פול וינסנט קסטלבי (42), מטפל סיעודי מהפיליפינים, נרצח על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר בבארי, שם הוא נשאר עם המטופל שלו אביתר קיפניס (65) עד לרגע האחרון. באותו בוקר בת זוגו, ג'ובל סנטיאגו קסטלבי, גם היא מטפלת סיעודית, הייתה בקיבוץ אור הנר, שם הסתתרה בממ"ד יום וחצי וניצלה.
3 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בפיליפינים עם המטפלת והתינוק
שגריר ישראל בפיליפינים עם המטפלת והתינוק
ג'ובל ובנה, ופול (משמאל), שנרצח בטבח בבארי - מחזיק בבגדים שקנה לקראת הלידה
(צילום: שגרירות ישראל בפיליפינים)
ג'ובל הייתה אז בהריון מתקדם ובני הזוג ציפו לילד ראשון, שהיה אמור להיוולד בחודש נובמבר. פול התרגש מאוד ואפילו הצטלם עם הבגדים שקנו לקראת הלידה. הוא לא זכה לראות את בנו שנולד כעבור חודש בבית החולים איכילוב בתל אביב, שנקרא על שמו - ג'ייזן פול. ג'ובל המתינה חודש ואז טסה איתו בחזרה לפיליפינים.
שלשום שגריר ישראל בפיליפינים אילן פלוס ביקר אותה ואת בנה התינוק בביתה בקבנטאון שבמחוז נואבה איסג'ה. ג'ובל סיפרה לשגריר שהיא ופול מאוד נהנו לעבוד בישראל. "נהניתי במיוחד לעבוד בקיבוץ בגלל תחושת הקהילתיות והמשפחתיות", אמרה.
3 צפייה בגלריה
שגריר ישראל בפיליפינים עם המטפלת והתינוק
שגריר ישראל בפיליפינים עם המטפלת והתינוק
שגריר ישראל בפיליפינים וג'ובל. "הצטרפה למשפחה הישראלית של נפגעי טרור"
(צילום: שגרירות ישראל בפיליפינים)
ג'ובל תיארה את בוקר 7 באוקטובר, וסיפרה שהייתה בממ"ד עם המעסיקים שלה וכך גם פול. "שנינו דאגנו מאוד. עד שמונה וחצי דיברנו, לאחר מכן הייתי עסוקה, בשעה 11:30 ניסיתי להתקשר אליו ולא הייתה תשובה. לא ידעתי מה קורה אבל חששתי מהגרוע מכל. לצערי החשש התאמת והבנתי שנשארתי עכשיו לבד".
היא שיתפה כי במשך 10 שנים דיברה עם פול על הבאת ילד לעולם. "אבל בסופו של דבר העיתוי נדחה וכעת הבן שלי לעולם לא יכיר את אבא שלו". ג'ובל סיפרה כי מה שהיה לה חשוב זה שייוולד תינוק בריא ולכן נשארה בארץ, נסעה לבדה בחודש תשיעי לאיכילוב לבדיקות ועשתה הכול לטובת בנה - שעכשיו היא קוראת לו בעברית: "פול קטן".
3 צפייה בגלריה
אביתר תרי קיפניס
אביתר תרי קיפניס
אביתר (תרי) קיפניס ז"ל
"הבענו תנחומים על הרצח של פול ואמרתי לה שהיא מצטרפת עכשיו למשפחת נפגעי הטרור. משפחה ישראלית גדולה לצערנו, שתמשיך לסייע לה", אמר השגריר פלוס. "זה תחום חדש, כואב ומשמעותי ביחסים בין ישראל והפיליפינים. מדינת ישראל לא שוכחת את נפגעי הטרור, ישראלים וזרים".
הוא הוסיף: "התינוק ממש דומה לאבא. האמא אישה מרשימה ובעלת כוחות פנימיים חזקים. הייתה לנו שיחה מאוד ארוכה ומרגשת". פלוס תדרך את ג'ובל על התמיכה והסיוע שהיא אמורה לקבל מישראל כבני משפחה של נפגעי טרור. "הסברתי שזו לא צדקה או פיצוי אלא קשר בין המשפחה לבין ממשלת ישראל. הם יקבלו הכנסה חודשית נדיבה, סיוע בהוצאות ההלוויה ואפילו עזרה ללימודים העתידיים של פול ג'וניור", סיפר פלוס.