בזמן שישראל ממתינה לתגובת הג'יהאד האיסלאמי לחיסול בכיריו ברצועת עזה, הלילה (בין שלישי לרביעי) התנהלו חילופי אש בין כוחות סיירת צנחנים לשני מחבלים בקבאטיה שמדרום לג'נין, במהלך פעילות של צה"ל במקום למעצר מבוקשים. שני המחבלים, אחמד ג'מאל ורני וליד, נהרגו בחילופי האש עם לוחמי צה"ל.
במהלך הפעילות המחבלים פתחו באש לעבר כוח צה"ל בעוד ברכבם, והלוחמים השיבו בירי. הפלסטינים דיווחו כי כוחות צה"ל יצאו מהכפר ולקחו איתם את גופתו של אחד מהמבוקשים שנהרגו בחילופי האש, וכן גררו את רכבם, שבו נמצאו אקדח ורובה M16. תחילה טענו פלסטינים כי חמוש נוסף נהרג בעימותים, אך בהמשך הודיע משרד הבריאות רק על שני הרוגים.

4 צפייה בגלריה
המחבלים שנהרגו בקבאטיה: תושב הכפר אחמד עסאף ורני קטנאת מג'נין
המחבלים שנהרגו בקבאטיה: תושב הכפר אחמד עסאף ורני קטנאת מג'נין
המחבלים שנהרגו בקבאטיה: אחמד ג'מאל ורני וליד
4 צפייה בגלריה
כלי הנשק שאותרו על המחבלים
כלי הנשק שאותרו על המחבלים
כלי הנשק של המחבלים
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
כבישים חסומים בעוטף
כבישים חסומים בעוטף
כביש חסום בעוטף
(צילום: רויטרס)
פעילות צה"ל באזור ג'נין התרחשה כאמור כשברקע חיסול שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי במכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ" אתמול לפנות בוקר. חרף הציפייה להסלמה שתגיע עם תגובתו של ארגון הטרור, גם הלילה האחרון עבר בשקט, ללא שיגורים מרצועת עזה. בינתיים, כ-300 אלף תלמידים לא הלכו הבוקר לבתי הספר. בין השאר לימודים לא מתקיימים הבוקר בשדרות, אשקלון, באר שבע, חורה, להבים, רהט, תל שבע, שגב שלום, אופקים, נתיבות, אשדוד, גדרה, גן יבנה, יבנה, קריית גת וקריית מלאכי. במהלך היום יפעיל משרד החינוך לתלמידים אלה שיעורי תגבור וסדנאות דיגיטליות באמצעות אתר המקפצה.
התקהלויות עדיין אסורות במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה - דבר ששיבש לזוגות רבים את יום חתונתם - ובאשקלון דיווחו לא מעט בעלי עסקים שהחנויות נותרו ריקות. ביישובים שנמצאים בעוטף עזה, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב נאסרו בין השאר התקהלויות של יותר מ-10 אנשים בשטח פתוח, ויותר מ-100 אנשים במבנה. מקומות עבודה יוכלו לפעול כל עוד קיים מרחב מוגן תקני שניתן להגיע אליו בזמן.
בג'יהאד האיסלאמי בירכו על העימותים בקבאטיה, ומגדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, נמסר כי "לוחמינו הצליחו עם שחר היום להתעמת עם כוחות הכיבוש". עם זאת, שני המחבלים ההרוגים, תושב הכפר אחמד עסאף ורני קטנאת מג'נין, לא היו מיעדי צה"ל בפעילות, ובצבא לא מכירים בשייכותם לג'יהאד האיסלאמי.

הג'יהאד מחפש "מכת פתיחה"

גורמי הביטחון העריכו אמש כי הג'יהאד מתעכב בתגובתו כי הוא מחפש "מכת פתיחה" בדמות פיגוע נ"ט גדול, כמו זה שסוכל אתמול אחר הצהריים, כשצה"ל תקף חוליית נ"ט ליד חאן יונס וחיסל לפי הדיווחים שני מחבלים. לכן, אומרים הגורמים - נעשים מאמצים גדולים למנוע פיגוע שכזה.
4 צפייה בגלריה
הרכב של חוליית הנ"ט שהותקף ברצועה
הרכב של חוליית הנ"ט שהותקף ברצועה
הרכב של חוליית הנ"ט שהותקף ברצועה
(צילום: רויטרס)
בזמן שבישראל ממתינים לתגובת הג'יהאד האיסלאמי על חיסול בכיריו, וראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הודיע כי הנחה להיערך להסלמה - מאחורי הקלעים מתנהלים מאמצי תיווך להרגעת הרוחות. בתיווך משתתפים שליח מזכ"ל האו"ם ונציגים ממצרים ומקטאר - שלוחצים על הג'יהאד לא להגיב, ועל חמאס לכפות עליו רגיעה.
גורם דיפלומטי מערבי ציין כי יש מאמץ גדול מצד "השחקנים המוכרים למנוע הסלמה". לדבריו, "לכולם יש הרבה מה להפסיד. אנחנו על פי תהום, אבל מוקדם עדיין לדעת אם זה יצליח". בתוך כך, היום יתקיימו התייעצויות סגורות במועצת הביטחון של האו"ם על ההסלמה ברצועת עזה. זאת לבקשת סין, רוסיה ואיחוד האמירויות.

בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה שהתקיימה אמש בקריה בתל אביב, מסרו נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון הצהרות בנוגע למבצע "מגן וחץ". נתניהו שיגר בדבריו אזהרה לארגוני הטרור בעזה והבטיח כי "אף מחבל אינו חסין", אך הדגיש כי המערכה שנפתחה כעת עלולה להימשך כמה ימים: "הנחיתי להיערך להסלמה, ייתכן שביותר מזירה אחת". פרט לנתניהו וגלנט, נשאו הצהרות גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר.
בדבריו הדגיש ראש הממשלה כי ההסלמה הצפויה בעקבות חיסול שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי עלולה כאמור להימשך כמה ימים: "אנחנו בעיצומה של מערכה, בימים הקרובים נידרש לאורך רוח". נתניהו הדגיש כי הבכירים שחוסלו היו אחראים לשיגורי רקטות לישראל ולהכוונת פיגועי טרור ביהודה ושומרון: "העיקרון שמנחה אותנו חד וברור - מי שפוגע בנו, אנו פוגעים בו. ואנחנו עושים זאת בעוצמה יתרה. אף מחבל אינו חסין, גם אם הוא מסתתר בעומק קיני הטרור". הוא פנה לארגוני הטרור והזהיר: "כל הסלמה מצדכם תיענה בתגובה מוחצת מצדנו".