מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הזהיר הערב (רביעי) בנאום שנשא לרגל ציון יום "שחרור לבנון", שבו מציינים הלבנונים את היום שבו עזב אחרון חיילי צה"ל את רצועת הביטחון, כי קיום מצעד הדגלים בירושלים במסלולו הנוכחי "עלול להוביל לפיצוץ גדול", כלשונו.
מצעד הדגלים, כך לפי התוכנית, יעבור גם דרך שער שכם והרובע המוסלמי. "החשש הגדול הוא שהצועדים ייכנסו לרחבת מסגד אל-אקצה ויפגעו בו. יש ארגונים שהודיעו כי הם מתכננים להרוס את כיפת הסלע. זו העמדה הישראלית - הממשלה אישרה את המצעד", אמר מנהיג חיזבאללה.

7 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בחיזבאללה בדרום לבנון
הפגנת תמיכה בחיזבאללה בדרום לבנון
בלבנון מציינים את נסיגת צה"ל
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בחיזבאללה בדרום לבנון, ליד הגבול
הפגנת תמיכה בחיזבאללה בדרום לבנון, ליד הגבול
עימותים במהלך ההפגנה סמוך לגבול
(צילום: AFP)
נסראללה תיאר את משתתפי המצעד כ"מתנחלים, ובפרט דתיים קיצוניים", ואמר כי הם יצעדו ברחבי ירושלים ובשכונות מוסלמיות. "ההתנגדות הפלסטינית מסרה את עמדתה שלפיה צעדה זו לא תעבור בלי תגובה חזקה וגדולה", הוסיף נסראללה. "אני רוצה להגיד לממשלה הישראלית ולכל הנוגעים בדבר – כל פגיעה באל-אקצא ובכיפת הסלע יובילו לפיצוץ באזור. זאת התגרות בכל העמים הערבים והאיסלאמיים".
"המשך התוקפנות כלפי מסגד אל-אקצא וכלפי המקומות הקדושים לנצרות ולאיסלאם יוביל לפיצוץ גדול באזור ולהשלכות כבדות מנשוא", אמר עוד נסראללה. "הציונים יודעים שהם לא נמצאים בעמדה ללכת למרחק הזה. יש להם את המשברים שלהם".
לקראת מצעד הדגלים, זמן קצר אחרי נאום נסראללה, הודיעה שגרירות ארה"ב בישראל על כמה הגבלות שיחולו על עובדי ממשל ומשפחותיהם בירושלים. בין היתר נאסר עליהם לבקר בעיר העתיקה ביום ראשון, להשתמש בשערים שונים בעיר העתיקה ולבקר בעיר העתיקה בשעות החשכה, לכל הפחות עד יום שני. אזרחי ארה"ב שנמצאים באזור, כך לפי השגרירות, נדרשים להגביר את ערנותם לאור המתיחות בירושלים.
מנהיג חיזבאללה גם לעג לישראל על תקרית המל"ט, שבמסגרתה שיגרו לוחמי ההגנה האווירית מיירטי כיפת ברזל לעבר מל"ט ישראלי. "לפני כמה ימים ראינו את התקרית עם המל"ט. כל זה בשיא הכוננות, התיאום בכל הזרועות, המוכנות הגבוהה, כיפת ברזל ובכל זאת טעו בזיהוי המל"ט. חשבו שהוא שייך לחיזבאללה, וגילו שהוא שייך להם. זאת המציאות אצל האויב. מאז 1948 הוא לא היה חלש כמו שהוא עכשיו, בייחוד בזירה הפנימית", טען נסראללה. "לכן על ממשלת האויב לא לעשות צעד שעלול להיות הרסני עבור הישות הציונית ולאיים על קיומה".
7 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בחיזבאללה בדרום לבנון
הפגנת תמיכה בחיזבאללה בדרום לבנון
משקפי חיזבאללה בחגיגות "יום השחרור", היום
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
רכבים עם דגלי חיזבאללה ב כפר כילא
רכבים עם דגלי חיזבאללה ב כפר כילא
(צילום: רויטרס)
במסגרת ציון יום "שחרור לבנון", הפגינו היום כמה עשרות לבנונים ליד גדר גבול הצפון, בין מלכיה למטולה. באחד ממוקדי ההפגנות, מול היישוב משגב עם, נורו לפי הדיווחים הלבנוניים 16 רימוני גז מדמיע לעבר המפגינים. בצה"ל אמרו מוקדם יותר כי כוחות צה"ל פעלו מול המפגינים עם אמצעים לפיזור הפגנות. לא דווח על נפגעים.
בנאומו ביום השנה הקודם לציון עזיבת צה"ל את לבנון התקשה נסראללה לנאום. הוא השתעל רבות וסבל מקשיי נשימה. "פגיעה בירושלים תגרור מלחמה אזורית", איים נסראללה, כשהצליח להשלים משפט. הוא ציין בפתח נאומו אז כי נעלם למשך שבועיים בשל מחלה, אולם לפי הידוע - הוא לא נדבק בקורונה.
מוקדם יותר היום פורסם ב-ynet כי מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הורה להעלות את הכוננות בירושלים ובערים המעורבות בתחומי הארץ לרמה אחת לפני רמת האיום הגבוהה ביותר. הסיבה לכך היא חשש מהתפתחות מהומות במצעד הדגלים שצפוי לעבור ביום ראשון הבא בתוואי הקבוע, דרך שער שכם בעיר העתיקה.
המפכ"ל שבתאי הורה על ביטול חופשות ונוכחות מלאה של כלל השוטרים בירושלים ובערים המעורבות ליהודים ולערבים ברחבי המדינה. בירושלים ייפרסו יותר מ-3,000 שוטרים. בערים המעורבות, בדגש על עכו ולוד, צפויים להתפרס מאות שוטרים. נכון לעכשיו בדרג המדיני אין כוונה להתקפל מהתוכנית לקיים את מצעד הדגלים כפי שתוכנן, כולל דרך שער שכם.