאים שם מאז תחילת גל הטרור, והמטכ"ל לא יכול להעביר לו כוחות נוספים. לכן הוא צריך לספק את הפתרון בדרך מבצעית יצירתית, כדי לסכל את הפיגועים הללו בצירים.
4 צפייה בגלריה
הנזק לרכב
הנזק לרכב
יידוי אבנים לעבר רכב, שלשום. דרוש פתרון יצירתי
(צילום: בטחון בנימין)
בירושלים עיקר המאמץ יהיה על המשטרה שהעלתה את רמת הכוננות בעיר ושתהיה אחראית בסופו של דבר שהאירוע לא יתפרץ. יותר מ-3,000 שוטרים יתפרסו בירושלים. בערים המעורבות, בדגש על עכו ולוד, צפויים להתפרס מאות שוטרים. בנוסף, יותר מ-100 מעצרי מנע בוצעו במסגרת ההיערכות למצעד הדגלים, כשמרבית העצורים הם תושבי מזרח ירושלים וצפון הארץ.